نشریه مجازی «مقاومت عاشورایی ابوتراب» در بوشهر منتشر شد
کد خبر: 4156111
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶

نشریه مجازی «مقاومت عاشورایی ابوتراب» در بوشهر منتشر شد

نشریه مجازی «مقاومت عاشورایی ابوتراب» به‌مناسبت چهل‌و‌پنجمین بزرگداشت سالروز شهادت آیت‌الله حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری عالم مجاهد از سوی اندیشکده بین‌المللی «طلوع» مؤسسه قرآنی «طاها» منتشر شد.

نشریه مجازی «مقاومت عاشورایی ابوتراب»

به گزارش ایکنا از بوشهر، نشریه‌ای با عنوان «مقاومت عاشورایی ابوتراب» در آستانه سوم محرم‌الحرام به‌مناسبت چهل‌و‌پنجمین بزرگداشت سالروز شهادت آیت‌الله شهید حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری، عالم مجاهد از سوی واحد تحریریه نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی «طلوع» مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «طاها» بوشهر و با همکاری معاونت فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، محتوایی در قالب سخنرانی، شعرسروده شاعر قرآنی و نماهنگ با هدف حمایت از جبهه مقاومت اسلامی و تبیین رسالت سنگر تعلیم و تربیت حوزه علمیه و اقامه شعائر دینی در مراسم مذهبی در پنج فصل از این نشریه به نشانی اینترنتی tolounews@ انتشار یافته است.

در فصل نخست، نشریه جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی در نما برگ فرشته‌های زمینی، از بیان سخنرانی آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در جمع طلاب و دانشجویان مکتب قرآنی فاطمیه محله بوستان منطقه یک شهر بوشهر در وصف سیره شخصیتی شهید انقلاب آمده است، را می‌خوانیم: در طول تاریخ بشریت هرگاه افراد متقی و اهل‌ ایمان به خداوند توکل کرده‌اند و برای رسیدن به خواسته خود که پرستش خداوند متعال و اطاعت از قوانین الهی بوده است پافشاری و مقاومت کرده‌اند به پیروزی دست یافته­‌اند و آیت‌الله «حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری» شهید انقلاب استان بوشهر نیز اینگونه بود.

وی خاطرنشان کرد: شهید حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری به‌عنوان عالمی مجاهد و هادی مبارزات ضد ستم‌شاهی مردم ایمانی و ولایتمدار استان بوشهر در سال‌های قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی بود و ایشان از همان اوایل جوانی علاقه‌مند به کسب علم بود، لذا از سال ۱۳۳۱ برای ادامه تحصیل به نجف مشرف شد و تا سال ۱۳۳۷ در مدرسه قوام شیرازی به تحصیل پرداخت. در این دوره از محضر اساتیدی مانند حاج‌شیخ محمدجواد حاجیانی معروف به (غروی)، شیخ‌حسین راستی‌کاشانی، شیخ محمدعلی سرابی کسب علم کرد. در عین حال در این‌مدت با حاج‌ سیدموسی ابطحی و شیخ عبدالحسین واعظ‌زاده خراسانی همدرس بود. وی در همین دوران با سیدابراهیم موسوی که از سادات بحرین بود، آشنا شد. این آشنایی در دهه ۱۳۴۰ موجب شد تا سیدابراهیم دعوت‌کننده و بانی مجلس سخنرانی و موعظه شیخ‌ابوتراب در آن کشور شود.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: فرقی نمی‌کند شهدای مدافع حرم در بیابان‌های سوریه و عراق و یا هر جای دیگر شهید شده باشند، هر جا شهید شدند، کأنّه پای ضریح امام حسین(ع) یا پای ضریح امیرالمؤمنین امام علی(ع) یا پای ضریح حضرت زینب(س) شهید شدند، تصریح کرد: در این زمان که ظلم و جنایت عالم را فرا گرفته است و خون مسلمانان بی­‌گناه چون نهر جاری است، بر همه مسلمانان واجب است که نسبت به مقاومت و شرایط و اصول آن متعهد و پایبند باشند. به آن جهت که مقاومت بر آرمان‌ها و پایداری و استقامت بر اهداف به‌عنوان تنها راه پیروزی در برابر دشمنان شناخته شده است. لذا در این رابطه، مقاومت عاقلانه و مجاهدت راهبردی از اصول اولیه زندگی بشری است كه انسان بدون بهره­‌مندی از آن، قادر به حیات نخواهد بود و به صورت غریزی در بسیاری از موارد نسبت به آن اقدام می‌کند.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری، لزوم استقامت مؤمنان در جهاد، پایداری در پیکار با دشمنان، ترغیب مجاهدان و مردان الهی به پایداری و استقامت به‌عنوان بخشی از رسالت‌های راهبردی رهبران حکیم و فرزانه و مجتهدان آگاه و زمان‌شناس دانست و تصریح کرد: جهاد و مقاومت و شکیبایی در پایداری و مقاومت بر پایه سلوک اخلاقی مستوجب پاداش الهی است. و همان‌طور که استقامت و پایداری در جنگ سبب برخورداری انسان‌ها از امدادهای غیبی خداوند می‌شود.

استاد مدرسه علمیه معصومیه(س) استان بوشهر با بیان بخشی از تفسیر آیه ۱۴۸ سوره آل عمران «فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»، گفت: ميان پاداش‌هاى دنيوى و اخروى تفاوت فراوان است. همچنان‌که در بهره‌هاى دنيوى، تلخى‌هايى نيز وجود دارد، ولى ثواب آخرت با نيكى، جاودانگی و خير الهی از ناحیه ذات اقدس پروردگار متعال همراه است.

او با بیان این مطلب که تنها راه حفظ هر جامعه­‌ای اطاعت از رهبر جامعه، وحدت کلمه، فداکاری و دفاع مقدس فرهنگی و مقاومت افراد آن جامعه در برابر دشمنان است، افزود: مقصد خط ریل طراحی‌های دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، به دره هلاکت و ابتذال فرهنگی و آسیب‌رسانی به مکانیک سامانه‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی و اجتماعی و دیگر مؤلفه‌های دانش‌بنیان و دانش‌پایه سوق دارد و شهید ابوتراب عاشورای از طریق منظومه بیکران آموزه‌های قرآنی و دانش دینی و اجتماعی که داشت نمی‌گذاشت این مدل تهاجمات و شبیخون‌های بحرانی، جامعه را در بر بگیرد و همیشه خودش را سپر بلاها و مدافع آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و صرف خدمت بی‌منت به مردم می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با تأکید بر اینکه سستى، نزاع، عدم اطاعت از فرماندهى، هوشیار و عملیاتی نبودن، ناديده گرفتن سنت‌هاى الهى را به‌عنوان بخشی از تزلزل لشکر و از جمله عوامل شكست است، اظهار کرد: دعا، جهاد، صبر، استغفار، ايمان و توكّل به خداوند از عوامل «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» در انسان‌ها ثابت‌قدم و متقی و ولایتمدار است. و همچنین نیز پايدارى در نبرد، حفظ وحدت و اطاعت نشانگر «مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ»، یعنی در واقع بیانگر آخرت خواهى رزمندگان و مجاهدان فقیه و نستوه است. 

او به تبیین خصوصیات اخلاقی شهید انقلاب پرداخت و ادامه داد: شهید حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری تواضع و فروتنی داشت و رفتارش با اقشار مختلف مردم یکسان بود. البته به سادات احترام خاصی می‌گذاشت به طوری گه گاهی دیده می‌شد تا داخل کوچه به استقبال و بدرقه سادات می‌رفت. در عین حال رابطه‌اش با جوانان و نوجوانان خوب بود و آنان را جذب خود می‌کرد. در رفع مشکلات مستمندان و مراجعین به ویژه روستائیان اهتمام تام داشت و در مراکز مختلف دولتی به‌مانند بیمارستان، گمرک، شهربانی، آموزش و پرورش و... افراد آشنایان ذی نفوذی داشت که در زمانی که کار مردم با مشکل مواجه می‌شد، این افراد با سفارش ایشان سعی می‌کردند مشکل مردم را به مدل و نیت خدمت بی‌منت و برای کسب رضای پروردگار حل کنند. ایشان توجه خاصی به رسیدگی به فقرا و محرومان جامعه داشت. بخشی از این کمک‌ها علنی بود و بخش دیگر مخفیانه انجام می‌گرفت.

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» با اشاره به این نکته که شهید عاشوری به نظریه‌های جدید علمی و فقهی و مسائل سیاسی و اجتماعی روز توجه داشت و مستمرا و همواره با علمای حوزه علمیه قم و شیراز در ارتباط بود، بیان کرد: با تأسیس مدرسه علمیه شهر بوشهر که بعدها با نام امام خمینی(ره) نامگذاری شد، یک کتابخانه به نام امام صادق(ع) نیز در آن دایر گردید، شهید حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری به‌عنوان یکی از اولین مدرسان این مدرسه به تربیت و آموزش طلاب پرداخت. جامع المقدمات و درس اخلاق را تدریس و جوانانی را که می‌شناخت تشویق به تحصیل علوم دینی می‌کرد و در کلاس ضمن تدریس، طلبه‌ها را با مسائل روز و وضعیت جامعه نیز آشنا می‌کرد. در واقع طلبه‌های این مدرسه نام امام خمینی را برای اولین بار از او شنیدند. این مجاهد نستوه و عالم فرهیخته علاوه بر تدریس در این حوزه علمیه کوچک، در منزل خود و یا در طبقه پایین کتابخانه ابوالفضل(ع) واقع در مسجد جامع جعفری نیز به تدریس دروس حوزوی می‌پرداخت و از اساتید دیگری نیز جهت تدریس استفاده می‌کرد. او ضمن ارتباط با طلاب به‌عنوان مدرس، برای حل مشکلات زیستی و آسایش آن‌ها نیز فعالیت می‌کرد و سعی می‌کرد تا طلاب جوان دغدغه تامین نیازمندی‌ها و مشکل مسکن نداشته باشند. خودش به روستاهای دشتی می‌رفت و نوجوانانی را که امکان ادامه تحصیل نداشتند و از وضعیت معیشتی خوبی نیز برخوردار نبودند با خودش به بوشهر می‌آورد. بعضی از آن‌ها همه روزه ناهار را در منزل شیخ و شام را نیز با هزینه او در بیرون صرف می‌کردند. و الهی و ایمانی زیستن و مردم‌داری و اسلام‌خواهی در تار و پود شخصیتی شهید آیت‌الله حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری متجلی بود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری یادآور شد: شهید عاشوری به مسائل فرهنگی و آموزشی بانوان و دختران مناطق مختلف استان و شهر بوشهر توجه داشت و قبل از این که فکر تاسیس مکتب فاطمیه(س) مطرح شود، در حدود سال ۱۳۵۶ جلسات سخنرانی، روضه و کلاس‌های احکام و قرآن برای دختران و بانوان زیر نظر ایشان برگزار می‌شد. گاهی اوقات از قم نیز خانم‌های مبلغ و دانش‌آموخته حوزوی از قم به بوشهر دعوت می‌شدند. در میان اسناد ساواک نیز پیش‌نویس اعلامیه‌ای که حاج‌شیخ ابوتراب برای تاسیس مکتب قرآنی فاطمیه(س) به چاپخانه داده است به چشم می‌‌خورد. و همچنین نیز یکی از برنامه‌های این شهید بزرگوار تاسیس کتابخانه مسجدی و تشکیل کلاس‌های مختلف آموزشی از جمله روخوانی و تجوید قرآن، احکام و نهج البلاغه بود. تقریبا اًز سال ۱۳۵۰ در مسجد جامع جعفری کلاس‌های قرآن در دو سطح ابتدایی و راهنمایی تشکیل می‌شد. این کلاس‌ها ابتدا به روش مکتب‌خانه‌های قدیم بود و اساتید آن شیخ حسن بحرانی، مشهدی مختار و سید محمد ابطحی بودند، از سال ۱۳۵۶ روش تدریس جدید جایگزین روش سنتی شد. حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری خودش معلم قرآن را انتخاب می‌کرد و از آنجا که بر استمرار این کلاس‌ها اصرار داشت هرگاه به دلیلی ادامه کار برای یکی از معلمین میسر نبود، به فوریت فرد دیگری را جانشین  او می‌کرد تا کلاس تعطیل نشود. کلاس‌های مذکور برای پسران بود و بعضاً برای دختران هم تشکیل می‌شد و علاوه بر درس روخوانی برای عده‌ای تجوید نیز تدریس می‌شد. وی برای تدریس در کلاس‌های قرآن از طلابی استفاده می‌کرد که با روش‌های جدید آموزش روخوانی قرآن آشنا بودند. او علاوه بر طرح احکام توضیح المسائل در بین سخنرانی‌هایش برای جوانان و دانش‌آموزان به طور جداگانه نیز احکام شرعی را بیان می‌کرد. 

وی ادامه داد: کلاس نهج‌البلاغه‌اش هم علاقه‌مندانی از بین نیروهای ارتشی و لشکری پایگاه هوایی و دریایی بوشهر داشت. وی در این کلاس‌ها مسائل سیاسی نیز مطرح می‌کرد. در آن دوران در نظام آموزش و پرورش پهلوی به اردو نیز توجه می‌شد. این اردوها که غالباً زیر نظر جمعیت جوانان شیر و خورشید و سازمان پیش‌آهنگی سابق تشکیل می‌شد، بیشتر با هدف تفریحات صرف و فاصله گرفتن جوانان از امور مذهبی برپا می‌گشت. در مقابل این برنامه‌ها، شهید عاشوری در سال‌های ۱۳۵۷ - ۱۳۵۶ برای جوانان و دانش‌آموزان برنامه اردو ترتیب می‌داد و گاهی خودش نیز با آن‌ها به اردو می‌رفت. در اردو علاوه بر اقامه نمازجماعت و برنامه سخنرانی، مسابقه تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای نیز برگزار می‌شد. هدف او هم تفریح و سرگرمی برای جامعه هدف بود و هم اینکه جوانان با تیراندازی آشنا شوند. همچنین جهت تشویق جوانان به مطالعه کتاب و یادگیری احکام و قرآن، اقدام به برگزاری مسابقه در بین آنها می‌کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان این مطلب که شهید ابوتراب عاشورای به‌طور رسمی نماینده آیات عظام حکیم، خوئی و شاهرودی بود ولی به‌طور مخفیانه و غیر رسمی نمایندگی امام خمینی در اخذ وجوهات شرعیه را نیز بر عهده داشت و وجوهات را به طرق مختلف به دست امام می‌رساند. خودش مقلد امام بود و به ایشان علاقه بسیار داشت و همین علاقه باعث شد که نام اولین فرزند پسرش را روح‌الله بگذارد. وی اعتقاد به مرجعیت امام را در هرجا که مناسب می‌دید عنوان می‌کرد، گفت: آیت‌الله حاج‌شیخ ابوتراب عاشوری همزمان با نهضت علما و روحانیون علیه لایحه انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی در شهر قم حضور داشت و مقاومت علما تا رسیدن به پیروزی یعنی لغو آن لایحه را شاهد بود و با بعضی از شاگردان حضرت امام خمینی مانند علامه شهید مرتضی مطهری ارتباط داشت و همان جا با بینش سیاسی امام آشنا شد و از آن پس بر بالای منبر و در موقعیت‌های مختلف مسائل سیاسی را با احتیاط و با کنایه بیان می‌کرد. از جمله در شب ۱۷ فروردین‌ماه ۱۳۴۲ که مصادف با میلاد امام رضا(ع) بود در سخنرانی خود در حسینیه محله تل کوتی بندر بوشهر، پس از بیان زندگینامه امام رضا(ع)، بحث خود را به موضوع بردگی هدایت کرد. پس از گزارش منبع ساواک، از سخنرانی حاج‌شیخ ابوتراب، فردای آن‌روز، وی برای اولین‌بار به ساواک احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. هر چند که پس از بازجویی آزاد شد، اما از همان موقع تحت کنترل و مراقبت بود. لکن چندین بار دیگر هم به ساواک احضار و بازجویی شد. اوایل سال ۱۳۴۴ و بهمن همان‌سال مصادف با ماه مبارک رمضان به خاطر توزیع اطلاعیه‌ای بعد از پیروزی علما در ناکام گذاشتن لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در استان بوشهر و ارسال آن به کویت از جمله دلایل این احضارها به شمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه شهید عاشوری در حوزه انقلاب و عرصه فرهنگ دینی یکی از چهره‌های شاخص و در یک کلمه ستاره بی‌غروبی در آسمان روحانیت این استان بود، اظهار کرد: شهید عاشوری یکی از چهره‌های شاخص روحانیت در دوران مبارزه با رژیم مستبد شاه بودند و ایشان کانونی برای مبارزان و خورشیدی برای بیداری اسلامی و همچنین، افشای ماهیت رژیم منحوس پهلوی بودند، و حتی شهید ابوتراب یک دریای مواج برای ایجاد حرکت‌های مبارزاتی برای مبارزه در جنوب ایران  و در  فضای عراق و قم و همچنین نیز پرچم‌دار مبارزه و پرچم‌دار انقلاب این استان بودند و به همین خاطر اولین شهید در حرکت مبارزه از میان روحانیت شهید عاشوری بودند.

در فصل دوم این نشریه بصیرتی و تحلیلی در نما برگ چندرسانه‌ای، نماهنگ «بوشهر مَعَک قدس» با تدوین‌گری هنری امیرحسین مداح، عکاس ایکنا و به سعی جمعی از هنرمندان انجمن سینمای جوانان شعبه استان بوشهر با مضامین انقلابی و اسلام‌خواهی، ترویج فرهنگ شهادت‌طلبی و استکبارستیزی در حمایت از مردم مسلمان جبهه مقاومت اسلامی منطقه تولید و جهت مخاطبان ایکنا منتشر و معرفی کرده است.

در فصل سوم نشریه مجازی «مقاومت عاشورایی ابوتراب» در نما برگ تبیین سنگر تعلیم و تربیت، از بیان سخنرانی آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است، می‌خوانیم: شهید آیت‌الله ابوتراب عاشوری، روحانی فداکار، مجاهد انقلابی و مبارز، مدرس حوزه علمیه و معلم اخلاق و قرآن مکتب فاطمیه در عرصه جهاد تبلیغ و جهاد تبیین بود، شخصیت گرانقدری که به‌عنوان اولین روحانی شهید انقلاب استان بوشهر در مبارزه با نظام ستمشاهی از آن یاد می‌شود، استاد من و مایه افتخار اینجانب است. 

وی افزود: تمام عمر و حیات شهید عاشوری پُر از ثمره تلاش و خدمت خالصانه به مردم و فرهنگ دینی و قرآنی و مبارزه با طاغوت دسیسه‌گر پهلوی بود که کاری بسیار دشوار است. اکنون نیز فرزندان دختر و پسر این شهید انقلابی و قرآنی سال‌هاست که مجاهدانه در لباس جهاد تبلیغ و جهاد تبیین به‌عنوان مشعل‌داران اسلام و قرآن در سنگر حوزه علمیه، مساجد، هیئت‌های مذهبی، آستان امامزادگان و مجالس روضه‌های خانگی مشغول به انجام رسالت فرهنگی و دینی هستند. 

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه مجموع آیات و روایات مربوط به شهید و شهادت و آیات مربوط به عالم و علم اگر کنار هم‌ چینش شوند خواهید دید که رخداد مهمی اتفاق خواهد افتاد، گفت: به دانشمند فرانسوی گفته شد، در بین کتب آسمانی چطور شد که شما به ترجمه قرآن کریم پرداختید و قرآن را ترجمه کردید؟، گفت: در میان همه ادیان، کتابی که به علم و عالم و جایگاه علم و عالم بیش از همه کتب آسمانی و کتب ادیان ارزش قائل شده، قرآن مسلمانان است و لذا با تمام وجودم آستین‌ها را بالا زدم و قلم را به دست گرفتم تا به ترجمه این کتاب آسمانی که مشتمل بر ارج نهادن نسبت به مقام علم، عالم و معلم است، بپردازم. 

جایگاه عالمان و مؤمنان در کلام اولیا 

این مؤلف کتب حوزوی با اشاره به عظمت و عجایب تعبیرات قرآن، بیان کرد: هم قرآن آئینه تمام‌نما در رابطه با ارج نهادن نسبت به معالم شهید است و هم کلمات و سخنان شخص نبی خاتم حضرت محمد‌ مصطفی(ص) در رابطه با مقام علم و مقام شهادت در اوج است. کلمات امامان معصوم‌ ما، یکی پس از دیگری به علم، عالم و شهید می‌رسند، باب سخن را گشوده‌اند و در مقام‌ تجلیل بر آمده‌اند. همچنین قرآن در یک جا می‌فرماید «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِينَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا یَعْلَمُونَ» و در جای دیگر می‌فرماید «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»، دو دسته از جایگاه رفیع برخوردارند، عالمان و مؤمنان. 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: براساس کلام رسول گرامی اسلام(ص) تجلیل از عالم در اصل تجلیل از خداست «مَن‎ْ أكرَمَ عالِماً فَقَد أكرَمَني وَ مَن أكرَمَني فَقَد أكرَمَ اللهَ و مَنْ أكرَمَ الله فَمَصيرُهُ الي الجَنَّةِ»، یعنی جلسه امروز ما، تکریم شهید عاشوری نیست، بلکه تکریم پیغمبر خداست، «وَ مَن أكرَمَني فَقَد أكرَمَ اللهَ» یعنی اگر کسی منِ پیغمبر را تکریم کرد، در واقع خدای پیغمبر را تکریم کرده است، پس امروز هم تکریم از عالم، هم تکریم از پیامبر(ص) و هم تکریم از ذات کبریایی حق‌تعالی است. 

وی با بیان اینکه شهید عاشوری‌، این شهید انقلابی و قرآنی انسان‌های کم‌نظیر و ثروت بزرگ تاریخ هستند، افزود: پیامبر اسلام(ص) در سخن دیگر که در صفحه هجدم جلد ۸۹ کتاب بحار‌الأنوار آمده است می‌فرماید «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یخْرُجونَ مِن الدُّنیا كَما یخْرُجُ الاَنبیاء وَ یحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یأخُذونَ ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ؛ گرامی‌ترین بندگان بعد از انبیا، علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیا از دنیا می‌روند، همراه انبیا از قبرهایشان خارج می‌شوند، به همراه انبیا از صراط می‌گذرند و ثواب انبیا را می‌برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتی كه نزد خدا دارند»، یعنی گرامی‌ترین انسان‌ها بعد از سلسله جلیله روحانیت، عالمان دینی هستند، لذا شأن عالم را کم نگیرید. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: در حدیثی روایی از امام حسن عسکری(ع) به نقل از امام جعفر صادق(ع) که در صفحه هفدهم جلد اول کتاب الاحتجاج آمده است «عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي اَلثَّغْرِ - اَلَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُوهُمْ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ وَ اَلنَّوَاصِبُ أَلاَ فَمَنِ اِنْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ اَلرُّومَ وَ اَلتُّرْكَ وَ اَلْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ»، یعنی اینکه عالم دینی مرزبانند، چطور در دفاع مقدس این فرزندان رشید ما در یگان‌های رزمی و نظامی سپاه، ارتش و بسیج و توده‌های مردمی ما، از مرزهای جغرافیایی کشور عزیزمان ایران مرزبانی کردند، عالمان دین هم بحمدالله خوب از عهد و امتحان برآمدند و هم مرزبان جغرافیای کشور شدند و هم مرزبان اعتقادی کشور شدند. همچنین طلاب عزیزی که به شهادت رسیدند در دوران دو مرحله مبارزه با استعمار پرتغال و چهار مرحله مبارزه با استعمار انگلیس در استان بوشهر و حتی در دوران دفاع مقدس از نگاه جمعیتی و آماری کشوری تعدادشان کم نیست و کسانی که بر عرصه منبر و با استفاده از این تریبون‌ها، نقش‌آفرینی کردند، تعداد بسیاری بودند و هستند. لذا، امام صادق(ع) می‌فرماید: این علما و روحانیون مرزبان و مدافع دین و ارزش‌ها هستند. 

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه علما و روحانیون ما در این کشور مولد فرهنگ بودند، گفت: دفاع از دین و ارزش‌ها و هنجارها توسط روحانیت و کسانی‌ که در مسیر روحانیت بودند رقم خورده و ناهنجاری‌ها و زشتی‌ها از مواردی بود که روحانیت در مقابل آن جبهه گرفته است. 

نواخانه مسجد

در فصل چهارم نشریه جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی مؤسسه طاها به پژوهش‌نگاری در برگ نامه تاریخ و تمدن به قدمت و اقامه عزاداری سنتی مردم بوشهر را به رشته تحریر درآورده است که می‌خوانیم: عزاداری سنتی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در جای جای استان بوشهر در عرصه اجرای مراسمات مذهبی نظیر ذکرخوانی و پامنبری، سنج و دَمّامِ شورآفرین، سینه‌زنی سنتی بوشهر و آیین صبحدم و هیا مظلوم، طبخ نذورات در موکب‌ها و خیمه‌ها توسط اهالی محلات شهری و روستایی، دارای پیشینه طولانی است؛ به گونه‌ای که نوع و شکل عزاداری و محتوای متون نوحه‌ها و تعزیه‌ها، عزاداری حزین مردم و نوحه‌خوانان این دیار را در جغرافیای جنوب کشور و در کرانه بیکران خلیج‌فارس، متمایز از دیگر نقاط کشور و منطقه کرده است و صحنه‌هایی بسیار تماشایی و شورانگیز نواخانه مسجد که هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در فصل پنجم این نشریه مجازی در برگ نامه فرهنگ و هنر دو قطعه شعر سروده سیدمحمد جعفری، شاعر قرآنی روستای سادات میانخِرهِ شهرستان دشتی در خردادماه ۱۴۰۱ با نام «دامنِ سبز» در وصف شهید انقلاب و همسر ایشان و در ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ با نام «صفای ارض و سماء» در وصف حضرت ثارالله(ع) منتشر شده که در ذیل می‌خوانیم:

                    «دامنِ سبز»

ای که در آینه‌ی عشق، تماشا داشتی
با خودت بوی گُلِ مکتبِ زهرا داشتی

سال‌ها در حرمِ سنگرِ بابا همه وقت
خاطراتِ نجف و حضرت مولا داشتی

دامنِ سبزِ تو شاداب‌تر از فصلِ بهار
شیوه‌ای سبزتر از گلشنِ بابا داشتی

چادرت، خیمه‌ی آرامشِ آلِ‌ عاشور
زیرِ چادر، نظری محضرِ بالا داشتی

روحِ قرآن و دعا، روشنی چشمانت
روضه را در صدفِ دیده‌ی بینا داشتی

در نگاهت همه جا موجِ صفا بود و وفا
سینه‌ای شیفته چون وسعتِ دریا داشتی

عاقبت وعده‌ی دیدارِ تو شد وقتِ سحر
آنچه از سفره‌ی محراب، تمنا داشتی

             «صفای ارض و سماء»

این زمین و آسمان امشب ندا دارد حسین
فُطرُسِ بیمار هم قصدِ شفا دارد حسین

دردمندان از صفای عشقِ تو درمان شوند
نامِ زیبای تو بویِ کربلا دارد حسین

یادآور می‌شود، نشریه الکترونیکی اندیشکده بین‌المللی طلوع با مدیریت حامد فکوری، واحد رسانه و ارتباطات نوین و با تلاش و همکاری جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی مؤسسه قرآنی طاهای شهرستان بوشهر با موضوعات «فرهنگ دینی، سبک زندگی و ترویح ازدواج آسان، جهاد و حماسه، جوان و خانواده، معرفی تازه‌های نشر کتب قرآنی و معارفی، کودک و هنرهای قرآنی، نماز و نگرش در آفرینش طبیعت الهی» منتشر و در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

حامدفکوری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha