نشریه مجازی «قیام روشنگر حقایق» در بوشهر رونمایی شد + عکس
کد خبر: 4156867
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

نشریه مجازی «قیام روشنگر حقایق» در بوشهر رونمایی شد + عکس

نشریه مجازی «قیام روشنگر حقایق» به‌ همراه پیوست‌نگاری حماسه تاسوعا و عاشورای حسینی در سرزمین کربلا به‌همت جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی اندیشکده بین‌المللی «طلوع» در شبکه «بلدالأمین» منتشر و رونمایی شد.

نشریه مجازی قيام روشنگر حقایق

به گزارش ایکنا از بوشهر، نشریه‌ای با عنوان «قیام روشنگر حقایق» به‌همراه پیوست‌نگاری حماسه تاسوعا و عاشورای حسینی در سرزمین کربلا از سوی جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی واحد تحریریه نشریه مجازی اندیشکده بین‌المللی «طلوع» مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «طاها» بوشهر و با همکاری معاونت فرهنگی و آموزشی جهاددانشگاهی بوشهر و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، محتوایی در قالب سخنرانی معارفی، پژوهش‌نگاری گردشگری مذهبی و نماهنگ چندرسانه‌ای با هدف حمایت و ترویج فرهنگ زیارت و تبیین رسالت آل‌طاها(ص) و تأثیرات اقامه شعائر دینی در تعالی‌بخشی سبک زندگی توحیدی در پنج فصل از این نشریه به نشانی اینترنتی tolounews@ انتشار یافته است.

در فصل نخست نشریه مجازی جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی واحد تحریریه اندیشکده بین‌المللی «طلوع» در نما برگ تبیین سنگر تعلیم و تربیت، به روایتگری برپایی همایش بزرگ «سوگواره عطش»، در عصر ۳۰ تیرماه، ویژه شیرخوارگان حسینی در مجتمع  فرهنگی زینبیه نهاجا بوشهر پرداخته است که می‌خوانیم: در این مراسم حجت‌الاسلام علی منفرد، مسئول فرهنگی و روابط‌عمومی پایگاه شکاری شهید خلبان علیرضا یاسینی نهاجا بوشهر گفت: امروز شما مادران به همراه جگرگوشه‌هایتان حوائج خود را به طفل شش ماهه امام حسین(ع) گره می‌زنید تا با نام و راه حسین(ع) و فرزندانش؛ زندگی فرزندان شما رنگ‌وبوی خدایی بگیرد و در سایه این ارادت عاقبت‌به‌خیر شوند.

سوگواره عطش نهاجا

او ادامه داد: عاقبت به خیر شدن فرزندان ما و شما عمل به سیره اهل‌بیت(ع) است. باب الحوائج کربلا حضرت علی‌اصغر(ع) خودش الگویی به تمام معناست که در راه دین و امام خودش با سفیدی گلو، رو به دشمن و با جلوه‌نمایی حواس دشمن را پرت می‌کند و از حریم دین خدا و ولی خدا دفاع می کند.

مسئول فرهنگی و روابط‌عمومی پایگاه شکاری شهید خلبان علیرضا یاسینی نهاجا بوشهر تصریح کرد: پس همه وظیفه داریم در این راستا در تربیت دینی و آشنایی فرزندانمان با معارف قرآن و اهل بیت(ع) تلاش کنیم.

همایش بزرگ «سوگواره عطش» با پخش و رونمایی از نماوا مداحی عاشورایی به‌همراه زیرنویس عربی اشعار حسینی با نوای مثیم مطیعی با عنوان دلم ریخت، وقتی خیامت به پا شد، همراه بود.

در فصل دوم این نشریه بصیرتی و تحلیلی مؤسسه قرآنی طاها، گردشگری مذهبی کاروان سوگواران حسینی استان بوشهر به شهر خورشید خراسان در برگ نامه تاریخ و تمدن را پژوهش‌نگاری کرده است که می‌خوانیم: بعد از اقامه عزاداری سنتی مردم بوشهر و نوحه‌خوانی حاج‌مصطفی گراشی در صحن انقلاب حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، آیت‌الله صفایی‌بوشهری در این مراسم در جمع زائران سوگوار حضرت ثارالله(ع) در آستان قدس رضوی، گفت: تقوا و ایمان‌مداری راه رسولان الهی برای تقویت خدامحوری و سبک زندگی توحیدی است که اگر انسان‌ها این مسیر را به درستی پیمودند به عاقبت‌بخیری و خوشبختی جاودانه دست می‌یابند.

استاد درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه(س) با بیان اینکه خداباوری و قرآن‌محوری و اطاعت‌پذیری از ولایت یکی از معروفات حسنه در زندگی انسان‌ها به شمار می‌آید، افزود: اجابت دعوت خدا و دستورات الهی و همچنین اجابت دعوت رسول‌الله حضرت محمد مصطفی(ص) موجب حیات‌بخشی و جاودانگی انسان‌ها در دنیا و آخرت می‌شود.

سخنرانی آیت‌الله صفایی‌بوشهری در حرم امام هشتم

او با اشاره به اینکه با تثبیت تمدن ناب اسلامی توسط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع)، وظیفه دفاع از میراث رسول خدا(ص) به عهدی دو سبط آن حضرت، حسنین(ع) قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تلاش، فداکاری منصفانه و جانفشانی اهل‌بیت(ع) در راه حفظ و اجرای قرآن و سنت و محبوبیت و جایگاه مردمی آنان، موجب شده بود سردمداران جریان نفاق و ترویج تفکر جاهلی، امکانات خود را در راه محدود کردن اهل‌بیت(ع) و فرو کاستن از جایگاه مردمی آنان به‌کار بگیرند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر گفت: ایمان‌مداری راهی برای دستیابی انسان‌های متقی به زندگی سعادتمندانه و خوشبختی جاودانه است.

در فصل سوم نشریه در برگ نامه ذکر و اسرار الهی آرامش با عنوان «علم کیمیاداری» از بیان امام خمینی(ره) آمده است، می‌خوانیم: نقل شده که امام راحل(ره) در سن حدود سی الی چهل سالگی در حرم امام رضا(ع) با آیت‌الله نخودکی اصفهانی روبرو شده و خطاب به ایشان گفته: تو را به این امام رضا(ع)، اگر (علم) کیمیا داری به ما هم بده! مرحوم نخودکی فرمود: اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می‌دهید که به‌جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی به کار نبرید؟؛ امام خمینی صادقانه فرمود: نه، نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. شیخ اصفهانی فرمود: چه اصراری دارید چیزی را که ممکن است موجب خسران شود، یاد بگیرید؟، و حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را برای انجام شدن و برآورده شدن هر خواسته‌ای، به شما یاد می‌دهم و آن دستورالعمل این که: بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را «اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَوَتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَوَتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» تا فراز آیه‌ای «هو العلی العظیم» می‌خوانی، و بعد از ذکر تسبیحات فاطمه زهرا(س) را می‌گویی؛ و بعد از آن سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی؛ و در سپس سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد؛ و بعد ۷۱ بار ذکر قرآنی «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا» آیات دوم و سوم سوره مبارکه طلاق را زمزمه زبانی کنید.

در فصل چهارم نشریه مجازی در برگ نامه «یار دانا» اندیشکده بین‌المللی «طلوع» مؤسسه قرآنی طاها که با هدف معرفی کتاب «سیره امام حسن‌مجتبی(ع)» به تلاش و قلم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین الهی‌زاده با موضوع تأثیرات مداومت ذکر الهی برای داشتن زندگی بانشاط و سرافراز که از سوی انتشارات قلمداران جنوب در مؤسسه مردم‌نهاد امور خانواده و پیوند سبز بندر بوشهر برگزار و توسط امیرحسین مؤمنی، رسانه‌نگار شهدایی و خبرنگار ایکنا نقد و بازخوانی شده است، می‌خوانیم: امام حسن‌ بن علی(ع) در دامان عصمت و مهد ولایت و مهبط وحی و محیط عزت و تقوا رشد یافتند؛ با فضیلت و مکرمت آشنا شدند و دل ایشان سرشار از ذکر خدا، محبت پیامبر اسلام(ص)، علاقه به دین و نشر معارف توحیدی بود.

رسانه‌نگار شهدایی ادامه داد: در روایتی از حضرت زهرا(س) که در صفحه ۲۵ جلد دوم کتاب عیون اخبار الرضا(ع) شیخ صدوق نقل شده است: آن‌هنگام امام مجتبی(ع) به دنیا آمد، رسول خدا(ص) به اسماء بنت عمیس فرمودند: فرزندم را بیاور. اسماء پسرم حسن(ع) را که در پارچه زردی پیچیده بود، به ایشان داد. پدرم پارچه را کنار انداختند و در گوش راستش اذان گفتند و در گوش چپش اقامه، سپس به همسرم علی(ع) فرمودند: فرزندم را چه نام گذارده‌ای؟، امیرالمؤمنین(ع) گفت: یا رسول‌الله من بر شما در نام‌گذاری پیشی نگرفته‌ام، ولی دوست داشتم نا او را حرب گذارم. رسول خدا(ص) فرمودند: من نیز در نام او بر خدایم پیشی نمی‌گیرم. آن‌گاه جبرئیل فرود آمد و گفت: ای محمد(ص) خداوند بلندمرتبه تو را سلام می‌رساند و می‌گوید: علیِ تو، برای من همانند هارون برای موسی‌ای و رسولی پس از تو نیست؛ فرزندت را را هم‌نام پسر هارون کن. رسول خدا(ص) پرسیدند: نام فرزند هارون چه بود؟، جبرئیل پاسخ گفت: شبر. رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: زبان من عربی است و این لغت به زبان عبری است. جبرئیل گفت: نام او را حسن بگذار. پس پیامبر(ص) کودک را حسن نام نهادند، روز هفتم، دو گوسفند خاکستری رنگ برای او عقیقه کردند و یک ران آن را به‌همراه با یک دینار به قابله دادند. سپس سر نوزاد را تراشیدند و به وزن آن، نقره صدقه دادند و با گَرد زعفران سر او را رنگ کردند و به اسماء گفتند: مالیدن خون به سر نوزاد از رسوم جاهلیّت است.

او گفت: حسن بن علی(ع) حدود هفت سال از عمر شریف خود را با پیامبر مکرم اسلام(ص) سپری کردند و از محبت‌های بی‌دریغ و تعلیم و تربیت ایشان برخودار بودند. پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) که همگام با تاسیس تمدن وحیانی، تداوم و استمرار آن را هم مدنظر داشتند و بر پایه هدایت‌های الهی و آیات وحی، این مسئولیت سنگین را بر عهده‌ عزیزترین کسان خود، علی بن ابی‌ طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) و فرزندان ایشان، گذاشته بودند؛ می‌بایست کودک را متناسب با مسئولیت‌های بزرگ آینده‌اش تربیت می‌کردند. در آن زمان کوتاه شخصیت حسن بن علی(ع) چنان ساخته شده که شایسته تشبیه به رسول‌الله(ص) گردید، و بر اساس استناد بر صفحه ۳۸ جلد سوم کتاب المعجم الکبیر الطبرانی؛ آن‌گاه که حضرت خاتم الانبیاء(ص) فرمودند: حسن جان، تو در ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی شبیه من هستی. و رسول خدا(ص) ایشان را با وجود کودکی، «سید جوانان اهل بهشت» نامیدند. لذا اهتمام پیامبر اسلام حضرت سیدالمرسلین(ص) به شناساندن جایگاه و مقام حسن بن علی(ع) به امت اسلام، از گفتار و رفتار ایشان آشکار است. و همان‌طور که از آن حضرت در صفحه ۴۸۹ جلد اول کتاب اسدالغابه ابن اثیر، نقل شده است: حسن فرزندی از فرزندان من است. او بردبار، کریم و دارای فضل است. مُلک دنیا را تَرک کرده و به پروردگار رغبت یافته است. و حسن، ریحانه‌ی من است و به‌زودی خداوند توسط او میان دو گروه مسلمانان صلح برقرار خواهد کرد.

مؤمنی اظهار کرد: همچنین نبی مکرم اسلام(ص) طبق نقل از صفحه ۱۵۸ جلد هشتم کتاب الاصابه ابن حجر العسقلانی، حسنین(ع) را وارث خود معرفی کردند و فرمودند: حسن(ع) در هیبت و مودت و حسین(ع) در بخشش و شجاعت مانند من‌اند. هنگامی که آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‌ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» نازل شد، برخی از مسلمانان مقصود آیه شریفه را از «نزدیکانی اطاعتشان بر مسلمانان واجب است» که در صفحه ۴۷۰ جلد اول کتاب اعلام الوری طبرسی مندرج شده است؛ از پیامبر(ص) جویا شدند. حضرت در پاسخ فرمودند: منظور آیه از نزدیکان، علی و فاطمه و حسنین(ع)اند. در پرتو پرورش و تربیت در کنار رسول خدا(ص)، برخورداری از محبت بی‌دریغ ایشان، و علاقه و ایمان راسخ به حقانیت آن حضرت، حسن بن علی(ع) آگاه و با احساس مسئولیت به ابعاد گوناگون تمدن وحیانی بزرگ شدند و این موضوع از نگاه عموم مسلمانان، به‌ویژه صحابه، دور نبود. گواهی حسن بن علی(ع) بر عهده‌نامه ثقیف و شرکت در جریان مباهله، نشان از ایمان آن حضرت به رسول خدا(ص) و آگاهیشان به مسائل و مصالح تمدن وحیانی است و از جایگاه والای ایشان نزد رسول خدا(ص) و امت حکایت می‌کند.

خبرنگار قرآنی ادامه داد: از جمله رویدادهای مهم دوران کودکی امام حسن‌مجتبی(ع) که در صفحه ۲۷ جلد پنجم کتاب علام الهدایه منذر حکیم مندرج تاریخی شده است، ماجرای نزول سوره مبارکه انسان است. این سوره در جریان بیماری حسنین(ع) در حق اهل‌بیت(ع) نازل شد؛ آن‌گاه که امام علی(ع) نذر کردند، به شکرانه‌ی بهبودی فرزندان، سه روز روزه بگیرند. اعضای خانواده به نذر خود وفا کردند، وفایی همراه با انواع ایثار و از خودگذشتگی و سوره مبارک انسان در حقشان نازل شد. خداوند متعال در آیات پنجم الی هفتم این سوره «إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا، عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا، يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا»، حسن بن علی(ع) و والدین و برادر ارجمندشان را «ابرار» و اسوه مؤمنان معرفی فرموده و به پاس نیکوکاری و ایثار، از جایگاه والا و نعمت‌هایی که در آخرت خواهند داشت، سخن گفته است. همچنین توجه و رسیدگی اهل‌بیت(ع) به مردم و نیازهای مادی و معنوی آنان محدود نبود؛ بلکه آموزش و حمایت همه‌جانبه و رفع نیازهای گوناگونشان را در بر می‌گرفت. امام حسن‌مجتبی(ع) در کنار دیگر اعضای خاندان رسالت به این مهم توجه داشتند و از هر موقعیتی در راستای آن، برای خدمت بی‌منت به امت، بهره می‌بردند.

او گفت: حسن بن علی(ع) با وجود خردسالی، فردی موثق در نقل سخنان پیامبر اسلام(ص) به‌شمار می‌آمدند و مورد اعتمادِ آگاه‌ترین افراد به آیات قرآن و سخنان حضرت محمد(ص)، یعنی والدینشان، بودند. طبق سند روایی در صفحه ۱۰۷ جلد اول کتاب ریاض الابرار فی مناقب الائمه الاطهار(ع) جزائری؛ آن حضرت همراه پیامبر(ص) در مسجد حضور می‌یافتند و آیات جدید را از رسول خدا(ص) می‌شنیدند و در خانه، برای مادرشان تلاوت می‌کردند و هر گاه امام علی(ع) به خانه وارد می‌شدند ملاحظه می‌کردند که فاطمه زهرا(س) از آیات جدید آگاهند و وقتی از منبع آن جویا می‌شدند، فاطمه زهرا(س) پاسخ می‌دادند: «از حسن». و طبق روایت مندرج در کتاب همان؛ روزی امیرالمؤمنین امام علی(ع) در خانه پنهان شدند تا آیات را از زبان فرزندشان بشنوند. پس از ورود حسن(ع) و درخواست مادر برای خواندن، زبان کودک به لکنت افتاد. فاطمه زهرا(س) شگفت‌زده شدند. حسن(ع) فرمودند: «تعجب نکنید. گویا شخصیت بزرگی در منزل است که مرا از سخن گفتن باز می‌دارد». در این هنگام علی(ع) بیرون آمدند و فرزند را بوسیدند.

رسانه‌نگار شهدایی ادامه داد: در عصر نبوت  و در پرتو محبت سرشار و تعلیم و تربیت رسول خدا(ص)، حسن بن علی(ع) با معرفت کامل و ایمان راسخ به توحید و رسالت شد و پرورش یافتند و استعداد و شایستگی ایشان در امر امامت امت و رهبری تمدن توحیدی بروز پیدا کرد. پس از رحلت جانسوز نبی گرامی اسلام(ص)، حسن بن علی(ع) نوجوان، با حوادثی روبه‌رو شدند، که خلاف وصیت‌ها و تاکیدهای پیامبر(ص) درباره اهل‌بیتشان بود. و طبق اسناد مندرج در صفحه ۶۰ و ۶۱ کتاب اعلام الهدایه منذر حکیم؛ حوادثی که امام علی(ع) را از عرصه حاکمیت دور نگاه داشت و حکومت را به دست افرادی داد که حق اهل‌بیت(ع) را مراعات نکردند و خلافت را به خود اختصاص دادند. حتی امکانات مالی اهل‌بیت(ع) را هم از ایشان گرفتند.

مؤمنی تصریح کرد: امام حسن‌مجتبی(ع) می‌دانست که اگر با همان عده معدود اصحاب و یاران خود با معاویه بجنگد و به شهادت برسد، انحطاط اخلاقی زیادی که بر خواص جامعه اسلامی حاکم بود، نخواهد گذاشت که دنبال خون او را بگیرند! تبلیغات، پول و زرنگی‌های معاویه، همه را تصرف خواهد کرد و بعد از گذشت یکی دو سال، مردم خواهند گفت، امام حسن‌مجتبی(ع) بیهوده در مقابل معاویه قد علم کرد. لذا با همه سختی‌ها ساخت و خود را به میدان شهادت نینداخت؛ زیرا می‌دانست خونش هدر خواهد شد. گاهی شهید شدن آسان‌تر از زنده ماندن است! حقّا که چنین است!.

در فصل پنجم این نشریه بص دانشجویی یرتی و تحلیلی در نما برگ چندرسانه‌ای، طرح «رسانه‌نگاری توحیدی» با تدوین‌گری هاجر محمدی، کارشناس روانشناسی و سبک زندگی متعالی شبکه آموزشی تخصصی «بلدالأمین» مؤسسه قرآنی «طاها» به چشم می‌‌خورد که در کانال ایتایی رسانه فرهنگی و دانشجویی «انعکاس» به نشانی enekas_ir@ تولید و جهت مخاطبان ایکنا منتشر و معرفی کرده است.

گفتنی است، نشریه الکترونیکی اندیشکده بین‌المللی طلوع با مدیریت حامد فکوری، واحد رسانه و ارتباطات نوین و با تلاش و همکاری جوانان انقلابی و جهادگران قرآنی مؤسسه قرآنی طاهای شهرستان بوشهر با موضوعات «فرهنگ دینی، سبک زندگی و ترویح ازدواج موفق و آسان و پایدار، جهاد و حماسه، جوان و خانواده، معرفی تازه‌های نشر کتب قرآنی و معارفی، کودک و هنرهای قرآنی، نماز و نگرش در آفرینش طبیعت الهی» منتشر و در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha