نمایشگاه، بستر شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای قرآنی است
کد خبر: 4209855
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری:

نمایشگاه، بستر شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای قرآنی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه نمایشگاه بستری برای شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای قرآنی بیشتر است، گفت: مدل امسال نمایشگاه قرآن چهارمحال و بختیاری از حیث شکلی بهتر از سال‌های گذشته بود که به‌صورت رواقی، تخصصی و موضوع‌محور برگزار شد.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در جریان برپایی نمایشگاه قرآن استان با حضور در غرفه ایکنا با استناد به آیه «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» (اسراء/۹) و با اشاره به اینکه هدف از نزول آیات قرآن کریم هدایت انسان‌ها به بهترین راه است، اظهار کرد: این راه، راه مستقیم و اقوم یعنی مطمئن‌ترین و اطمینان‌ بخش‌ترین راه است.

وی با ذکر اینکه برای حرکت در مسیر اقوم باید به ابعاد مختلف معارف قرآن توجه شود و همه ظرفیت‌های قرآنی در دسترس مردم قرار گیرد، ادامه داد: نمایشگاه یکی از جلوه‌ها است که جلوه‌های بصری متأثر از آیات قرآن کریم و نیز هنر قرآنی و ... در آن نمود بیشتری داشته باشد اما همه این نمادها در صورتی معنا می‌یابد که آمیخته به قرآن باشد.

جای خالی کتب معارف قرآنی 

طاهری بیان کرد: در بخش‌هایی از نمایشگاه قرآن به این جلوه‌ها توجه شده است اما در برخی دیگر از بخش‌ها این جلوه‌ها را نمی‌بینیم که از جمله در بخش نشر کتاب و منابع این کاستی را دیدیم و لازم بود کتاب‌های منتقل کننده معارف قرآنی در این نمایشگاه عرضه شود، ضمن اینکه کتاب‌شناسانی باشند که نیازهای مراجعان را پاسخ دهند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: جا داشت حداقل ۱۰ عنوان کتاب ناظر به موضوعات قرآنی که کم هم نیستند انتخاب و توسط کتاب‌شناسان و کتاب‌خوانان به‌صورت ویژه برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند تبیین و تشریح می‌شد تا غنابخشی این رویداد قرآنی بهتر محقق شود.

طاهری با تأکید بر اینکه یکی از اشکالات نمایشگاه این است که معمولاً تعجیلی و نه تدبیری برگزار می‌شود، توضیح داد: خوب بود نمایشگاه می‌توانست یک سلسله اتفاقات را رقم بزند و گفت‌وگوهای قرآنی و نشست‌های قبل از برپایی این رویداد شکل بگیرد و هر مجموعه اعم از فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی یا اوقاف، ایکنا و ... جلسات خودش را برگزار کند و مجموع این گفت‌وگوها به برپایی یک رویداد پرمحتوا متصل شود. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه نمایشگاه بستری برای شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای قرآنی بیشتر است، توضیح داد: مدل امسال نمایشگاه از حیث شکلی بهتر از سال‌های گذشته است که به‌صورت رواقی، تخصصی و موضوع‌محور برگزار شد. 

نگاه قرآن به بانوان نیازمند تبیین است

طاهری با تأکید بر اینکه پرداختن به نگاه قرآنی و اهل‌بیتی به موضوع بانوان در نمایشگاه قرآن موضوعیت دارد، تصریح کرد: در برهه‌ای که درگیری جدی بر سر نوع نگاه به بانوان وجود دارد پرداختن به این موضوع از دیدگاه قرآن و روایات باید بسیار جدی دنبال شود؛ در خصوص الگوی سوم زن مسلمان ایرانی یا دختر تراز قرآن می‌توان گفت‌وگوی مفصل قرآنی شکل داد و جا دارد زن از نگاه قرآن روایت شود؛ آیات فراوانی ناظر بر موضوع دختر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد از جمله آیه «إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي» (آل‌عمران/۳۵) را می‌توان مثال زد.

طاهری با تأکید بر اینکه غرفه توصیف قرآنی بانوان جا دارد در نمایشگاه‌های آینده دیده شود، افزود: با تلاش قرارگاه فرهنگی بانوان استان، خوشبختانه کارشناسانی را داریم که به‌صورت تخصصی به روایت زن از نگاه قرآن کریم و نیز به تبیین و تشریح منابع و کتب موجود در این زمینه بپردازند؛ این کار می‌تواند غنای نمایشگاه قرآن را باعث شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به برگزاری طرح ملی زندگی با آیه‌ها در ایام ماه مبارک رمضان، تأکید کرد: بنای کار در مسطورا این بود که قرآن کریم بیشتر از پیش با زندگی مردم مخلوط شود و امروز باید این پرسش را از خودمان کنیم که آیا موفق بودیم؟ راز این رضایت، لبخندی است که رهبر معظم انقلاب اخیراً در خصوص برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بر لب داشتند و ابراز رضایت کردند که باعث شد خستگی از تن همه کسانی که طی این مدت تلاش داشتند، بیرون برود.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان

چهارمحال و بختیاری؛ پیشتاز مشارکت در طرح مسطورا 

طاهری تصریح کرد: همه ظرفیت‌ها در سطح ملی پای کار مسطورا آمدند و در فرآیند کلی طرح، چهارمحال و بختیاری به نسبت جمعیت رتبه اول کشور را در حوزه مشارکت در این طرح کسب کرد. این دستاورد حاصل تلاش همه مجموعه‌ها از جمله رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی، مراکز مختلف، دارالقرآن، مرکز رسانه انقلاب اسلامی، طلاب و روحانیون و ... است. ما از دورترین نقاط استان نیز شرکت‌کننده داشتیم و پیداست که اصل حرف به مخاطبان رسید. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه طرح مسطورا به‌صورت استانی امتداد خواهد یافت، افزود: این طرح با هدف تعمیق حفظ و البته تفسیر ۳۰ آیه منتخب طرح، تداوم خواهد داشت و تأکید ما این است که اداره امور قرآنی این کار را استمرار ببخشد. 

طاهری در پایان گفت: در یک اقدام ملی ۱۶۰ آیه انتخاب شده‌اند که نظام و استوانه اندیشه اجتماعی را شکل می‌دهند، در مسطورا به ۳۰ آیه منتخب پرداخته شد و بناست در فرصت‌های بعدی نیز حفظ و تدبر در مابقی آیات شریفه به‌صورت ملی در دستور کار قرار گیرند.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha