تولید فیلم؛ راهکار مسلمانان اروپا برای مقابله با اسلام‌هراسی
کد خبر: 4167436
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

تولید فیلم؛ راهکار مسلمانان اروپا برای مقابله با اسلام‌هراسی

مسلمانان در کشورهای اروپایی به منظور مقابله با پدیده اسلام‌هراسی به سمت تولید فیلم‌هایی روی آورده‌اند که تصویری صحیح از اسلام و مسلمانان ارائه کند.

به گزارش ایکنا به نقل از وبگاه الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین، در راستای مواجهه با گسترش اسلام‌هراسی از سوی سینمای غرب، مسلمانان اروپایی شروع به تولید فیلم‌هایی کردند که نشان دهنده چالش‌هایی است که آنها در جامعه غربی با آن روبرو هستند.

در این فیلم‌ها، آنان به‌دنبال مبارزه با پیش‌فرض‌ها، کلیشه‌ها و رفتارهای نژادپرستانه‌ای هستند که سینمای غرب به آن دامن می‌زند، به‌گونه‌ای که حتی اروپایی‌های غیرایدئولوژیک را نیز وادار به اتخاذ ایده‌های نادرست درباره مسلمانان و اسلام کرده است.

مسلمانان اروپایی همچنین با تولید این فلیم‌ها به دنبال پاسخگویی به سؤالاتی هستند که در بسیاری از فیلم‌هایی که موضوع آنها اسلام و رابطه آن با غرب است، به ویژه آنهایی که بین تعهد مذهبی و افراط‌گرایی  تمایزی قائل نمی‌شوند، تکرار می‌شود.

آخرین مورد اینگونه تلاش‌ها در دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو بود که در 11 آگوست 2023 با نمایش تعدادی فیلم موفق که بیانگر مشکلات مسلمانان در غرب است، افتتاح شد.

در این جشنواره فیلم‌هایی از اکثر کشورهای اروپایی از جمله رومانی، مجارستان، یونان، فرانسه، بلغارستان، اتریش و اوکراین نمایش داده شد و به همین دلیل مسلمانان آن را فرصتی برای نمایش تجربیات غنی سینمایی خود می‌دانستند.

یکی از این فیلم‌های تاثیرگذار و موفق که در جشنواره سارایوو به نمایش درآمد فیلم رومانیایی «شوهر مسلمان من» به کارگردانی دانیل ایوان پرنوچی و الکساندرا لیسیتا پرنوچی محصول سال ۲۰۲۳ بود.

این یک مدل از فیلم‌هایی است که زندگی اروپایی‌های مسلمان شده در اروپای شرقی را نشان می‌دهد و مهم‌تر از همه اینکه یک فیلم واقع‌گرایانه و یک داستان واقعی است زیرا دو قهرمان فیلم در واقع کارگردان و همسر کارگردان هستند و فیلم داستان آنها را پس از مسلمان شدنشان بیان می‌کند.

این فیلم مشکلاتی را که مسلمانان در جامعه اروپایی با آن مواجه هستند را مرور می‌کند و درد و رنج مسلمانان در اروپا را توضیح می‌دهد.

انتهای پیام
captcha