از فروپاشی آپارتاید تا چالش‌های مسلمانان در اروپا
کد خبر: 4196152
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
در نشست پیامدهای جنگ غزه بررسی شد

از فروپاشی آپارتاید تا چالش‌های مسلمانان در اروپا

شورای مسلمانان اروپا در استانبول طی نشستی پیامدهای جنگ غزه از جمله فروپاشی آپارتاید، افزایش علاقه‌ به اسلام و چالش‌های پیش روی مسلمانان را بررسی کردند.

بررسی پیامدهای جنگ غزه بر مسلمانان در نشست شورای مسلمانان اروپا

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، شرکت‌کنندگان در این نشست که روز گذشته، ششم بهمن در استانبول برگزار شد، تأکید کردند: حمله رژیم صهیونیستی به غزه و پایداری مردم فلسطین در برابر این تجاوزات، دیدگاه اقشار وسیعی از جامعه اروپایی به اسلام را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این عنوان شد که از هفتم اکتبر شاهد افزایش تعداد اشخاصی هستیم که به دین اسلام مشرف شده‌اند.

در جلسه افتتاحیه کنفرانس شورای مسلمانان اروپا که به میزبانی شهر استانبول ترکیه با عنوان «تأثیر وقایع خاورمیانه بر اروپا و نقش مسلمانان اروپا» برگزار شد، سخنرانان به تأثیر حمله رژیم صهیونیستی به غزه بر جوامع غربی پرداختند.

این کنفرانس شاهد حضور بیش از 200 شرکت‌کننده از میان مسئولان و نمایندگان نهادهای اروپایی عضو شورا و همچنین جمعی از مقامات دولت ترکیه بود.

افزایش علاقه به اسلام

عبدالله بن منصور، رئیس شورای مسلمانان اروپا، طی سخنانی در جلسه افتتاحیه گفت: تقاضای گرویدن به دین مبین اسلام و گرایش مجدد به اسلام از سوی غربی‌ها در ماه‌های اخیر جهش یافته و این در نتیجه استواری مردم فلسطین با وجود نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه بوده است.

بن منصور به تاریخچه حضور اسلام در قاره اروپا و توسعه آن در دهه‌های اخیر و تأثیر خاص حمله رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم فلسطین پرداخت.

سلیم ارگون، معاون سازمان دیانت ترکیه نیز درباره درس‌هایی که جهان اسلام به ویژه باید از پایداری مردم غزه بگیرد، توضیح داد که دین اسلام پس از 7 اکتبر و قرآن كريم به دغدغه مردم در سراسر جهان غرب تبديل شد و علاقه به شناخت اسلام افزایش فراوانی یافته است.

وی با اشاره به آزادی کشور آفریقای جنوبی از رژیم آپارتاید پس از چندین دهه مبارزه، توضیح داد که رژیم صهیونیستی آخرین رژیم آپارتاید در جهان پس از فروپاشی آفریقای جنوبی در اواخر قرن گذشته است.

فروپاشی آپارتاید

آرگون در سخنرانی خود تأکید کرد: «دو دولت بر اساس آپارتاید در قرن بیستم ایجاد شد؛ اولی آفریقای جنوبی و دومی رژیم‌ اشغالگر اسرائیل در خاورمیانه و توضیح داد که ویژگی مشترک بین این دو اعتقاد به این است که برخی از تفاوت‌ها در ویژگی‌های مادرزادی به دولت این حق را می‌دهد که دیگران را کنترل و سرکوب کند.

وی افزود: اولی فروپاشیده و رژیم آن از بین رفته است و امروز می‌بینیم افرادی از کشور اول (آفریقای جنوبی) دومی را که یک کشور اشغالگر است به دادگاه بین‌المللی لاهه می‌برند.

عبدالقادر بن قرینه، رئیس حزب سازندگی در الجزایر و نامزد سابق ریاست جمهوری نیز به نوبه خود با اشاره به اینکه در حال حاضر توازن قوا در جهان از غرب به شرق در حال تغییر است، بر ضرورت اقدام کشورهای اسلامی برای حضور در نظم جدید و مقابله با سلطه قدرت‌های سلطه‌گر علیه مسلمانان تأکید کرد.

بن قرینه در خصوص تجاوز به نوار غزه با تأکید بر اینکه آرمان فلسطین مسئله اول و اساسی برای ملت‌های عرب و اسلامی است، افزود: پس از هجوم نظامی بسیاری از کشورهای جهان به غزه برای جنگ با چندین هزار نفر در این منطقه، جهان از وضعیت این مسئله آگاه شده است.

 استانداردهای دوگانه غرب در قبال مسلمانان

اوز اوچنچو، نماینده پارلمان ترکیه و مشاور دبیر کل حزب عدالت و توسعه نیز با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: نسل‌کشی در جلوی چشم همه جهان ادامه دارد و این امر ادعای کشورهای اروپایی در حمایت از عدالت و حقوق بشر را از محتوا خالی کرده است.

وی افزود: ما واکنش اروپا در دو سال گذشته درباره جنگ اوکراین را به یاد داریم اما امروز شاهد آن هستیم که با وجود وحشت جنایت مستمر علیه فلسطینیان، اروپا امروز هیچ واکنشی علیه اشغالگران صهیونیست از خود نشان نداده است.

وی افزود: ما با این استاندارد دوگانه مخالفیم و این یک ظلم بی‌نظیر است که متأسفانه نتوانستیم جلوی آن را بگیریم و در اینجا باید بیاموزیم چگونه در همه سطوح دنیا صدایی تأثیرگذار باشیم.

چالش‌های پیش روی حضور اسلام در اروپا

عصام البشیر، معاون اتحادیه جهانی علمای مسلمان، در مورد پنج چالش امروز مسلمانان در قاره اروپا، به ویژه در ارتباط با هویت و تعهدات شهروندی، سخن گفت.

وی با بیان اینکه اولین چالش پیش روی حضور اسلام در اروپا «تلاش برای انحراف از فطرت بشری» است، خاطرنشان کرد: این چالش بزرگی است که وجود انسان را هدف قرار داده که می‌توان آن را کوشش برای انحراف فطرت از اصل خود به عنوان زمینه‌ساز فساد عنوان کرد.

به گفته البشیر، چالش دوم، زیر سؤال بردن اصولی است که ایمان اسلامی بر آن‌ها استوار است، از این جمله می‌توان به تشکیل در قرآن، سنت نبوی، راویان این سنت و دیگر علوم اسلامی اشاره کرد که تاکنون مورد اجماع مسلمانان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: چالش سوم «حفظ اصول و همگامی با تغییرات» است و چهارمین چالش در شعله‌ور شدن روزافزون نفرت و توهین به ادیان، نمادها و مقدسات ادیان است.

البشیر با اشاره به اینکه پنجمین و آخرین چالش سقوط شعارهای اخلاقی و انسان‌دوستانه غرب پس از 7 اکتبر و وضعیت دگرگونی اساسی در وجدان جهانی است، بر لزوم وجود گفت‌وگو برای مقابله با خطر استانداردهای دوگانه و تجزیه ارزش‌ها، از طریق ایجاد مشارکت با افراد آزاده و سازمان‌های حمایت از مظلومان تأکید کرد.

نشست شورای مسلمانان اروپا در شرایطی برگزار می‌شود که شاهد مخالفت فزاینده مردم کشورهای مختلف اروپایی با حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و آگاهی روزافزون غرب، به ویژه در میان جوانان، از نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حقوق بشر از سوی اشغالگران صهیونیستی هستیم.

شورای مسلمانان اروپا یک نهاد مستقل و غیردولتی اروپایی است که در سال 1989 تأسیس شد و شامل هزاران مؤسسه در بیش از 28 کشور اروپایی است. این شورا به عنوان بزرگ‌ترین نهاد اسلامی و نماینده حضور اسلامی در اروپا شناخته می‌شود.

انتهای پیام
captcha