ممانعت مدارس فرانسه از ورود ده‌ها دانش‌آموز مسلمان
کد خبر: 4167162
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

ممانعت مدارس فرانسه از ورود ده‌ها دانش‌آموز مسلمان

مسئولان مدارس فرانسه از ورود دانش‌آموزان مسلمان که عبایه پوشیده بودند جلوگیری کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، گابریل اتال وزیر آموزش و پرورش فرانسه به شبکه BFM گفت که با سرپیچی برخی از دانش‌آموزان از ممنوعیت پوشش عبایه، نزدیک به 300 دختر صبح دوشنبه با پوشیدن عبایه در مدرسه حاضر شدند.

او گفت که اکثر آنها موافقت کردند که لباس خود را عوض کنند، اما 67 نفر قبول نکردند و به خانه فرستاده شدند.

دولت فرانسه ماه گذشته اعلام کرد که عبایه را در مدارس ممنوع و اعلام کرد که پوشیدن این لباس، قوانین مربوط به سکولاریسم در آموزش را نقض می‌کند. فرانسه پیش از این روسری به بهانه اینکه نشان دهنده وابستگی مذهبی است ممنوع کرده است.

این حرکت جناح راست فرانسه را خوشحال کرده، اما سیاستمداران جناح چپ می‌گویند که این اقدام توهین به آزادی‌های مدنی است.

اتال گفت که به دخترانی که از ورود خودداری کردند نامه‌ای خطاب به خانواده‌هایشان داده شد که در آن آمده بود سکولاریسم محدودیت نیست، آزادی است.

روز دوشنبه، امانوئل مکرون  رئیس جمهور فرانسه از این اقدام بحث‌برانگیز دفاع کرد و گفت که اقلیتی در فرانسه وجود دارد که از یک دین استفاده کرده و جمهوری و سکولاریسم را به چالش می‌کشد، که منجر به حوادثی مانند قتل سه سال پیش ساموئل پتی شد.

او در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب HugoDecrypte گفت: ما نمی‌توانیم طوری رفتار کنیم که گویی حمله تروریستی علیه ساموئل پتی اتفاق نیفتاده است.

یک نهاد اسلامی به نمایندگی از مسلمانان شکایتی را به بالاترین دادگاه فرانسه علیه مقامات دولتی، به خاطر صدور حکم ممنوعیت عبایه و لباس پوشیده پسران تسلیم کرده است.

دولت فرانسه به نام دفاع از سکولاریسم، در راستای این ممنوعیت که شامل پوشیدن پیراهن بلند مردانه از سوی مسلمانان فرانسه نیز می‌شود، خواستار اتحاد و همبستگی مردم شده است.

پس از ممنوعیت حجاب تصویب قانون جدید درباره منع پوشش اسلامی، در فضای مجازی نیز جنجال بسیاری به پا کرده است و هشتگ «عبا» در توییتر فرانسه ترند شده است و بسیاری از کاربران فضای مجازی در واکنش به این موضوع، نظرات انتقادی خود را در قالب هشتگ ابراز داشتند.

بر اساس قانون مصوب شده در ۱۵ مارس ۲۰۰۴، پوشیدن لباس‌هایی که نشان‌دهنده گرایش دینی باشد ممنوع است، دانش‌آموزان متخلف مجاز به ورود به مدرسه، و نه کلاس درس هستند، تا اینکه بین خانواده آن‌ها و وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگو شود.

 

انتهای پیام
captcha