اصلاح خویشتن، گام نخست اصلاح امت است
کد خبر: 4165576
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

اصلاح خویشتن، گام نخست اصلاح امت است

یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه قیام امام حسین(ع) در زمینه اصلاح امت رسول خاتم(ص) گفت: وقتی هدف ما اصلاح است، ابتدا باید در مقام اصلاح خود گام برداریم و اول از خودمان شروع کنیم.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث، امروز 6 شهریور ماه در جمع زائران امام رضا(ع)، اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) از هنگام خروج از مدینه و اقامت در مکه و پس از حرکت از مکه به سمت کوفه و رسیدن به کربلا به هر مناسبتی هدف قیام خود را برای مردم بیان می‌کردند، تا این دانشگاهی که بنا کرده‌اند تا قیامت آشکار باشد.

وی افزود: این تبیین برای آن است که عزاداری و سوگواری ما برای ایشان هدفمند باشد و ما این مسیر را ادامه دهیم، امام حسین(ع) با هدف مبین قیام کردند به نحوی که خود ایشان فرمودند: «من فقط برای اصلاح امت جدم خروج کردم تا فساد و بی‌عدالتی را از بین ببرم و می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدم و پدرم عمل کنم.»

حسینی بیان کرد: ما در زیارت عاشورا که دعاهای ارزشمندی هم دارد می‌خوانیم و به خدا می‌گوییم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» خداوندا زندگی و حیات ما را زندگی و حیات محمد و خاندانش قرار بده و مرگ ما را مرگ آنان قرار بده.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ما دنبال این مسیر هستیم تا همچون امام حسین(ع) زندگی کنیم، ما هم باید دنبال اصلاح باشیم، در سجده زیارت عاشورا می‌گوییم: «وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ علیه السلام» خدایا گام‌های استوار و صادقانه به من بده تا همچون امام حسین(ع) و یارانش قدم بردارم.

حسینی تصریح کرد: وقتی هدف ما اصلاح است، ابتدا باید در مقام اصلاح خود گام برداریم و اول از خودمان شروع کنیم چنانکه قرآن می‌فرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا عَلَيكُم أَنفُسَكُم لا يَضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهتَدَيتُم» اگر شما راه درست را داشته باشید و صالح باشید گمراهی دیگران به شما صدمه نمی‌زند.

این پژوهشگر قرآن و حدیث ادامه داد: گاهی اگر خطایی می‌کنیم از مردم و جامعه عیب جویی می‌کنیم تا گناه خود را توجیه کنیم در روایت از امام علی(ع) داریم که «ذَوُو العُيوبِ يُحِبُّونَ إشاعَةَ مَعايبِ الناسِ لِيَتَّسِعَ لَهُمُ العُذرُ في مَعايبِهِم» که دارای عیب هستند دلشان می‌خواهد گناه مردم را شایع کنند تا عذری برای گناهان خود داشته باشند.

حسینی اظهار کرد: ما دعوت شدیم تا در کارهای خیر با یکدیگر رقابت کنیم، آیات زیادی در قرآن ما را به سوی خیر دعوت به مسابقه می‌کند، فلسفه خلقت ما رقابت است. قرآن می‌فرماید: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» برای ما کافی نیست که فقط کار خوب انجام دهیم بلکه باید ببینیم بقیه چه انجام می‌دهند تا از آنها جلو بزنیم خدا دوست ندارد ما بدی‌ها را شایع کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به شعارهای هدفمند عاشورایی در کنار فضای احساسی، بیان کرد: این عزاداری‌ها این عاشورا و اربعین‌ها باید هدفمند باشد، ما اصلاح را از خودمان شروع می‌کنیم بعد از آن به خانواده خودمان می‌پردازی  چنانکه قرآن به پیامبر می‌گوید از خانواده و خویشان خود شروع کن «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِين‏»

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: گسترش اصلاح از خویش و خویشان به سمت جامعه باید ادامه پیدا کند هدفی که امام حسین همه توان و همه کسان خود را فدای آن کرد، ما می‌توانیم پیام‌های امام حسین(ع) و یارانشان را از خود سخنان ایشان و رجزخوانی‌های در میدان آنها بگیرم.

انتهای پیام
captcha