جنةالحسین، باب ورود جنةالله است
کد خبر: 4165164
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷
یک پژوهشگر حوزه علمیه:

جنةالحسین، باب ورود جنةالله است

حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی گفت: جنة‌الله و لقاءالله اوج مراتب است، اما ورودی آن جنةالحسین است که اسرار فراوانی در روایات دارد.

حیدری کاشانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، مدرس حوزه علمیه و پژوهشگر موضوعات ولایت و مهدویت، شامگاه ۴ شهریورماه در جمع زائران حرم مطهر رضوی، گفت: امام صادق(ع) فرمودند سوره «فجر» را در نمازهای مستحب و واجب خود بخوانید، همانا که این سوره، سوره حضرت حسین بن علی(ع) است.

وی با بیان اینکه بعضی از سوره‌ها مربوط به ساحت امامت و ولایت است، افزود: هر کسی اهل تلاوت سوره فجر است، روز قیامت در معیت با حضرت حسین(ع) بوده و در بهشت امام حسین(ع) توفیق حضور خواهد داشت.

حیدری کاشانی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم جوانان ما عشق حسینی را به عشق قرآنی گره بزنند، راهکار آن را امام صادق(ع) به ما نشان داده که از سوره فجر و از معارف، آثار و جذابیت‌های عرفانی آن استفاده کنیم.

این پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: برای افراد شیعه‌ای که تمام حرارت قلب و زندگی آنان سیدالشهد(ع) است، چه چیزی بهتر از اینکه مداومت و تلاوت سوره امام حسین(ع) را داشته باشند و توفیق حضور در بهشت امام حسین(ع) را پیدا کنند و قیامت را با ایشان همراه باشند.

منش حسینی، ارمغان سوره فجر

حیدری کاشانی گفت: پیام‌های سوره فجر، کلام، منش و روش حسینی را برای ما به ارمغان می‌آورد و افق‌هایی از سلوک شیطانی و رحمانی را برای ما باز می‌کند و راه شیطان و راه خداوند رحمان را پیش‌روی انسان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سه شخصیت و تمدن شیطانی در این سوره معرفی می‌شوند، بیان كرد: اولین تمدن معرفی شده تمدن شیطانی قوم عاد است، خداوند می‌خواهد به انسان نشان دهد که هرچه بالا برود از قوم عاد که به پیشرفت‌های بسیاری رسیده و ستمگر شده بود بالاتر نمی‌رود، این قوم بعد از سال‌ها طغیانگری در زمین گرفتار عذاب خدا شد.

حیدری کاشانی افزود: «شداد بن عاد» گفته بود من آن بهشتی که برای شما در آن دنیا داده شده را روی زمین می‌سازم و آن لحظه که خواست به این سرزمین و بهشت ساخته خود وارد شود، به فرمان خدا جانش گرفته شد. ویژگی تمدن‌های شیطانی این است که همه چیز را برای خود می‌خواهند و به همه ستم می‌کنند.

این پژوهشگر علوم اسلامی اظهار کرد: «فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ» پروردگارت بر سر آنان تازيانه عذاب را فرونواخت، «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ» زيرا پروردگار تو سخت در كمين است، خداوند می‌گوید ما به ستمگران مهلت می‌دهیم اما آنان را رها نمی‌کنیم و مترصد انتقام از آنان هستیم و احدی را مثل ستمگران عذاب نمی‌کنیم.

هلاکت؛ عاقبت تمدن‌های شیطانی

حیدری کاشانی بیان کرد: در ادامه آیات سوره فجر به قوم «ثمود» اشاره می‌شود که کاخ‌هایی در دل کوه و صخره‌ها می‌ساختند و پس از آن به قوم حضرت موسی(ع) و فرعون ستمگر اشاره می‌شود. خداوند می‌گوید به آب نیل دستور دادیم تا جسد فرعون را به ساحل بیاورد و او تا قیامت برای مردم عبرت باشد و عاقبت فرعون صفتان جز ذلت و هلاکت نیست.

این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: پس از این فضای سوره فجر به سمت رهروان راه خدا می‌رود و لحظه عروج آنان را به تصویر می‌کشد و می‌فرماید: «ای روح به آرامش رسیده به سوی پروردگارت برگرد تا در نهایت رضایت تو از خداوند و در نهایت رضایت خداوند از تو به آرامش کامل برسی.»

حیدری کاشانی با بیان اینکه ما در رابطه با بهشت‌شناسی هنوز نتوانستیم به جامعه و فرزندان خود ارائه مناسبی داشته باشیم، گفت: رسانه، حوزه و دانشگاه در این عرصه مدیون هستند. تعریف جنات نعیم، جنات عدن و جنة الله کجاست؟ به تعبیر علامه طباطبایی(ره)، جنات نعیم، بهشت امامت و ولایت است.

وی با اشاره به اینکه جنة‌الله جایگاه تجلی صفات جلال و جمال خداوند است، تصریح کرد: جنة‌الله و لقاءالله اوج مراتب است، اما ورودی آن جنةالحسین است که اسرار فراوانی در روایات دارد.

حیدری کاشانی با تشریح روایتی از امام صادق(ع)، افزود: باکین علی الحسین(ع) همان گریه‌کنان بر سیدالشهدا(ع) بوده که مهمانان ویژه امام حسین(ع) هستند. روز قیامت که تمام می‌شود، بهشتیان به بهشت و جهنمیان به جهنم می‌روند، اما عده‌ای در جنةالحسین محو حضرت سیدالشهدا(ع) هستند.

وی اظهار کرد: به جهت نهایت بهجتی که در همنشینی با امام حسین(ع) این افراد داده شده است، تمام بهشت‌های دیگر به چشم آنان نمی‌آید و محو امام حسین(ع) هستند، خداوند در قرآن فرموده است «وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا» تفسیر این آیه همان باکین علی الحسین(ع) هستند که تحت فشار ملائکه به بهشت خودشان می‌روند.

حیدری کاشانی با اشاره به فراز پایانی زیارت عاشورا، گفت: در طی کردن درجات بهشت ثبات قدم به وسیله امام حسین(ع) انجام می‌شود و نزدیک‌ترین راه برای رسیدن وجود الله، حضرت اباعبدالله(ع) است، سوره فجر می‌گوید که انتخاب با انسان است که راه شیطان یا راه خداوند رحمان را برگزیند.

انتهای پیام
captcha