تائید شرایط 95 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی
کد خبر: 4082319
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

تائید شرایط 95 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: تاکنون ثبت نام 375 هزار نفر متقاضی صورت گرفته که متقاضیان حائز شرایط بالغ بر 110 هزار نفر هستند و آن عده که تأیید نهایی شدند تا امروز 95 هزار نفر هستند.

نهضت ملی مسکنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عباس یوسف‌زاده، مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی، نهم شهریورماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این اداره‌کل، برگزار شد، با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص تامین مسکن، اظهار کرد: برنامه‌ای در استان پیرامون طرح نهضت ملی مسکن داشتیم از محل چهار میلیون واحد مسکن که دولت وعده داده، 400 هزار تا سهم استان خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: براساس اسناد آمایش جمعیت برشی که برای استان خراسان ابلاغ کردند نیز 140 هزار تامین زمین از سوی دولت ابلاغ شده و به‌عنوان یک برنامه اولیه زیر دستی انجام شده که مابه‌تفاوت آن تا 400هزار تا موضوعات خود مالکی، بازآفرینی در بافت‌های فرسوده، تعهدات روستایی و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی است.

یوسف‌زاده ابراز کرد: در استان با همراهی خوب استانداری و رئیس شورای مسکن استان هدف‌گذاری کردیم، برای کلیه متقاضیان که درخواست دارند و احراز شرایط شدند. 140 هزار برنامه زیر دستی ماست که از این تعداد بیشتر شود، متعهد به تامین زمین و واحد هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تاکنون ثبت‌نام 375 هزار نفر متقاضی صورت گرفته که متقاضیان حائز شرایط بالغ بر 110 هزار نفر هستند و آن عده که تأیید نهایی شدند تا امروز 95 هزار نفر هستند، اما برای همه افراد احراز شرایط برنامه‌ریزی شده و براساس تاکید مقام عالی وزارت برای 270 هزار نفر این برنامه‌ریزی صورت گرفته که بررسی‌های لازم در خصوص این تعداد انجام خواهد شد، لذا پیش‌بینی ما ریزش تعدادی از این رقم است، بر این اساس تعداد 200 هزار نفر پیش‌بینی ما برای تایید نهایی است.

وی در خصوص اقدامات شاخص استان در راستای تامین زمین گفت: در ابتدای دولت سیزدهم برای27 هزار واحد مسکونی را تامین زمین کردیم و امروز 153 هزار واحد مسکونی شناسایی و 126 هزار قطعی تامین زمین شده که براساس پیش‌بینی اولیه دولت برای 140 هزار واحد مسکونی در این مدت یکساله تامین زمین برای پیش‌بینی اولیه دولت صورت گرفته است.

یوسف‌زاده تصریح کرد: در مسکن مهر طی 15 سال گذشته حدود 110 هزار تامین زمین کرده‌ایم، اما امروز با همراهی خوب مسئولین در بحث تامین زمین پیشرفت خوبی داشته‌ایم و در سطح استان برنامه اولیه برای تامین زمین محقق شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموعه استان، 96 هزار شهر داریم که 109 هزار واحد در 8 شهر بالای 100 هزار نفر جمعیت و 27 هزار واحد در شهرهای زیر این جمعیت تامین زمین داشته‌ایم.

وی گفت: برحسب تاکیدات ریاست جمهوری، حتی‌المقدور تلاش داریم به مردم در این دوره زمین بدهیم تا اینکه وارد تصدی‌گری و ساخت شویم و تنها برای شهرهای بزرگ از جمله مشهد که مشکل تامین زمین داریم، به ساخت واحد متعهد می‌شویم. بر این اساس تاکنون در شهرهای کوچک، 12 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن توانسته‌ایم تامین زمین داشته باشیم و تقاضا داریم خود مردم وارد عملیات ساخت شوند.

یوسف‌زاده عنوان کرد: در مصادیقی که صرفا در نهضت ملی داریم، شرایط شامل پروانه مسکونی که دولت 30درصد کمک می‌کند، در بحث تعرفه نظام مهندسی 50درصد دولت متعهد شده و در حوزه تسهیلات بانکی تلاش شده تا شرایط تسهیل شود و باز پرداخت در قالب پلکانی و سایر شیوه‌ها صورت گیرد تا شرایط سنگین بر مردم تحمیل نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در مورد تسهیلات چند نوع تسهیلات وجود دارد. یک مورد تسهیلات بافت‌های ناکارآمد و فرسوده است که این تسهیلات به دو شیوه است و یک بخش تسهیلات داریم که همه متقاضیان ساخت مسکن می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. اما اگر متقاضیان بخواهند از سایر مشوق‌ها استفاده کنند، 30درصد واحدها را باید به نهضت ملی مسکن اختصاص داد.

وی بیان کرد: برای تسهیلات بافت‌های ناکارآمد و فرسوده اطراف حرم شرایط ویژه‌تر است و نرخ کارمزد 11 تا 12درصد تعین شده است، همچنین به تازگی شرکت بازآفرینی اقدام خوبی کرده که بابت بافت پیرامون حرم مطهر 600 میلیون تومان پیش‌بینی تسهیلات کرده است.

یوسف‌زاده اظهار کرد: درخصوص تسهیلات ودیعه مسکن اتفاق خوبی رخ داده است و 40هزار نفر تاکنون ثبت‌نام کردند که حدود 120 هزار نفر جمعیت این 40 هزار خانوار است و 966 میلیارد تومان درخواست وام ودیعه مسکن بوده که تاکنون 200 میلیارد تومان پرداخت شده است، ضمن اینکه بانک مسکن در این راستا همراهی خوبی داشته و از ظرفیتی که داشته مازاده شده است، از طرفی تلاش داریم سایر بانک‌ها را پای کار بیاوریم تا در راستای تعهد تسهیلات بتوانیم اقدام خوبی انجام دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در بحث تسهیلات روستایی از بین 400 هزار تعهد 60هزار مربوط به روستاهاست که توسط بنیاد مسکن اتفاق می‌افتد که تاکنون 25 هزار واحد در روستاها اقدام شده و در خصوص تسهیلات بانکی به یک جمع‌بندی رسیده و منتظر ابلاغ هستیم که این عدد 100 میلیون تسهیلات به 200 میلیون برسد.

وی ابراز کرد: با همراهی که صورت گرفته بحث تامین زمین که در مشهد یک معضل بود با توافق خوبی که در سطح استان با وزارتخانه انجام شده است، امید داریم عدد قابل توجهی در راستای تامین زمین برای مشهدی‌ها عملیاتی کنیم. این یک انقلاب در نهضت ملی مسکن خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی اضافه کرد: در مشهد حدود 170 هزار متقاضی داریم که طی این مدت در گلبهار، مهرگان و بینالود پیش‌بینی کردیم که با کمک مسئولین این را مدیریت خواهیم کرد. تا نیاز عمده متقاضیان مسکن در مشهد را تامین کنیم.

انتهای پیام
captcha