گزارش عفو بین‌الملل درباره کشتار غیرنظامیان در غزنی
کد خبر: 3991906
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
نگاهی بر تحولات افغانستان

گزارش عفو بین‌الملل درباره کشتار غیرنظامیان در غزنی

سازمان عفو بین‌الملل امروز، 29 مردادماه، اعلام کرد که اعضای طالبان پس از تسلط بر ولایت غزنی 9 غیرنظامی «هزاره» را وحشیانه کشته‌اند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد: «براساس مصاحبه محققان این نهاد با شاهدان عینی و بررسی تصاویر به این نتیجه رسیده که طالبان بین 4 تا 6 ژوئیه شش مرد از اقلیت‌های هزاره را در روستای موندرخت شهرستان مالستان ولایت غزنی تیرباران کردند و سه نفر از جمله یک مرد که با روسری خود خفه شده و ماهیچه‌های بازوی او بریده شده بود، تحت شکنجه کشته شدند».
 
براساس این گزارش، «قتل‌های وحشیانه احتمالا بخش کوچکی از مجموع کشتارهای طالبان تا به امروز را شامل می‌شود، زیرا این گروه خدمات تلفن همراه خود را در بسیاری از مناطقی که اخیراً تصرف کرده‌اند قطع کرده و کنترل می‌کند که تا عکس‌ها و فیلم‌ها از این مناطق به اشتراک گذاشته نشود».

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل در این گزارش تأکید کرد: این کشتارهای هدفمند نشان می‌دهد که اقلیت‌های قومی و مذهبی تحت کنترل طالبان در افغانستان همچنان در معرض خطر خاصی هستند. ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا قطعنامه‌ای اضطراری اتخاذ کند که از طالبان خواسته شود به قوانین بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارند و امنیت همه افغان‌ها را بدون توجه به پیشینه قومی و اعتقادات مذهبی آنها تضمین کنند».

وی افزود: «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید یک مکانیسم تحقیق قوی برای مستندسازی، جمع‌آوری و ثبت شواهد از جنایات جاری و نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان راه‌اندازی کند. این امر برای اطمینان از تصمیم‌گیری آگاهانه توسط جامعه بین‌المللی و مبارزه با مصونیت از مجازات که همچنان به جنایات سنگین در کشور دامن می‌زند، حیاتی خواهد بود».

همچنین، طالبان در پی سقوط دولت در روزهای اخیر قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند. عفو بین‌الملل خواستار حمایت هزاران افغان از جمله دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، فعالان جامعه مدنی و زنان مدافع حقوق بشر که در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند، شده است.

استقبال طالبان از نقش سازنده چین در آینده افغانستان

سخنگوی طالبان گفت که چین می‌تواند «نقش بسیار بزرگی در بازسازی» افغانستان بازی کند.

سهیل شاهین، عضو هیئت سیاسی و سخنگوی دفتر رسانه‌های بین‌المللی گروه طالبان در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌جی‌تی‌ان «CGTN» گفت: «چین کشوری بزرگ اقتصادی و داری ظرفیت عظیمی است که می‌تواند نقش بسیار بزرگی در بازسازی افغانستان بازی کند».

وی در مورد نقش چین در افغانستان گفت: «روابط طالبان با پکن حفظ شده است. پیشروی طالبان در سراسر افغانستان نشان‌دهنده خیزش مردمی علیه یک دولت تحمیلی است».

شاهین درباره توجیه ادعاهای این گروه مبنی بر نمایندگی اراده افغان‌ها اذعان کرد: «این یک انتخابات نیست، اما نشان‌دهنده حمایت مردم است. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم به خواست مردم افغانستان احترام بگذارند و دولت جدید را به رسمیت بشناسند».

از دیگر سو، سخنگوی طالبان درباره فرار هزاران افغان که منجر به صحنه‌های هرج و مرج در فرودگاه کابل شد، گفت: «بسیاری با شایعاتی مبنی بر اینکه در صورت سوار شدن در هواپیماهای خارجی‌ها قادر به اقامت در انگلستان یا آمریکا هستند، گمراه شده‌اند. دولت جدید در کابل از حقوق زنان برای تحصیل و کار از جمله هر کسی که در گذشته برای خارجی‌ها کار کرده‌اند، حمایت و حفاظت می‌کند».

شاهین همچنین در واکنش به مسدود شدن حمایت مالی و عدم دسترسی طالبان به دارایی‌های افغانستان در صندوق بین‌المللی پول و آمریکا گفت: این اقدام عادلانه نیست، بی‌عدالتی است. ما به بازسازی افغانستان نیاز داریم، مردم افغانستان به بودجه نیاز دارند. بانک مرکزی به بودجه نیاز دارد. گزارش‌های بین‌المللی درباره خشونت علیه زنان نادرست است. هیچ مشکلی برای زنان وجود ندارد، اگر روزنامه‌نگار باشند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند. در حال حاضر عملاً به کار خود ادامه می‌دهند. اگر معلم هستند به مدرسه می‌روند».

بنابراین گزارش، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در دیدار ماه گذشته خود با ملا عبدالغنی برادر رئيس هیئت طالبان در چین ابراز امیدواری کرده بود که «طالبان سیاست اسلامگرایانه معتدلی» اتخاذ کنند. این در حالی است که چین هنوز طالبان را به عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

عبدالله: خواهان اولویت دادن به حفظ جان و مال مردم افغانستان هستیم

از سوی دیگر، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد که طالبان تامین امنیت، حفظ جان و مال مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: نشستی با حضور حامد کرزی، رئیس جمهور سابق، فضل الهادی مسلمیار و شمارى از علما و بزرگان کشور و همچنین شماری از اعضای هیئت رهبری طالبان به ریاست خلیل الرحمان حقانی برگزار شد.

در این دیدار پیرامون تأمین امنیت شهروندان، وحدت و همکاری برای آینده کشور بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

عبدالله نوشت: «از طالبان خواستیم تا تأمین امنیت، حفط جان، مال، آبرو و عزت مردم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند. با اشاره به نگرانی‌های شهروندان عزيز كابل و سایر ولایات تأکید کردیم كه در شرايط حساس كنونى امنیت جمعی و حفظ جان و مال مردم بايد در اولویت اساسی همه‌ ما باشد».

وی افزود: «در ادامه خاطرنشان کردیم که ما از افغانستان مستقل، واحد و عدالت‌محور حمایت می‌کنیم و تاریخ کشور نشان می‌دهد که در نبود عدالت اجتماعی، تأمین امنیت و تحکیم وحدت ملی ممکن نیست».

رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اضافه کرد: «خلیل الرحمن حقانی از طرح امنیت شهروندان کابل اطمینان داد و خواهان همکاری بزرگان و رهبران سیاسی کشور در راستای تامین امنیت مردم شد».
انتهای پیام
captcha