محل نصب تندیس «سوره‌های سرخ» هنوز قطعی نشده است
کد خبر: 2645792
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
سردار زرگر:

محل نصب تندیس «سوره‌های سرخ» هنوز قطعی نشده است

گروه جهاد و حماسه: معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه محمد رسول‌الله(ص) با اشاره به اینکه مصلای امام خمینی(ره)، بهشت زهرا(س) و بوستان قرآن مکان‌های پیشنهادی نصب تندیس «سوره‌های سرخ» هستند، اعلام کرد: هنوز به نتیجه قطعی در این باره نرسیده‌ایم.

احمدرضا زرگر، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه محمد رسول‌الله(ص)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره برگزاری نخستین دوره یادواره «سوره‌های سرخ» اظهار کرد: رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ علاقه‌‌مند به شناسایی شهدای قرآنی تهران بود، ولی هیچ گاه تصور نمی‌کردیم که کار به برگزاری کنگره یا همایش بکشد. شناسایی شهدای قرآنی به سرعت و به صورت فراگیر انجام شد و بر این اساس اسامی شهدای قرآنی به تعداد زیاد و متناوب به دست آمد.
روند شناسایی شهدای قرآنی از ابتدا تاکنون
زرگر توضیح داد: در این راه به سراغ همه افرادی که از فعالان، قاریان، حافظان، مولفان، محققان، پژوهشگران و مفسران قرآن بودند، رفتیم. افرادی که به دلیل اعتقادی که به مبانی انقلاب داشته و فرمان امام(ره) را لبیک گفته بودند، به جبهه رفته و شهید شدند.
معاون فرهنگی سپاه محمد رسول‌الله(ص) ادامه داد: کار از شناسایی یکی دو نفر آغاز شد. به یکباره متوجه شدیم که شمار این افراد به صد شهید قرآنی رسیده است که همگی متعلق به استان تهران بودند.
زرگر با اشاره به شناسایی 114 شهید قرآنی در سال گذشته گفت: این موضوع برای جامعه قرآنی دلگرم‌کننده بود. به این منظور و برای پاسداشت شهدا، یادواره شهدای قرآنی را با عنوان «سوره‌های سرخ» طی سال گذشته در برج میلاد تهران برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه این رویکرد ادامه پیدا کرده است و امروز دومین همایش سوره‌های سرخ در مصلای تهران برگزار می‌شود، افزود: در این باره به دنبال این نبودیم که یادواره به مجلس ختم فاخری تبدیل شود، بلکه در نظر داشتیم که شهدا به خوبی معرفی شوند و خانواده آنان ببینند که از شهدای آنها تجلیل به عمل می‌آید.
زرگر ادامه داد: در ادامه این یادواره و در کنار آن، تدابیری اندیشیده شد که دیدار با خانواده شهدا و دعوت از آنان برای حضور در مراسم یادواره از آن جمله بود.
تلاش کردیم پل اتصال با شهدا پل واقعی باشد
وی با بیان اینکه تعداد کثیری از شهدای قرآنی تهران شناسایی شده‌اند، توضیح داد: یادواره با همکاری سازمان‌هایی چون شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، سازمان دارالقرآن الکریم، خبرگزاری بین‌المللی قرآن، مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و ... برگزار شد.
زرگر ابا بیان اینکه پل اتصال با شهدا باید واقعی باشد، گفت: به این منظور در روزهای چهارشنبه هر هفته، برنامه‌ای به صورت ثابت در ساعتی خاص به منظور دیدار با خانواده شهدا برگزار می‌شود.
وی افزود: این دیدارها با صوت قرآن آغاز می‌شود و با قرآن نیز پایان می‌یابد و طی آن از شهید خانواده مورد نظر تجلیل می‌شود. خانواده نیز از ویژگی‌ها و زندگی شهید برای جمع می‌گویند تا درس و الگو گرفته شود و افراد با سیره آنها آشنا شوند.
دلیل نامگذاری همایش به نام «پرچم‌داران بصیرت»
زرگر درباره برنامه‌های دومین دوره همایش «سوره‌های سرخ» یادآور شد: این همایش از ساعت 14:30 امروز در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. عنوان این همایش «پرچم‌داران بصیرت» است؛ از آن رو که شهدای قرآنی را کسانی می‌دانیم که پرچم‌دار بصیرت بودند و کاملاً آگاهانه، هشیارانه و به موقع عمل کردند.
وی گفت: اگر روز نهم دی، روز بصیرت و ولایت‌مداری است، بهترین تناسب همین است که بزرگداشت شهدای قرآنی را در آن روز برگزار کنیم. بر این اساس ترجیح دادیم که به مصلای تهران برویم تا شکل جدید، زیباتر و نوآوری بیشتری را که با سال قبل تفاوت دارد، ارائه دهیم.
معاون فرهنگی سپاه محمد رسول‌الله(ص) اظهار کرد: امسال به تعداد شهدای قرآنی حلقه قرآن داریم و در هر حلقه، 30 فعال قرآنی حضور می‌یابند و هر کدام یک جزء قرآن را به نیت شهیدی که انتخاب کرده‌اند، قرائت می‌کنند.
وی با اشاره به زمان برگزاری این همایش افزود: در فاصله زمانی برگزاری این همایش طی دو، سه ساعت، حداقل یک ختم قرآن برای هر شهید برگزار می‌شود.

حضور خانواده شهدای قرآنی و هفت هزار فعال جامعه قرآنی
زرگر با بیان اینکه خانواده شهدا مهمانان ویژه این برنامه هستند، توضیح داد: سال گذشته در این باره اقدامات خوبی ارائه شد و همین رویکرد سبب شد تا چنین فعالیتی برای دیگر استان‌ها نیز الگو شود. در همین راستا با توجه به اقدامات صورت گرفته در استان‌ها متوجه شدیم که شور و شوق نسبت به قرآن و شهدا حد و مرز ندارد.
وی ادامه داد: بر این اساس امسال برخی از حلقه‌های قرآنی استان‌ها به شهدا اختصاص پیدا کرده است. در استان‌ها بیش از 1100 شهید قرآنی شناخته شده‌اند که در این باره به میزان یک حلقه در جمع 246 حلقه حضور می‌یابند.
زرگر با اشاره به حضور هفت هزار نفر از افراد فعال جامعه قرآنی در این همایش، عنوان کرد: دبیرخانه این همایش نیز از یک سال گذشته و به کوشش سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ راه‌اندازی شده است و بسیاری از افرادی که در برگزاری این برنامه کمک کردند، عضو دبیرخانه این ستاد هستند.
وی از انسجام برنامه‌ها در دبیرخانه «سوره‌های سرخ» یاد کرد و افزود: خانواده‌هایی که شهدای قرآنی آنها همچنان ناشناس مانده‌اند، می‌توانند از طریق برقراری ارتباط با سایت «مبیّن»، طرح و پیشنهاد خود را به دبیرخانه این همایش ارائه کنند و به معرفی شهدای خود بپردازند.
مکان‌های پیشنهادی برای نصب تندیس جشنواره
زرگر همچنین گفت: رونمایی از تندیس شهدای قرآنی از جمله برنامه‌های این همایش است که ماکت آن ساخته شده و به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در دو سه ماه آینده تندیس در قطع و اندازه واقعی ساخته و در محل مورد نظر نصب می‌شود.
وی در توضیح بیشتر اظهار کرد: درباره محل نصب تندیس چند مکان پیشنهاد شده است که اکنون در حال بررسی آنها هستیم. یکی از این اماکن، بوستان قرآن در منطقه 17 شهرداری تهران است. مکان‌های دیگر بهشت زهرا(س) و مصلای امام خمینی(ره) هستند.
زرگر با بیان اینکه هنوز به نتیجه قطعی درباره محل نصب تندیس نرسیده‌ایم، گفت: تولید تواشیح و نماهنگ‌های ویژه شهدای قرآنی از برنامه‌های جنبی دیگر است که به شکل لوح فشرده تهیه شده است.
وی با بیان اینکه 40 مستند تهیه شده درباره 40 شهید قرآنی نیز به مرور از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شوند، افزود: مهمترین وظیفه ما این است که شهدای قرآنی را بشناسیم و حیات طیبه اسلامی را از آنها برای زندگی خود الگو بگیریم.

captcha