تشریح برنامه‌های «پرچمداران بصیرت»/ شمار شهدای قرآنی به ۲۴۶ نفر رسید
کد خبر: 2613418
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
در جلسه ستاد شهدای قرآنی مطرح شد؛

تشریح برنامه‌های «پرچمداران بصیرت»/ شمار شهدای قرآنی به ۲۴۶ نفر رسید

گروه جهاد و حماسه: در جلسه ستاد شهدای قرآنی که امروز، ۹ آذر با حضور مسئولان این ستاد برگزار شد، از برپایی این همایش در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) با حضور هفت هزار نفر یاد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست ستاد گرامیداشت شهدای قرآنی طی امروز، 9 آذرماه به منظور بررسی محتوای برنامه‌ها و نحوه همکاری دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی و فرهنگی دومین یادواره سوره‌های سرخ در محل سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ برگزار شد.
احمدرضا زرگر، معاون فرهنگی اجتماعی و اصحاب کریمی، معاون پشتیبانی سپاه به همراه رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، مسئولیت برپایی جلسه و ارزیابی محتوایی برنامه‌های آن را برعهده داشتند. زنگنه از اتحادیه تشکل‌های قرآنی و حبیب‌زاده، رئیس اداره تحقیقات و جمع‌آوری آثار بنیاد شهید، تدریسی، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه، حسن گروسی، رئیس شبکه قرآن و ... نیز در این برنامه حضور داشتند.
در این نشست، نخستین محور برپایی همایش پرچمداران بصیرت، قرآن و محور دوم، شهدا عنوان و از تشکیل کارگروه هنری برای بخش‌های هنری این همایش یاد شد.
قرار بود که در این همایش، برای هر شهید قرآنی یک حلقه قرآنی تشکیل شود که این حلقه‌ها در قالب نیم‌حلقه و هلال برای هر شهید تشکیل می‌شوند و پس از جایگاه مدعوین ویژه و خانواده شهدا، در کنار محراب قرار می‌گیرند و در پشت سر هم جای خواهند گرفت و در کل محوطه برپایی همایش جای خواهند داشت.
شناسایی 246 شهید قرآنی/ نعینع در همایش سوره‌های سرخ
در این برنامه از احمد نعینع، از قاریان مصری دعوت به عمل آمده است تا ضمن حضور در همایش، تلاوت کلام‌الله مجید در آغاز همایش را عهده‌دار شود.
همچنین گروه تواشیح و هم‌خوانی در نظر گرفته شده برای این برنامه، گروهی 72 نفره هستند که ضمن تواشیح‌خوانی، به تلاوت دسته‌جمعی می‌پردازند و بخش نخست سوره حمد و بقره را نیز قرائت می‌کنند.
تعداد شهدای قرآنی تهران 246 نفر است. در کنار شناسایی شهدای قرآنی استان تهران، شهدای قرآنی دیگر استان‌ها نیز شناسایی و به ستاد مرکزی معرفی شده‌اند و امکان حضور نمایندگان هر استان در این مراسم وجود دارد.
60 خانواده شهید از شهرستان‌ها مهمان تهران می‌شوند
همچنین با توجه به اینکه 30 استان نسبت به معرفی شهدای قرآنی خود اقدام کرده‌اند، احتمال اینکه از هر استان، دو خانواده شهید قرآنی در همایش «پرچم‌داران بصیرت» حضور داشتند باشند است.
از رؤسای سه قوه برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده است و سه بخش محتوایی برای آن دیده شده که تواشیح، هم‌خوانی، سخنرانی و برنامه ویژه از جمله آنها به شمار می‌رود. تلاوت قرآن کریم در فضای نیم‌حلقه‌ها نیز در فاصله‌های کوتاه میان برنامه ادامه دارد.
از سوی ستاد سوره‌های سرخ در نظر گرفته شده است که در میان هر نیم‌حلقه، یادمان هر شهید قرآنی به صورت ویژه طراحی شود که جلوه بصری داشته باشد. در این میان، اعضای هر حلقه، خانواده شهدا را در جمع خود می‌گیرند و به تلاوت قرآن برای فرزندان آنها می‌پردازند.

50 درصد حاضران، دانش‌آموز هستند
امکان حضور هفت هزار نفر از بسیجیان و فعالان قرآنی در این همایش فراهم شده است که 40 ـ 50 درصد آنان را دانش‌آموزان بسیجی تشکیل می‌دهند. همچنین مقرر شد که این همایش در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شود.
در این همایش از یادمان‌ها رونمایی به عمل می‌آید و اعضای حلقه‌های قرآنی به تلاوت قرآن برای شهدا در دو بخش و در فاصله زمانی 15 دقیقه می‌پردازند. این تلاوت‌ها با حضور قاری بین‌المللی کشورمان صورت می‌گیرد و در پایان نیز دعای ختم قرآن توسط گروه تواشیح 72 نفری قرائت می‌شود.
خاطره‌گویی قرآنی
در هنگام تلاوت آیات قرآن کریم، تصاویر شهدای قرآنی در قالب تصویر و جلوه‌های ویژه و کارهای هنری در همایش نمایش داده می‌شود. یادآوری می‌شود که 40 مستند ساخته شده درباره شهدای قرآنی نیز در این همایش ارائه خواهد شد.
همچنین از منصور نورایی، برادر شهید و مداح اهل بیت(ع) برای مدیحه‌سرایی و فضاسازی دوران هشت سال دفاع مقدس و توسل به ساحت مقدس امام حسن عسکری(ع) (بنا بر قرارگیری در ایام شهادت این امام همام) دعوت به عمل می‌آید.
حضور حافظان نوجوانان، برگزاری مسابقه برای حضار، تودیع نشریه «شهدای قرآنی» و خاطره‌گویی قرآنی از خاطرات جبهه و با محوریت قرآن از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این همایش هستند.

captcha