مسیر نخبگی در یزد تسهیل می‌شود
کد خبر: 4211527
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۲

مسیر نخبگی در یزد تسهیل می‌شود

سرپرست بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به اینکه زمینه تسهیل مسیر نخبگی در استان فراهم می‌شود گفت: به دنبال افزایش دایره نخبگی هستیم و مأموریت داریم فضا را برای همه نخبگان فراهم کنیم.

حسین صالحی وزیری، سرپرست بنیاد نخبگان استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حسین صالحی وزیری، سرپرست بنیاد نخبگان استان یزد، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بسط دایره نخبگی در دوره جدید دنبال می‌شود گفت: در فرایند قبلی بیشتر جامعه دانشگاهی، دانشجویی و عمدتاً فارغ التحصیلان تحت پوشش بودند، اما در دوره جدید سیاست این است که تمام اقشار جامعه از جمله ادبی، هنری، حوزوی و قرآنیان نیز پوشش داده شوند.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه نخبگان قرآنی هنوز تدوین نشده است اضافه کرد: شیوه‌نامه‌های هر حوزه از سوی تهران درحال تدوین است و بعد از تدوین نهایی ابلاغ خواهد شد و لذا منتظر شیوه نامه نخبگان قرآنی برای هر گونه اقدامی هستیم. اکنون تعدادی از فعالان قرآنی استان زیرپوشش بنیاد نخبگان استان هستند و بر اساس شیوه نامه سابق، مورد حمایت بوده و از مزایای این نهاد بهره‌مند می‌شوند تا ان شاءالله شیوه نامه جدید تدوین و ابلاغ شود.

سرپرست بنیاد نخبگان استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: موفقیت هر اقدامی در گروه مشارکت مردمی است و با این اولویت، در تمامی امور مربوط به نخبگانی با همت این قشر در جهت توسعه و تولید و پیشرفت کشور اقدامات را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش دایره نخبگی هستیم و مأموریت داریم فضا را برای همه نخبگان فراهم کنیم بیان کرد: شاخه اصلی نخبگی، اثرگذاری است و لفظ نخبگی شایسته افرادی است که اثرگذاری در جامعه خود داشته باشند. افزایش دایره نخبگی با این تعریف می‌تواند در همه حوزه‌ها تسری یابد.

صالحی افزود: اقدامات بنیاد نخبگان با شیوه‌نامه سابق و با مراجعه افراد و بررسی و کسب امتیازهایی صورت می‌گرفت و بدین نحو خدمات ارائه می‌شد، اما امروز در قالب رویکرد جدید بنیاد به سمت نخبگان می‌رود و آنها را با خدمات آشنا خواهد کرد و فضا برای اثرگذاری این قشرفراهم می شود.

وی با اشاره به اولویت مسیر نخبگی افزود: این مسیر تعریف و در قالب طرح شهاب برای شناسایی نخبگان دانش آموزی در هشت استعداد در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر و با تکیه بر افزایش مهارت‌های علمی و فرهنگی و ملی افراد، و تبیین این ارزش‌ها در ذهن نخبگان، این قشر را برای خدمت بیشتر در عرصه علم و فناوری آماده کنیم. این افراد در دانشگاه با کمک اساتید راهبر، هدایت و حمایت می‌شوند تا به حداکثر شکوفایی استعداد دست یابند و لذا با مشارکت خود نخبگان مسیر برای اثرگذاری بیشتر فراهم می شود.

سرپرست بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به اهتمام این نهاد به موضوع هیئت‌های اندیشه ورز نخبگانی بیان کرد: 10 هیئت اندیشه ورز در عرصه‌های صنعتی، علمی و فناوری، فرهنگی فعال شده و هدف مشارکت دادن نخبگان استان در حل چالش ها و مسائل اصلی استان و کشور و کمک به تصمیم سازی و سیاست گذاری درست در حوزه‌های مختلف است  که این مهم اثرگذاری آنان را چند برابر می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح «بورسیه صنعتی» بیان کرد: این طرح در سال 1401 به صورت پایلوت در استان یزد شروع و 95 دانشجو تحت پوشش قرا گرفتند و در سال 1402 در قالب طرح سراسری اجرا و 150 نفر از سطح کشور، در این طرح پذیرفته شدند و مورد حمایت قرار گرفتند و با توجه به تقاضای بالای صنعت، این طرح در مقاطع مختلف مد نظر قرار گرفت و تعاملات با وزارت علوم شکل گرفت و شیوه نامه بورس صنعت و مشاغل تدوین و به تمامی دانشگاه ها ابلاغ شد و قرار است صنایع بتوانند در تمامی مقاطع تحصیلی پذیرش بورسیه داشته باشند.

سرپرست بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به ایجاد مرکز مشاوره نخبگان در این استان خبر داد و گفت: فاز اول این مرکز از ابتدای اردیبهشت ماه با حدود 6 عنوان مشاوره در عرصه‌های شغلی، شخصی و خانوادگی، کسب و کار فعالیت خواهد کرد و مشاوره های لازم توسط نخبگان این عرصه که تخصص و تجارب لازم را دارند، در اختیار سایر نخبگان قرار  خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه  مسکن نخبگان یکی از مسائل و دغدغه های اصلی بوده و تلاش های زیادی صورت گرفته است گفت: این مهم با تأکید استاندار به عنوان اولویت اساسی پیگیری و امروز موقعیت مکانی آن مشخص شده است به نحوی که 60 هکتار زمین برای بیش از یک هزار نخبه اختصاص یافته و این مهم نه تنها برای نخبگان امروز بلکه آینده نیز مؤثر خواهد بود و امیدواریم بتوانیم برای چند سال آینده مشکل مسکن نخبگان را حل کنیم.

صالحی وزیری از ایجاد مجمع خیرین نخبه‌پرور در استان خبر داد و گفت: مقدمات ایجاد این مجمع از ابتدای سال گذشته فراهم شد و مجوز از مراجع ذی صلاح صادر و مجمع، محفلی برای نخبگان پیشکسوت خواهد بود تا بتوانند با حمایت‌های خود راهی برای فعالیت نخبگانی که احیاناً در عرصه های زندگی دچار مشکل هستند، باز کنند و لذا این مجمع راهگشای حل مشکلات نخبگان بویژه در مناطق محروم خواهد بود.

سرپرست بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به اینکه اگر بخواهیم شرایط ماندگاری نخبگان در کشور را فراهم کنیم بیان کرد: باید زمینه پشتیبانی و حمایت از نخبگان در کشور فراهم شود. همچنین تقویت آموزه‌های ملی و مذهبی و هویتی در نخبگان از طریق برنامه‌هایی که بنیاد نخبگان دارد، دنبال شود و حضور اساتید راهبر به عنوان نخبگانی که می توانند الگوی نخبگان جوان باشند و ایجاد بستر اثرگذاری به عنوان مهمترین عامل  فراهم شود.

حامد سلطانی، معاون طرح و برنامه بنیاد نخبگان استان یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه اقدامات این نهاد در راستای ارتقای فرایندها برای شناسایی، جذب و حمایت انجام می‌شود، گفت: نخبگی یک موهبت تعهدآور است نه یک نعمت و موقعیت توقع‌آفرین و لذا انتظار می‌رود نخبگان تحول‌آفرین و منشأ اثر باشند و اثرگذاری نخبگان در جامعه یکی از مواردی است که بنیاد نخبگان دنبال و در اولویت دارد.
 
سلطانی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی و آموزشی نخبگان در مناطق محروم بیان کرد: این اردوها در سه بخش پزشکی، آموزشی و مشاوره ای با حضور نخبگان استان در حوزه‌های مختلف در حال برگزاری است. 
 
وی با اشاره به اینکه 10 اردوی جهادی در سال گذشته برگزار شد، از تشکیل 10 هیئت اندیشه ورز در استان خبر داد و افزود: بنیاد نخبگان استان سال گذشته در تشکیل، هدایت و اثرگذاری هیئت‌های اندیشه ورز و تأثیرگذاری نخبگان در استان رتبه اول کشور را کسب کرد.
 
معاون طرح و برنامه بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به اینکه توانمندسازی و اجرای برنامه‌های معرفتی و هویتی برای تعمیق باورها و اعتقادات و تقویت هویت اسلامی و ایرانی در برنامه‌ها دنبال می‌شود گفت: شیوه نامه نخبگان و سرآمدان برتر ادبی، هنری و مهارتی از اردیبهشت ماه در دسترس خواهد بود و این قشر می‌توانند از مزایا از جمله تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha