مراسم عرفانی «هزار دف» در پالنگان طنین‌انداز شد
کد خبر: 4211344
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱

مراسم عرفانی «هزار دف» در پالنگان طنین‌انداز شد

مولودی‌خوانان برجسته به همراه «دف‌نوازانی» از سراسر کشور بر فراز خانه‌های پلکانی پالنگان، نوای عرفانی دف همراه با مدح و‌ منقبت پیامبر اعظم(ص) و خاندان مطهر ایشان و نغمه‌های دوستی را نواختند‌.

مراسم عرفانی هزار دف در پالنگان سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، جشنواره عرفانی - مذهبی هزار دف در راستای ثبت جهانی روستای هدف گردشگری پالنگان با حضور استاندار کردستان، مدیران وزارت میراث فرهنگی، جمعی از گردشگران و حضور پرشور بیش از ٣٠ هزار نفر مردم از سراسر کشور روز گذشته، 31 فروردین در پالنگان برگزار شد.

کردستان یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های تلاقی آیین و هنر در عرفان است که این امر به‌طور ویژه‌ای و با بهره‌گیری از عنصر دف، میل به معبود را در مخاطب بیدار می‌کند.

مولودخوانی و بیان اشعاری در مدح خدا، رسول اکرم(ص) و خاندان و پاک و مطهر ایشان همراه با نوای عرفانی دف در مراسم و آیین‌های دینی و مذهبی یکی از زیباترین جلوه‌های هنر و عرفان است.

دف در میان قوم کُرد از قداست و معنویت خاصی برخوردار است به گونه‌ای که از گذشته‌های دور تاکنون دف‌نوازان کردستانی برای به کاربردن این نوای معنوی وضو گرفته و بعد از آن استفاده می‌کردند و بر دف‌های مناطق کُرد کلمات «جل جلال الله»، «یا رسول الله» و ... نوشته می‌شود. از دف فقط برای مراسم دینی و معنوی و آیین‌های مذهبی استفاده می‌شود و  برخلاف دایره که سازی به شکل دف بوده و برای جشن و شادی بیشتر کاربرد دارد. بر روی هر دف زنجیره‌های وصل می‌شود که این خود نیز نمادی دیگر از وحدت قوم کُرد است.

دف نمادی از خورشید و نور است و زنجیره‌های وصل شده به آن نشان از جمع شدن انسان‌ها به دور هم است که همواره نوای «یا الله» را سر می‌دهند و نماد یکی‌شدن، متحدبودن و برادری است. قداست دف در مناطق کُردنشین تا جایی است که چنانچه در هنگام دف‌نوازی و یا غیر از آن دف پاره می‌شد برای آن واژه شیهد شدن دف را به‌کار می‌برند.

عشق، ارادت، مودت، علاقه به پیامبر(ص) و اهل بیت‌اش از توصیه‌ها و مطالبه‌های خداوند از مردم است و این عشق و ارادت در  منطقه کردستان مراسم مولودخوانی و دف‌نوازی ساری و جاری بوده است.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به گردشگران داخلی و خارجی، آحاد مردم و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ثبت جهانی روستای پالنگان، گفت: ثبت جهانی این منطقه در راستای اشتغالزایی و خلق ثروت برای ساکنین این روستا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی پالنگان شکوفایی اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت، افزود: با مدیریت صحیح و بهره‌مندی از بستر موجود و ظرفیت‌های ویژه این روستا در راستای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه تلاش خواهیم کرد.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه اقداماتی که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری پالنگان انجام شده است باید تداوم پیدا کند، بیان کرد: یکی از موفق‌ترین پروژه‌های توسعه روستایی استان کردستان، روستای گردشگرپذیر پالنگان است.

وی با بیان اینکه برگزاری رویداد مهم هزار دف می‌تواند در تقویت هرچه بیشتر مسائل دینی و مذهبی منطقه نقش‌آفرین باشد، گفت: جاذبه‌های گردشگری روستای پالنگان به عنوان مهد تاریخ و مفاخر در سطح منطقه و غرب کشور کم‌نظیر است.

روستای پالنگان یکی از روستاهای دیدنی منطقه جهانی هورامان کردستان و یکی از هشت روستای کاندیدای ایران برای ثبت جهانی است که پس از آوازه جهانی خود در برپایی مراسم نوروز، بار دیگر میزبان رویدادی بین‌المللی با عنوان مراسم هزار دف شد.

کردستان مملو از ظرفیت‌های فراوان و مواهب خدادادی بوده که موسیقی از جمله میراث ناملموس آن است که از طریق عجین‌شدن با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت‌های حوزه گردشگری این دیار محسوب می‌شود و در نوشته‌های پژوهشگران هنر یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خاستگاه‌های موسیقی جهان بوده و به عنوان پایتخت دف جهان معرفی شده است. 

موسیقی عرفانی در کردستان از شاخه‌های گسترده گردشگری ـ فرهنگی است که پیوندی ذاتی با گردشگری دارد و به عنوان یک جاذبه، معرف برای وضع معیشت و سبک زندگی و محملی برای پیام‌ها و انگیزه‌های جوامع انسانی به شمار می‌آید.

دف‌نوازی در این منطقه از دیرباز دارای ویژگی، غنا، ریشه و اصالت بوده و سینه به سینه نقل شده تا به دست ما برسد و امروز در این آئین مذهبی و عرفانی ضمن فعالیت صدها گروه در این حوزه، گردشگرانی از داخل و خارج از کشور، مهمان دل‌های گرم مردم کردستان می‌شوند تا آوای رحمانی دف را به گوش جهانیان برسانند.

پالنگان کاندید روستای جهانی گردشگری نمادی ارزشمند از توسعه پایدار در ایران اسلامی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا است، این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد و به زبان هورامی صحبت می‌کنند با اینکه این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از آن وجود دارد.

گردشگری مبتنی بر موسیقی یکی از شاخه‌های مهم و ارزشمند صنعت گردشگری است که امروزه در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و ایران اسلامی نیز خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع و مستعد توسعه‌ جشنواره‌های موسیقی محلی است که از آن جمله می‌توان به انواع موسیقی در استان کردستان اشاره کرد که توانسته است نقش مؤثری را در جذب گردشگران ایفا کند.

همسویی گردشگری فرهنگی و مذهبی در برگزاری رویداد جشنواره هزار دف در مناسب‌ترین فصل سال در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان، پتانسیلی برای جهانی شدن آوازه این رویداد است و می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری در خاورمیانه نام برد.

انتهای پیام
captcha