پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی ضروری و متناسب بود
کد خبر: 4210555
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
ناصر کنعانی:

پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی ضروری و متناسب بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» در راستای دفاع مشروع و ذیل ماده 51 منشور سازمان ملل بود، گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بود و انتظار می‌رود دیگر کشورها این اقدام متناسب را مورد توجه قرار دهند و به جای الفاظ تهدیدآمیز نسبت به حفظ امنیت و ثبات منطقه و نظام بین‌الملل مسئولیت‌پذیر باشند. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار ایکنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری صبح امروز، 27 فروردین ماه با تبریک سال نو و عید سعید فطر با اشاره به تحولات چند روز اخیر در منطقه اظهار کرد: اینکه موضع آمریکایی‌ها نسبت به عملیات «وعده صادق» چیست و چه پاسخ دیپلماتیکی خواهند داشت شاید زودهنگام باشد. ولی نکته مهم این است که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت امنیت‌آفرین در منطقه محسوب می‌شود و اقدام اخیر ما در راستای دفاع مشروع و ذیل ماده 51 منشور ملل متحد و در راستای پاسخ به جنایت و تجاوزات رژیم صهیونیستی به ویژه اقدام اخیر این رژیم علیه مقر دیپلماتیک کشورمان در دمشق صورت گرفت. جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح کشورمان در رخداد اخیر و در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونسیتی به روش کاملاً حرفه‌ای و مسئولانه عمل کرد و هشدارهای لازم نظامی را به روش دیپلماتیک داده بود و در ادامه کار هم مقتدرانه و مسئولانه و حرفه‌ای عمل خواهیم کرد.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش نیست و ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل نسبت به حفظ خطوط قرمز خود بیش از قبل بر قدرت بازدارندگی عمل خواهد کرد. اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بود. جمهوری اسلامی ایران با توجه به عدم اقدام کافی شورای امنیت و در سایه سکوت غرب و در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی خود عمل کرده است. انتظار می‌رود دیگر کشورها اقدام متناسب جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دهند و به جای الفاظ تهدیدآمیز نسبت به حفظ امنیت و ثبات منطقه و نظام بین‌الملل مسئولیت‌پذیر باشند. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به موضع‌گیری اخیر نخست‌وزیر انگلیس گفت: همانطور که گفتم اقدام جمهوری اسلامی ایران کاملاً مسئولانه بوده و انگلیس بدون توجه به آن، نسبت به حمله آشکار رژیم صهیونسیتی به مقر دیپلماتیک کشورمان سکوت کرده و چشمان خود را به روی جنایت‌های این رژیم بسته است. کشور ما بعد از ده‌ها سال خویشتن‌داری در برابر اقدامات ناامن‌کننده رژیم صهیونیستی دست به عملیات «وعده صادق» زده و لازم است دیگر کشورها این رژیم را از ادامه شرارت بازداشته و از اتهام‌زنی به ایران دست بردارند.
 
وی درباره احضار کاردار کشورمان در اردن گفت: خبر احضار کاردار کشورمان را دریافت کردم ولی در جایگاهی نیستم که اکنون درباره نقش اردن در مقابله با پرتابه‌های جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کنم و این موضوع نظامی است. ولی مسئله مهم آن است که جمهوری اسلامی ایران به یک اقدام غیرقانونی پاسخ بازدارنده داده است. اردن هم ازجمله کشورهایی است که در سالیان گذشته از نقض و بی‌ثباتی منطقه‌ای متأثر بوده و ضرورت دارد اقدام اخیر کشورمان در تنبیه متجاوز مورد حمایت قرار گیرد. روابط ما با اردن دوستانه است و گفت‌وگوهای خوبی میان وزرای خارجه دو کشور در رابطه با مقابله با تهدیدات و نسل‌کشی‌های رژیم صهیونسیتی در جریان است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل نسبت به توقف جنگ در غزه و منع صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: کشورمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در رابطه با رژیم صهیونسیتی دو قطعنامه داشته که یکی ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی و دوم قطعنامه مربوط به آتش‌بس در غزه است. جمهوری اسلامی ایران از دو قطعنامه حمایت می‌کند و اجرای آن را یک امر ضروری قلمداد می‌کند. متأسفانه رژیم آپارتاید رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا وقعی به آتش‌بس در غزه نداده و به جنایت خودش در سرزمین فلسطین ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که منجر به فشار به رژیم صهیونیستی و توقف جنگ در غزه شود حمایت می‌کند.
 
کنعانی درباره جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را در اختیار دارد ولی متأسفانه این شورا درخواست جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای صلح‌طلب را نسبت به اقدامات ناامن‌کننده رژیم صهیونیستی را نادیده گرفته و با استفاده از حق وتو توسط آمریکا و انگلیس منفعل شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد تحت تأثیر فشارهای آمریکا نتوانسته خوب عمل کند و در برابر حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک کشورمان و مستشاران نظامی کشورمان هم مورد تأیید جهانی قرار داشتند سکوت اختیار کرد.
 
وی بیان کرد: نشست شب گذشته شورای امنیت بدون هیچ دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونسیتی پایان یافت. کشورها باید توجه داشته باشند اقدام جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشروع و منطقی بوده و باید قدردان خویشتن‌داری کشورمان باشند و به افکار عمومی پاسخ دهند چرا در برابر هفت ماه جنایت جنگی مستمر رژیم صهیونیستی در غزه سکوت‌ کرده‌اند؟ این کشورها به جای حمایت از رژیم جنگ‌طلب صهیونیستی از شکیبایی متعهدانه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کنند.
 
وی درباره آخرین اخبار مربوط به بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اظهار کرد: مقدمات خوبی فراهم شده و گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سطح وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته و میان طرفین اتفاق نظر وجود دارد که توسعه روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک اتفاق بیفتد. با اتمام دوره مأموریت سفیر کشورمان در باکو رویه جاری برای انتخاب سفیر جدید در پیش خواهد گرفت و کارهای اداری آن انجام خواهد شد و البته فعلاً از دوره مأموریت سفیر کشورمان باقی مانده ولی سفیر جدید را در جریان اتفاقات خواهیم گذاشت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز گفت: جمهوری اسلامی تحولات و ترددها در تنگه راهبردی‌ هرمز را رصد می‌کند. ما همیشه خواستار آزادی کشتیرانی براساس قوانین و مقررات بین‌المللی در تنگه هرمز هستیم. براساس اطلاعاتی که دارم کشتی که اخیراً توقیف شده متعلق به رژیم صهیونیستی است. براین اساس جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اعمال حاکمیت خود بر تنگه هرمز و کشتیرانی امن در این تنگه، نسبت به نقض حقوق و قوانین مرتبط با کشتیرانی از سوی کشتی مذکور واکنش نشان داد و کشتی مذکور به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هدایت شد تا پاسخگوی سؤالات ما باشد و مراجع ذیصلاح درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.
 
وی با اشاره به احتمال تشدید تحریم‌ها از جانب غرب اظهار کرد: متأسفانه تعهدات غرب به برجام بی‌پاسخ مانده و اگر قرار باشد تحریم‌ها تشدید شوند قطعاً مثبت نخواهد بود و بر روند مذاکرات تأثیر می‌گذارد. جمهوری اسلامی ایران متعهدانه رفتار کرده و به پادمان‌های بین‌المللی پایبند بوده و مبتنی بر احترام متقابل خواستار همکاری با کشورهای غربی است. 
 
کنعانی درباره واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی پس از عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط کاملاً روشن است. ما نسبت به امنیت ملی و منافع ملی خودمان متعهدانه و مسئولانه عمل کرده و با قدرت و باصلابت از آن دفاع خواهیم کرد و این مسئله را در عمل نشان داده‌ایم.
 
وی در واکنش به اظهارنظر اخیر گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر اینکه «برجام مرده است»، گفت: اخیراً مصاحبه‌های آقای گروسی زیاد شده و اظهارنظرهای ایشان بیشتر از اینکه حرفه‌ای باشد، رگه‌های سیاسی دارد که این کمکی به برجام نخواهد کرد. انتظار می‌رود او به وظایف خود در کسوت دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند و نگاه ایجابی و مثبت داشته باشد. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان و مطرح شدن مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: عمان یک کشور نقش‌آفرین و مثبت است و نقش مهمی در راستای مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها دارد. میان دو کشور ایران و عمان مشورت‌های خوبی در جریان است و در سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به عمان مذاکرات خوبی انجام شد. جمهوری اسلامی ایران همواره به مسیر دیپلماسی و مذاکره پایبند است.
 
کنعانی درباره سفر محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا طی روزهای آینده و احتمال تعیین زمان برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق اظهار کرد: نمی‌توانم در رابطه با روابط دوجانبه کشورها اظهار نظر کنم ولی باید مدنظر داشته باشیم تجربه دهه‌ها نشان می‌دهد حضور نظامی آمریکا در هیچ کشوری امنیت‌ساز نبوده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو) در هشتم تا دوازدهم اردیبهشت خبر داد و گفت: این نمایشگاه با همکاری فزاینده وزارت امور خارجه و وزارت صمت برگزار و در راستای رویکرد تجاری دولت سیزدهم و منویات مقام معظم رهبری در راستای تحقق شعار سال و در مقیاس بزرگ و تنوع نمایشگاهی برگزار می‌شود و یک فرصت منحصربفرد است. براساس گزارشاتی که از نمایندگی‌های کشورمان دریافت کرده‌ایم استقبال خوبی برای حضور در این نمایشگاه وجود دارد.
انتهای پیام
captcha