به‌روز نبودن آموزش از عوامل مهجوریت قرآن است
کد خبر: 4210470
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
مدیر دارالقرآن شرکت گاز چهارمحال‌وبختیاری:

به‌روز نبودن آموزش از عوامل مهجوریت قرآن است

محمدصادق حیدری با تأکید بر ضرورت تدریس قرآن با روش‌های نوین، گفت: وقتی در آموزش قرآن موفق نباشیم، طبعاً جذب نوجوانان و جوانان را هم نخواهیم داشت یعنی انس با این کتاب الهی اتفاق نخواهد افتاد بنابراین دانش‌آموزان و دانشجویان ما با کلام خداوند غریبه می‌شوند.

محمدصادق حیدری، مرتل ممتاز چهارمحال و بختیاری

محمدصادق حیدری، مدیر دارالقرآن شرکت گاز چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به شکایت پیامبر گرامی اسلام(ص) از مهجوریت قرآن کریم نزد امت مسلمان در آیه ۳۰ از سوره فرقان، اظهار کرد: یک علت مهجورماندن قرآن مربوط به حوزه آموزش است با این توضیح که روش‌ها و ابزارهای آموزش در تمامی حوزه‌ها و رشته‌ها از ورزش گرفته تا هنر، موسیقی و هر موضوع دیگر پیوسته در حال به‌روزرسانی و نوین‌شدن است، در حوزه آموزش قرآن کریم اما همچنان به روش‌های سنتی و قدیمی اکتفا می‌کنیم.

حیدری افزود: قرآن کریم اگر مطابق با ذائقه نسل امروز و بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای نوین امروزی آموزش داده شود، شیرین خواهد بود و قرآن‌آموز جذب می‌شود. این نیاز وجود دارد که اساتید و مربیان رشته‌های مختلف قرآن ظاهر و رفتاری متناسب با طبع نسل امروز را داشته باشند و نیز به روش‌های جدید و مؤثر آموزش قرآن آشنا و آگاه شوند تا در جذب و ماندگاری قرآن‌آموزان توفیق کسب کنند.

قاری ممتاز و مدرس قرائت در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پرسش اینجاست که چرا استقبال از کلاس‌های موسیقی تا این حد بالاست؟ یک علت عمده این است که مربیان با روش نوین در فضایی به‌روز و با نشاط موسیقی را آموزش می‌دهند اما گاه می‌بینیم مدرس قرآن چنان جدیت و سختگیری به خرج می‌دهد گویی قرآن سخت‌ترین زبان دنیاست در حالی که در خود قرآن می‌خوانیم که می‌فرماید «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» (قمر/۱۷) یعنی قرآن از ابعاد گوناگون از جمله لفظ آسان و در عين حال زيباست و هر چقدر آسان‌تر بگوييم، مخاطب بيشترى خواهيم داشت.

حیدری تصریح کرد: وقتی در آموزش قرآن موفق نباشیم، طبعاً جذب نوجوانان و جوانان را هم نخواهیم داشت یعنی انس با قرآن اتفاق نخواهد افتاد لذا دانش‌آموزان و دانشجویان ما با قرآن غریبه می‌شوند و این چرخه معیوب در بلندمدت بر مهجوریت کلام وحی در جامعه اسلامی و مدعی قرآن اضافه می‌کند. 

مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه هر جا آموزشی شکل می‌گیرد شیوه‌های تدریس نیز باید به‌روز شود، توضیح داد: امروز سخن از اعجاز قرآن کمتر گفته می‌شود حال آنکه در گوشه کنار جهان و کشور خودمان معجزات فراوانی با محوریت کلام وحی رخ می‌دهد که باید گفته شوند. برنامه محفل یک نمونه بارز از یک برنامه قرآنی به‌روز و حقیقتاً تأثیرگذار است که البته جا دارد پیوسته از حیث افراد و عوامل، شکل و شیوه اجرا و ... به‌روز شود تا مخاطبان پرشمار خود را حفظ کند.

حیدری با اشاره به پیدایش انواع مختلف بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی در انسان‌های عصر حاضر، بیان کرد: اگر دقت کنید کسی که انس واقعی و دائمی با قرآن‌ دارد از این آسیب‌ها مصون مانده است یعنی افسردگی ندارد، احساس پوچی نمی‌کند بلکه درونی مطمئن و آرام دارد و پرانرژی و قوی است. اینان افرادی هستند که به لطف انس و الفت با قرآن دارای شخصیت محکم و قدرتمند هستند و مورد عنایت قرار گرفته‌اند. 

وی در پایان در خصوص برپایی نمایشگاه قرآن استان در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه این رویداد قرآنی باید نشان دهنده مفاهیم و زیبایی‌های قرآن به مخاطبان باشد، اظهار کرد: به‌نظرم نمایشگاه قرآن استان بسیار جای کار دارد و اگر بناست این برنامه برپا شود باید تمام‌عیار باشد و بتواند قرآن را به بازدیدکنندگان معرفی کند. در کنار دیگر بخش‌هایی که نمی‌بینیم، جای غرفه تفسیر و تدبر در قرآن در این نمایشگاه خالی بود.

خدیجه نادری 

انتهای پیام
captcha