حقیقت دنیا را در آیه ۲۰ سوره حدید بشناسیم
کد خبر: 4209067
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۹
تحلیل روانشناختی آیات منتخب مسطورا/ ۶

حقیقت دنیا را در آیه ۲۰ سوره حدید بشناسیم

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در تبیین آیه منتخب روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان (حدید/۲۰)، گفت: هم در نگاه دینی و هم روانشناختی، سرگرم شدن بیش از حد به امور دنیوی و توجه بیش از حد به نیازها یک مانع اساسی برای رشد فردی و اجتماعی تلقی می‌شود.

حسین داوری، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تبیین آیه منتخب طرح ملی مسطورا یا سطر سطر زندگی با آیه‌ها در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان (حدید/۲۰)، اظهار کرد: این آیه شریفه حقیقت عالم را برای انسان‌ها ترسیم و تبیین می‌کند و قائل است که گرفتاری در حقیقت عالم باعث خواهد شد انسان سرگرم به دنیا و از عبودیت دور شود، لذا دستاوردی ندارد.

وی با ذکر اینکه انسان در مقطعی مشغول زینت‌ها و زیبایی‌ها و جذابیت‌های دنیا می‌شود، ادامه داد: انسان همچنین ممکن است گرفتار فخرفروشی و تکاثر و زیاده‌خواهی در اموال و اولاد و امور دنیوی شود. لذا قرآن می‌خواهد که انسان مراقب باشد و شیفته دنیا نشود که جز ذلالت و گمراهی ندارد.

کارشناس ارشد و مدرس روانشناسی اسلامی تأکید کرد: یکی از نیازهای انسان از نگاه روانشناختی، حقیقت‌جویی است با این توضیح که انسان همیشه به‌دنبال کشف حقایق این عالم بوده و تا زمانی که این نیاز روانشناختی پاسخ داده نشود، انسان دست از حقیقت‌جویی بر نخواهد داشت. خداوند متعال در آیه ۲۰ از سوره مبارکه حدید به این نیاز روانشناختی انسان اشاره دارد.

داوری افزود: وقتی انسان به نیاز مطلوب خود رسید و حقیقت را کشف کرد بین آن حقیقت و هدف مورد نظرش مقایسه انجام می‌دهد و تلاش می‌کند از حقیقتی که به آن دست یافته است برای رسیدن به هدفش کمک بگیرد یعنی می‌خواهد بداند آیا این حقیقت کمکی برای رسیدن به اهداف یا مانعی برای آنها است.

وی بیان کرد: خدا در این آیه شریفه دنیا را جز «بازیچه‌ای طفلانه و لهو و عیاشی و زیب و آرایش و تفاخر و خودستایی با یکدیگر و حرص افزودن مال و فرزندان» نمی‌داند لذا دنیا مانعی بزرگ برای نیل انسان به سمت عبودیت و سعادت و کمال است. روانشناسان نیز قائلند پرداختن بیش از حد به نیازهای جسمانی ‌و حتی روانی، مانعی بزرگ برای رسیدن به اهداف به‌شمار می‌روند.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: هم در نگاه دینی و هم روانشناختی، سرگرم شدن بیش از حد به امور دنیوی و توجه بیش از حد به نیازها یک مانع اساسی برای رشد فردی و اجتماعی تلقی می‌شود. خداوند در آیه منتخب امروز مسئله حقیقت‌جویی را مورد تأکید قرار داده و انسان را با حقیقت این عالم آشنا می‌کند و در اینجا بر عهده خود انسان است که وقتی به تعبیر آیه ۸ سوره شمس «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، به انسان شر و خیر به‌وضوح الهام می‌شود، راه درست را بشناسد و طی مسیر کند.

داوری اظهار کرد: خداوند در آیه منتخب امروز حقیقت عالم را به انسان نشان داده و تبیین می‌کند و در نهایت انسان باید بتواند با اتکا به قوه عقل و اختیار از پرداختن بیش از حد به امور دنیوی پرهیز کند و راه صحیح را بازیابد و این دنیا را پلی برای رسیدن به سعادت اخروی قرار دهد.

انتهای پیام
captcha