تحقق شعار سال؛ نیازمند جهش برنامه‌ریزی و همکاری گسترده‌تر بین دولت و ملت
کد خبر: 4207566
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
آقامحمدی تأکید کرد:

تحقق شعار سال؛ نیازمند جهش برنامه‌ریزی و همکاری گسترده‌تر بین دولت و ملت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: برای اجرای شعار سال، یک جهش برنامه‌ریزی، تغییر محتوایی برنامه‌ریزی و همکاری گسترده‌تر بین دولت و ملت و حاکمیت ضرورت دارد.

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش خبرنگار ایکنا، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه 10 فروردین تهران با اشاره به شعار سال که مقام معظم رهبری اعلام کردند «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: امیدواریم این شعار منشأ اقدام و عمل توسط مسئولان کشور و جامعه اسلامی باشد. خوشبختانه در سال گذشته از لحاظ نرخ رشد کشور موقعیت بهتری را نسبت به گذشته تجربه کرده است.

وی اضافه کرد: رشد ما در عرصه خدمات 3 و 9 دهم درصد و در  عرصه نفت سه درصد بوده است. رشد صنایع و معادن یا کشاورزی در حدود صفر یا در برخی از جاها منفی نیز بوده است. اگر به این آمار نگاه کنیم نشان می دهد اگر بخواهیم جهشی  داشته باشیم، مهمترین بخشی که نیازمند توجه است تولید واقعی است و آنچه که جامعه از آن اثر می گیرد همان تولید واقعی صنعت و معدن و کشاورزی است که در حقیقت با فراز و فرودهایی که دارد سبب نوسانی شدن قیمت ها می شود و همین کاری است که مداخلات دولت را بیشتر و بیشتر می کند و کسبه تحت فشار مضاعف قرار می گیرند و برای کنترل به سمت تعزیرات حرکت می کنند که فشار مضاعف دیگری به کسبه وارد می شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه امسال تمرکز اساسی صورت گیرد تا رشد بخش صنعت و معدن و کشاوری مشخص باشد، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه این رشدها درصدگذاری شده است که بر اساس آن هدف باید صنعت 8 درصد و معدن 13 درصد و کشاورزی 5 و نیم درصد رشد داشته باشد. باید درباره چگونگی این رشد راهکارها در ابتدای سال مطرح شود چراکه مشارکت مردم مطرح است تا امکاناتی که دولت قرار است فراهم کند و یا قوه قضائیه از لحاظ امنیت سرمایه گذاری فراهم کند و یا مجلس باید قانونی تعیین کند، پای کار بیایند چون با کلیات کار به جایی نمی رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مسئولان به صراحت زمینه هایی که دارای ظرفیت است را مشخص کنند، اضافه کرد: اگر بخواهیم این شعار عملیاتی شود باید شاهد باشیم که در مراسم بزرگ و نمایگشاه ها از این به بعد مرتبا درباره رشته های مختلف نمایشگاه داشته باشیم و ظرفیتها را مشخص کنند و افرادی که مجوزها را می دهند پنجره واحد باشند. بدون این تحول تغییر بنیادین رخ نمی دهد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ریاست جمهوری این را در روزهای نخستین سال اعلام کردند اما خواهش ما این است که این موضوع را به صورت برنامه های مشخص بیان کنند تا سهم مشارکت مردم معین باشد. برخی می خواهند مشارکت مردم را با اصل 44 در مغایرت نشان دهند که اینگونه نیست.

آقامحمدی بیان کرد: در دیدار اخیر تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری، ایشان به صراحت فرمودند کارهایی که بخش های خصوصی می تواند انجام ندهند نباید رقابت منفی با مردم صورت گیرد. چرا؟ چون تولید ناخالص ما امسال 15 هزار همت است. معنای آن این است که امسال باید بیشتر به قیمت سابق تولید کنیم و نه باقیمت تورم. بنابراین باید فعالیت بیشتری صورت گیرد و سرمایه گذاری عظیمی رخ دهد تا این موضوع محقق شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه سرمایه گذاری های خرد باید در زنجیره ها انجام شود، افزود: مثلا در عرصه خدمات که کسبه ها، حدود 3 میلیون نفر درگیر هستند، بحث خرده فروشی و عمده فروشی است باید به این موضوع توجه شود تا بازار وظایف و تکالیف خود را بداند و بر آن اساس حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه اگر کوپن ها را محدود به کسبه خاص کنیم، پس تکلیف کسبه های محلی چه می شود؟ ادامه داد: پس این کسبه های محلی به فقر کشیده می شوند و نباید این گونه رفتار کرد. راهش این است که زنجیره ها را به صورت افقی حفظ کنیم. چرا اتاق اصناف، بازرگانی و ... نباید با یکدیگر برای شعار سال گردهم بیایند تا درباره خدمات کسبه خرد به نتیجه مشخص برسند. پس ما نیازمند سازماندهی هستیم تا شعار سال محقق شود.

آقامحمدی با تأکید بر انجام کار گسترده برای تحقق شعار سال تا تمام بخش های جامعه با کمک یکدیگر رشد و توسعه جامعه را به ثمر برسانند، اضافه کرد: ما نیازمند سیاستگذاری و گفت و گو  و به کارگیری قابلیت های اصناف هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث مسکن و توجه به راه حل ها و تأمین منابع مالی برای تمامی شرایط، بیان کرد: پس این نیازمند گفت و گو و سازماندهی دارد. مردم بخش جدایی ناپذیر حاکمیت هستند و مردم بدنه حاکمیت را تشکیل می دهند پس مشارکت مردم از ضروری ترین کارها است. اگر بحث اقتصاد دریامحور را داریم طبیعی است که از این 4 میلیون مسکن باید تعدادی از این مساکن در شهرها و بنادر جنوبی باشد اما صرف مسکن که مهم نیست بلکه این ساکنان نیازمند اشتغال هستند پس باید فکر همه جانبه شود.

وی گفت: برای اجرای شعار سال، یک جهش برنامه ریزی، یک تغییر محتوایی برنامه ریزی و همکاری گسترده تر بین دولت و ملت و حاکمیت ضرورت دارد؛ حال هر بخش و دستگاه به اندازه و وسع خود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امیدواریم با بحث مهار تورم با جهش برنامه ریزی بتوانیم این مسیر را باز کنیم و تمام سرمایه گذاران در این عرصه بیایند و مردم بتوانند در جهت توسعه کار و فعالیت ها مشارکت داشته باشند.

آقامحمدی در پایان به احیا و شب زنده داری نوزدهم رمضان و شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: امشب مولایی که تمام وجودش را گذاشت تا برداشت های انحرافی را از دین دور کنند و فتنه‌ها را خواباند و جنگ‌ها را مدیریت کرد، توسط دشمنان اسلام، در محراب مسجد کوفه و در میانه نماز صبح، ضربه ای بر سر مبارکشان فرود آمد. این شب را قدر بدانید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

انتهای پیام
captcha