ضرورت توجه به پیوست عدالت در مردمی‌سازی تولید
کد خبر: 4206694
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
خطیب جمعه تهران مطرح کرد:

ضرورت توجه به پیوست عدالت در مردمی‌سازی تولید

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران، شعار سال ۱۴۰۳ را نوعی آرمان‌خواهی واقع‌بینانه دانست و گفت: برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم باید پیوست عدالت در نظر گرفته شود و دولت از تصدی‌گری اقتصادی دست بردارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، امروز، سوم فروردین در خطبه اول نخستین نماز جمعه سال 1403 تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: فلسفه اصلی ماه مبارک رمضان دستیابی مؤمنان به درجه بالای تقواست و لذا تقوا مسئله اصلی در این ماه هست. در خطبه شعبانیه وقتی سخن پیامبر اسلام(ص) به پایان رسید حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) از ایشان پرسیدند: افضل‌ترین اعمال ماه مبارک رمضان چیست؟ ایشان پاسخ دادند «ورع»؛ لذا ورع از کارهای بافضیلت در این ماه به حساب می‌آید و باعث می‌شود از گناه فاصله بگیریم و در انجام کارهایی که با شبهه همراه هست احتیاط کنیم.

وی افزود: جلوه ویژه دیگر ورع، مراقبت از حریم مردم و فاصله گرفتن زیاد از ظلم در حق دیگران است و این را باید در مسئولیت اجتماعی لحاظ کنیم. اسلام مراقبت از حق مردم و نگاه داشتن حرمت مردم را بخشی از مسئولیت اجتماعی ما عنوان کرده و اینکه انسان مؤمن تلاش کند هم خودش سالم زندگی کند و هم برای سلامت اجتماعی تلاش کند. انسان مؤمن باید مراقب آبروی افراد باشد چون اگر نگاه داشتن حریم دیگران رها شود قطعاً نفس اماره بر ما چیره خواهد شد و محیط زیست انسان و مؤمنان را آلوده می‌کند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه باید جامعه اسلامی دائماً مراقب باشد، ادامه داد: بهره‌مندی از رحمت الهی مشروط به رعایت تقواست. روابط اجتماعی باید مبتنی بر اصل تقوا و سلامت باشد و حقوق دیگران را محترم بشماریم. در این زمینه آنقدر احتیاط و دقت توصیه شده که اصلاً قابل توصیف نیست. لازم است در نحوه قضاوت در خصوص دیگران و مال دیگران و آبروی دیگران نهایت دقت به کار گرفته شود. اگر در جامعه اسلامی ورع مورد توجه قرار نگیرد حسنات آن جامعه از بین می‌رود.

نقش ماه رمضان در توجه به مسئولیت اجتماعی

حاج‌علی اکبری با بیان اینکه ماه مبارک رمضان نقش ویژه‌ای در توجه به ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی دارد، اظهار کرد: در این ماه طبع انسان مؤمن، کریم می‌شود و در کنار یا در پرتو ارتباط فعال با خدای متعال، شنیدن آیات قرآن کریم و حضور در نماز جماعت خط تربیتی را در پیش می‌گیرد که نمونه آن را در سیره اهل بیت(ع) مشاهده می‌کنیم. در این ماه مبارک باید به وضعیت ایتام، کودکان، ضعفا و مستضعفان توجه ویژه شود و این سفارش اولیای خداست. ماه مبارک رمضان را باید دستگاه تربیتی پرافتخار دانست که موجبات اوج‌گیری همه مؤمنان و مسلمانان را فراهم می‌کند.

وی افزود: انسان در ماه مبارک رمضان بزرگ می‌شود و آرزوهایش پرورش می‌یابد. همچنین در این ماه مبارک احساس مسئولیت، پرورش و رشد پیدا می‌کند. پس ماه مبارک رمضان نقش مهمی در پرورش مسئولیت‌پذیری انسان مؤمن و مسلمان دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیان کرد: تربیت مهدوی شخص را به قله‌های رفیع اخلاق خواهد رساند و زمینه تحقق دولت کریمه را فراهم می‌کند که هریک از ما می‌توانیم در این دولت کریمه به نوعی کارگزار باشیم.

منتظر طوفان‌الاقصی‌ها باشید

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به شرایط اسف‌بار غزه گفت: شرایطی که در غزه در جریان است قلب همه ما را به درد آورده و مسئولیت اجتماعی در این ماه حکم می‌کند به یاد کودکان و مردم غزه بود و در دعاهایمان از خدای متعال درخواست محو رژیم منحوس صهیونیستی را داشته باشیم. همچنین مسئولیت اجتماعی حکم می‌کند از مردم مظلوم غزه حمایت شود و شریان‌های حیات رژیم صهیونیستی را قطع کنیم و این مطالبه را از کشورهای اسلامی هم داشته باشیم. از وقتی طوفان‌الاقصی اتفاق افتاده تا کنون، هر روز یک راهپیمایی در سطح جهان برگزار شده و این نشان می‌دهد توقف جنگ در غزه به یک خواست عمومی در جهان تبدیل شده و ان‌شاءالله در روز جهانی قدس شور و هیجان این راهپیمایی‌ها به اوج خود خواهد رسید. روز قدس امسال باید به یک زلزله سیاسی علیه حیوان‌های انسان‌نما تبدیل شود که خوی و باطن حیوانی دارند. دشمنان فلسطین آماده باشند ان‌شاءالله طوفان‌الاقصی‌های دو، سه و چهار به سراغ آنها خواهند آمد تا رژیم صهیونیستی برای همیشه از نقشه پاک شود.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم گفت: با تقارن دو بهار مواجه هستیم که یکی بهار طبعیت است و دیگری بهار قرآن. زمین آیینه رحمت و مهر خدای متعال به روی انسان‌هاست و در بهار طبیعت می‌توان نشانه‌های رحمت الهی را دید و از سوی دیگر ماه مبارک رمضان هم ماه گشوده شدن درهای رحمت الهی به سوی مؤمنان است. اکنون که سال جدید شده باید حال ما هم بهتر شود و در روابط اجتماعی و خانوادگی وضع‌مان بهبود یابد. همه ما باید تلاش کنیم به لطف الهی امروزمان از دیروز و سال جدید از سال قبل بهتر شود و این یکی از ملزومات تقواست. تقوا به معنای رو به جلو حرکت کردن و درجا نزدن است.

وی با توجه به بارش‌های اخیر در کشور گفت: تداوم بارش‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که کمترین خسارت‌ها را شاهد هستیم و امیدواریم که امسال سال پربارشی باشد.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: امسال از خدای متعال می‌خواهیم کیفیت و کمیت نماز جمعه بهبود پیدا کند و لازم است مسئولان به این موضوع مهم توجه داشته باشند. همچنین در اینجا باید از پاکبانان و مرزبانان و خادمان شبکه بهداشت و همه نیروهایی که در این ایام شیفت خدمت دارند تقدیر و تشکر داشته باشم.

شعار امسال با آرمان‌خواهی واقع‌بینانه همراه است

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به پیام نوروزی مقام معظم رهبری گفت: ایشان با پیام نوروزی خود خط مش جامعه را ترسیم فرمودند و آن را باید چشمه حکمت دانست. در بیانات رهبر معظم انقلاب نوعی آرمان‌خواهی واقع‌بینانه را می‌توان درک کرد و براین اساس می‌توان به وضعیتمان پی برد تا آینده را ترسیم کنیم و این وضعیت هم باورپذیر است و هم پیش‌رونده. از منظر مقام معظم رهبری همچنان اقتصاد اولویت کشور است. اقتصاد نقش مهمی در دین و دنیای ما دارد. متأسفانه غفلت‌هایی در این عرصه اتفاق افتاده و برای حل مشکلات اقتصادی فقط یک راه وجود دارد و آن هم تولید است. رشد تولید ملی منجر به کاهش فقر، کاهش بیکاری، ارتقای جایگاه ایران در جهان، تقویت صادرات و درآمدهای ارزی و قدرت خرید مردم خواهد شد. در سال 1402 قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته هرچند کافی نیست ولی در سال جدید باید مردم را بیش از پیش در عرصه اقتصاد و تولید مشارکت داد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تأکید کرد: باور قلبی رهبر معظم انقلاب به نقش مردم نشان از بلندای فقاهت و کیمیای اکبر ایشان دارد. امسال سال اول برنامه هفتم است و مجلس تازه‌نفس به میدان خواهد آمد و سال سوم دولت هم هست و لازم است ظرفیت بخش مردمی را در اقتصاد بیش از پیش به کار گرفت. بخش مردمی اقتصاد به بلوغ رسیده و در همه زمینه‌ها تجربه‌های خوبی دارد. از سوی دیگر در راستای مردمی کردن اقتصاد باید به نقش تعاونی‌ها توجه ویژه شود. در سال جدید باید دولت دست از دخالت و تصدی‌گری بردارد و بدون فوت وقت و براساس تجارب تلخ و شیرین درباره نحوه مشارکت مردم الگوسازی کند که همه ابعاد مدنظر قرار گیرد.

حاج‌علی‌اکبری با تأکید بر پیوست عدالت گفت: در همه برنامه‌های اقتصادی باید پیوست عدالت در نظر گرفته شود و اتحاد براساس منافع ملی هم اولویت قرار گیرد. آرمان‌ها فقط از طریق اتحاد محقق می‌شوند و در گذشته هر موفقیتی که رخ داده براساس اتحاد بوده و اتحاد اجازه نمی‌دهد درگیر حواشی شویم. باید بدانیم اختلاف سلیقه حق است اما تفرقه حق نیست. باید در مقابل دشمن متحد بود و همه فریادها را بر سر دشمن زد. اتحاد ما را به مرحله جهاد کبیر که صیانت از حق و منافع مردم است خواهد کشاند.

انتهای پیام
captcha