مطالبات رهبر انقلاب؛ چراغ راه فعالان قرآنی
کد خبر: 4205649
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مطالبات رهبر انقلاب؛ چراغ راه فعالان قرآنی

قاری ممتاز چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار جامعه قرآنی مبنی بر تکثیر حلقات قرآنی در مساجد و منازل، گفت: جا دارد در لبیک به منویات رهبری هر قاری علمدار یک جلسه قرآنی در مسجد محل سکونت خود شود حتی اگر این جلسات مورد استقبال واقع نشود اما می‌توان با تعداد اندک نیز این جلسات را سرپا نگه داشت.

عباس اسدی

محفل انس با قرآن کریم در محضر رهبر معظم انقلاب و با حضور جامعه قرآنی از سراسر کشور در طلیعه ماه ضیافت الهی رسمی است که از چند دهه قبل تا کنون بدون وقفه ادامه داشته است و امسال نیز به رسم هر سال این محفل معنوی در روز ۲۲ اسفندماه هم‌زمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان برگزار شد. 

از جامعه قرآنی چهارمحال و بختیاری نیز پنج چهره قرآنی شامل چهار نوجوان برگزیده و یک سرپرست برای دیدار رمضانی با رهبر انقلاب اعزام شدند که «عباس اسدی» به‌عنوان سرپرست، کاروان قرآنیان عازم دیدار رهبری را همراهی می‌کرد؛ اسدی قاری جوان اهل شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن است که افتخارات فراوانی را در عرصه قرائت قرآن و نیز تواشیح‌خوانی کسب کرده و در عرصه تدریس قرائت و تربیت قاریان نوجوان فعالیت درخشانی در بروجن دارد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با این قاری جوان و توانمند استان، مطالبات قرآنی رهبر انقلاب را در جمع قرآنیان این محفل نورانی مرور کنیم.

عباس اسدی، قاری و مدرس قرائت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه دیدار جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب در آغاز ماه مبارک رمضان و برپایی محفل انس با قرآن کریم سال‌هاست که برگزار می‌شود، اظهار کرد: از استان‌ها نیز براساس سهمیه اعلامی تعدادی از فعالان حوزه قرآنی به این دیدار اعزام می‌شوند که خوشبختانه این توفیق امسال نصیب بنده شد تا به‌عنوان سرپرست چهار نوجوان قرآنی استان که عازم می‌شدند در این دیدار معنوی حضور پیدا کنم.

وی با ذکر اینکه برپایی ۲ جلسه قرآنی متمرکز و منظم سالانه با قرآنیان از سوی رهبر انقلاب نشان از اهمیت و جایگاه نیروها و فعالان قرآنی است، ادامه داد: فرمایشات ایشان چه در دیدار با شرکت‌کنندگان و متولیان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران و نیز دیدار رمضانی ایشان همواره بسیار تخصصی و ظریف و عمیق است و رهنمودهای ایشان حقیقتاً برای اقشار مختلف جامعه قرآنی اعم از مسئولان، قاریان، حافظان، مربیان و اساتید و ... روشنگرانه و کارگشا است و مسیر درست را نشان می‌دهد لذا مطالبات و دغدغه‌های ایشان در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید چراغ راه قرآنیان باشد.

مطالبات رهبر انقلاب؛ چراغ راه نیروهای قرآنی

اسدی بیان کرد: حضورم در این محفل نورانی و دیدار با رهبر معظم انقلاب و شنیدن بیانات راهگشای ایشان و نیز گوش سپردن به نوای ملکوتی قرآن کریم و تلاوت قراء خوش‌خوان کشور در محضر ایشان یک حس معنوی وصف‌ناپذیر و زیبا داشت که نه فقط برای بنده بلکه قطعاً برای همه حاضران بسیار ارزشمند و پربار بود و این دیدار خاطره‌انگیز و ماندگار خواهد بود.

قاری ممتاز استان با اشاره به مطالبات و دغدغه‌های قرآنی مقام معظم رهبری در این دیدار، توضیح داد: از میان بیانات ایشان، چند تذکری که برای قاریان داشتند به‌نظرم باید بسیار مورد تأکید و توجه جامعه قرآنی به‌ویژه قراء باشد.

وی افزود: ایشان اهمیت «قرائت قرآن» را مورد تأکید قرار دادند و اشاره داشتند که در ۲ فراز «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ‌» و «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ» از آیه ۲۰ سوره مبارکه مزمل نیز بر تلاوت تأکید شده است؛ امروز اما متأسفانه این موضوع در سطح جامعه نمود کمرنگی دارد. ایشان همچنین به «هنر تلاوت» اشاره داشتند و فرمودند که «قاریان پیک عرش الهی به سمت فرشیان هستند؛ با قرائت قرآن، دل قاری و شنونده باید منور شود».

مدرس قرائت در شهرستان بروجن با تأکید بر اشاره رهبر انقلاب به این نکته که قاریان تبلیغ رسالت الهی را بر دوش دارند، توضیح داد: ایشان از قاریان خواستند خودشان را در جایگاهی ببینند که مصداق فراز نورانی «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» از آیه ۳۹ سوره مبارکه احزاب باشند. لذا قاریان باید قدر خودشان را بدانند و هنر تلاوت را در خدمت تبلیغ دین الهی قرار بدهند.

اسدی آسیب‌های تلاوت را که رهبر انقلاب به آن اشاره داشتند نیز یادآور شد و گفت: حواسمان باشد از الحان غنا باید پرهیز شود، بارها از ایشان شنیده‌ام که توصیه دارند قاری باید تلاش کند با تلاوتش قرآن را ارائه دهد نه آنکه بخواهد خودنمایی کند و بخواهد هنر و توانمندی خودش را نشان دهد. فن و هنر تلاوت قاری باید در خدمت انتقال مفاهیم کلام وحی باشد. ایشان همچنین ما قاریان را از تقلید «اداهای بعضی از قراء» پرهیز دادند و تأکید داشتند که همه جنبه‌های قراء خارجی قابل تقلید نیست چرا که ما ایرانی هستیم لذا ضرورتی ندارد که در عرصه تلاوت از نوع حرکت یا پوشش قاریان دیگر تقلید کنیم.

احیای جلسات و حلقات قرآنی در مساجد

فعال قرآنی استان با اشاره به تأکید دوباره مقام معظم رهبری نسبت به احیای جلسات قرآنی مساجد، بیان کرد: ایشان در این خصوص چنین تعبیری به‌کار بردند و فرمودند: «ای کاش، ای کاش هر مسجدی یک محفل تلاوت قرآن باشد.» این نکته مهم حقیقتاً هم از جانب نهادهای متولی و هم نیروهای مردمی جای تأمل و کار دارد.

اسدی به جلسه قرآنی خود در مسجد امام رضا(ع) بروجن اشاره و تصریح کرد: توفیقی شده است که از چند سال گذشته تا امروز این جلسه هفتگی به‌صورت منظم برگزار می‌شود و جلسه خوبی است. در این محفل، رحل‌ها به زیبایی چیده و یک پارچه اهدایی از آستان مقدس حضرت حرم ثامن الائمه(ع) پهن می‌شود، جایگاه شکیل و زیبایی نیز با همت یک خیر برای این جلسه ساخته و تعبیه شده است که به‌نظرم این منظره زیبا و معنوی در دیگر مساجد نیز می‌تواند شکل بگیرد. لذا تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری با همت دلسوزان و انسان‌های دغدغه‌مند کار دشواری نیست.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم وقتی جلسه قرآنی شکل می‌گیرد همه جمعیت شهر در آن شرکت کنند، بلکه با هر تعداد جمعیت نمازگزار و اهل مسجد می‌توان شاهد پاگرفتن جلسات و حلقات قرآنی در این اماکن مقدس بود که اگر تداوم داشته باشد، به‌تدریج جذب سایر افراد جامعه نیز اتفاق خواهد افتاد. لذا به‌نظرم کار سختی نیست و در همه مساجد می‌توان این محافل قرآنی را تشکیل داد.

مجمع قاریان در استان تشکیل شود

این قاری ممتاز استان چهارمحال‌وبختیاری با پیشنهاد به مسئولان اوقاف و امور خیریه مبنی بر تشکیل مجمع قاریان استان، گفت: وقتی این مجمع تشکیل شود می‌توان جلسات ماهانه را به میزبانی شهرستان‌های مختلف استان انجام داد تا همنشینی و همدلی قاریان و حافظان و فعالان قرآنی و چه بسا بستر همکاری‌ها و کارهای قرآنی جدید شکل بگیرد و برکات معنوی آن نیز در جامعه ساری و جاری شود. 

اسدی با تأکید بر اینکه مسجد صرفاً یک عبادتگاه نیست بلکه از صدر اسلام تا کنون کارکردهای مهم اجتماعی، سیاسی و... نیز داشته است، تصریح کرد: شکل دادن جلسات قرآنی در مساجد کار دشواری نیست و با همکاری و همراهی قاریان و حافظان تحقق می‌یابد و خوب است که شب انس با قرآن و یا شب حفظ قرآن در مساجد به یک سنت مرسوم در مساجد تبدیل شود. بنده مسجدی را سراغ دارم که اهالی محله در مسجد حلقه حفظ موضوعی تشکیل داده و آیاتی را حفظ می‌کنند. این حرکت خاصه در برهه کنونی که قرآن کریم و مفاهیم نورانی کلام وحی در مهجوریت هستند، می‌تواند اقدام خوبی برای جذب مخاطب به‌ویژه نوجوانان و جوانان باشد. 

عضو گروه تواشیح و همخوانی بصائر بروجن افزود: رهبر انقلاب در دیدار با جامعه قرآنی بر جلسات و حلقات قرآنی در منازل نیز تأکید داشتند که بنده شخصاً به برکت همین جلسات خانگی با مصحف شریف مأنوس و وارد وادی فعالیت‌های قرآنی شدم. این جلسات در منازل که در قدیم بیشتر مرسوم بود و برکات فراوانی داشت دوباره مورد توجه واقع شده است و باید پررنگ شود تا انس و همنشینی واقعی با قرآن محقق و مسیر تدبر در مفاهیم و عمل به قرآن نیز هموار شود. 

اسدی با تصریح اینکه هر قاری یا حافظ و فعال قرآنی می‌تواند پرچمدار فعالیت‌های قرآنی محله و مسجد محل سکونت خود باشد، گفت: هر استاد قرآن می‌تواند عَلَم یک جلسه هفتگی قرآن را در شهر بردارد، همانطور که در بسیاری از شهرها این اتفاق می‌افتد و محافل خوبی در مساجد یا منازل شکل می‌گیرد که عموم مردم رفت و آمد و بهره می‌برند. امروز ما قاریان و اساتید خوبی در استان داریم که به علت مشغله‌ها از این دست فعالیت‌ها دست کشیده و به حاشیه رفته‌اند. 

همت قاریان برای تکثیر جلسات قرآنی 

وی ادامه داد: جا دارد در لبیک به منویات رهبری هر قاری علمدار یک جلسه قرآنی شود حتی اگر این جلسات مورد استقبال واقع نشود اما می‌توان با تعداد اندک نیز این جلسات را سرپا نگه داشت. بنده برخی جلسات تهران را نیز حضور دارم و شاهد هستم که حتی با تعداد اندک نیز این جلسات همواره دایر هستند و تعطیل نمی‌شوند. 

اسدی با تأکید بر اینکه تشکیل مجمع قاریان استان کمک بزرگی در راستای تشکیل جلسات قرآنی خواهد بود، افزود: این حلقه قراء که البته با حضور فعالان، مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی، اساتید حفظ و تدبر و... تکمیل می‌شود، می‌تواند خاستگاه حرکت‌های خودجوش قرآنیان در سطح جامعه باشد که البته نهادهای پُرشمار فرهنگی و قرآنی نیز حتماً باید حامی و پشتیبان این حرکت‌های خودجوش مردمی باشند و کمک کنند.

این قاری ممتاز استان در پایان گفت: امروز هر فردی در هر تخصصی از جمله قرآنیان مشغول روزمرگی‌ها و مشغولیات و دغدغه‌های مختلف زندگی هستند لذا فرصت کمتری برای پرداختن به موضوعات دارند که به‌نظرم باید از این حالت خارج شویم و اگر بناست مهجوریت مصحف شریف در جامعه کمتر شود باید همت کنیم و هر فردی در حد توان خود جهادگونه کار کند و اهالی قرآن‌ و برنامه‌های قرآنی در حاشیه قرار نگیرند.

انتهای پیام
captcha