پیاده‌روی اربعین؛ ظرفیت عظیم نشر معارف مهدوی در جهان
کد خبر: 4201663
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

پیاده‌روی اربعین؛ ظرفیت عظیم نشر معارف مهدوی در جهان

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین، ظرفیتی عظیم برای نشر معارف مهدوی است، گفت: یکی از بسترهای معرفی امام زمان(عج)، جریان اربعین است که اخبار آن به صورت لحظه به لحظه در جهان منتشر می‌شود.

حجت الاسلام محمود متوسلمهدویت، موعودباوری به معنای اعتقاد به یک نجات‌بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد. اعتقاد به منجی، در ادیان و ملل و اقوام مختلف و با آئین و فرهنگ‌های کاملا متفاوت وجود دارد و در آن‌ها منجی موعود و نجات‌بخش به اَشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است. در میان این گروه‌ها، شیعه به ظهور حضرت مهدی(عج) معتقد است.

اعتقاد به حضرت مهدی(عج) و انتظار موعود، فرد و جامعه را به این اعتقاد می‌رساند که به واقعیت‌های موجود اکتفا نکند و به واقعیتی متعالی ایمان داشته باشد و برای رسیدن به این واقعیت متعالی و آینده روشن، در تکاپو باشد و به جستجوی ابزار تحقق این فرجام بپردازد. اندیشه مهدویت با بشارت پیروزی صالحان و پرهیزکاران در آینده و ظهور امام حاضر، انگیزه درونی مضاعفی برای تلاش و استقامت به انسان می‌بخشد.

مهدویت‌ و جهانی‌ شدن، هر دو از جمله‌ مباحث‌ مهم‌ و دغدغه‌های‌ روزگار ماست. اعتقاد به‌ ظهور منجی‌ و مهدویت‌ در معنای‌ عام‌ خود، یک‌ باور دینی‌ فراگیر در بین‌ انسان‌ها بوده‌ است. در ادیان‌ مختلف‌ چنین‌ اعتقادی‌ به‌ نحو ملموس‌ و بارزی‌ تجلی‌ یافته‌ است‌ و منجی با تعابیر مختلفی‌ یاد شده‌ است. چنین‌ تعابیر و باورهایی‌ به‌ رغم‌ تفاوت‌های‌ خاص‌ خود در تاکید بر ظهور یک‌ منجی‌ جهت‌ گشودن‌ راه‌ جدیدی‌ فراروی‌ انسان‌ در جهت‌ نیل‌ به‌ سعادت‌ ابدی، مشترک‌ هستند.

از این‌ رو مهدویت‌ و منجی‌گرایی‌ دغدغه‌ تمامی‌ انسان‌ها و در دوران‌های‌ مختلف‌ تاریخی‌ بوده‌ است‌ و در روزگار ما نیز که‌ انسان‌ معاصر دچار بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ در عرصه‌ جهانی‌ است، این‌ مسئله‌ حایز اهمیت‌ است.

حجت‌الاسلام محمود متوسل، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با تبیین صحیح مهدویت در جهان اظهار کرد: موضوع مهدویت از نگاه آیات و روایات موضوعی جهانی است و به شیعیان و یا حتی مسلمانان محدود نیست. بنابر روایات، امام زمان(عج) نه فقط برای نجات شیعه و یا مسلمانان بلکه برای نجات بشریت قیام می‌کند. این مسئله به ما نشان می‌دهد که باید برای این موضوع به صورت جهانی اندیشه و برنامه‌ریزی کنیم و نمی‌توانیم در رابطه با این قضیه در حد محدود کشور خود و یا حتی کشورهای اسلامی فعالیت کنیم.

مهدویت فرادینی است

وی افزود: آموزه مهدویت گرچه در تفکر شیعی و اسلامی مطرح شده اما اختصاصی به جامعه شیعی و اسلامی ندارد و به تعبیری مسئله‌ای فرادینی است. ما معتقدیم زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌کند، برای مردم کمونیست چین و مردم مسیحی آمریکا نیز برنامه، دغدغه و دلسوزی دارند؛ لذا با این نگاه باید برنامه‌های خود را به صورت جهانی در نظر بگیریم.

متوسل ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، باید به این نکته مهم توجه کنیم که تقریبا همه مردم دنیا از هر مکتب و آئینی که هستند، در باورهای خود به منجی آخرالزمان اعتقاد دارند. یعنی مسیحیان معتقد هستند که مسیح(ع) در آخرالزمان ظهور می‌کند و بودائیان نیز اعتقاد دارند که در آخرالزمان منجی آن‌ها طبق باورهای ایشان ظهور خواهد کرد. زرتشتیان نیز چنین نگاهی دارند یعنی درست است که طبق این آموزه‌ها آن‌ها به مهدی موعود(عج) اعتقادی ندارند اما اعتقاد به منجی در آخرالزمان جزء باورهای رایج مکاتب بشری است.  

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) تصریح کرد: باید این ایده و تفکر اسلامی را با نگاه منجی جهانی تطبیق دهیم یعنی برای مردم دنیا این‌گونه عنوان کنیم که آن منجی که به دنبال آن هستید، ما نیز با ویژگی‌های منحصر به فرد خود به دنبال آن هستیم. یعنی ما نیز به دنبال فردی الهی هستیم که با جزئیاتی که در آیات و روایات اسلامی وجود دارد، ظهور کرده و اهداف و برنامه‌های خود را برای جهانیان دارد. لذا ما باید یک مصداق و معیار مشخص را برای این انتظار جهانی که در مردم دنیا وجود دارد، ارائه کنیم که این مصداق‌ها را نیز باید  به صورت کامل همراه با ویژگی‌ها و مشخصاتی که در مکتب، قرآن و روایات ما وجود دارد، برای جهانیان عرضه شود.

متوسل بیان کرد: زمانی که امام زمان(عج) ظهور می‌کند، خود را به عنوان فردی از نسل امام حسین(ع) معرفی می‌کند. به توفیق الهی امروز به ویژه در سالیان اخیر پیاده‌روی اربعین با جمعیت ده‌ها میلیونی برگزار می‌شود. یکی از بسترهای معرفی امام زمان(عج) همین جریان و حرکت است که اخبار آن به صورت طبیعی و لحظه به لحظه در جهان منتشر می‌شود. یعنی به همان میزان که ما به موکب‌های زیارت اربعین از بعد امام حسین(ع) توجه می‌کنیم، باید این موکب‌ها به نحوی مبلغ و معرف قیام امام زمان(عج) در آخرالزمان باشد. موکب‌ها باید امام زمان(عج) را به عنوان فردی که از نسل امام حسین(ع) بوده و قیام او نیز مانند امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم صورت می‌گیرد، معرفی شود. 

وی افزود: مسئله بعدی که در این زمینه بسیار مؤثر است، بهره‌گیری از فضای مجازی، رسانه‌ها، کانال‌ها، شبکه‌های اجتمای و راه‌های ارتباطی است که باید از آن‌ها به صورت مناسب برای تبلیغ و ترویج معارف مهدوی استفاده کنیم. این مسئله باعث می‌شود تا افرادی که در جست‌وجوی حقیقت و موضوعات مربوط به حوزه مهدویت هستند، به خوبی در جریان موضوعات مهدوی قرار گرفته و با تفکر شیعه آشنا شوند. امروز با وجود هوش مصنوعی می‌توان تمامی محتواها را به صورت یکسان جمع‌آوری و مطرح کنیم تا کسانی که طالب حقیقت بوده و در جست‌وجوی دستیابی به معارف مربوط به آخرالزمان و شناخت آن هستند، در جریان حقایق مسئله مهدویت قرار گیرند.

مقابله با فرقه‌های نوظهور

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در رابطه با چگونگی برخورد با فرقه‌های نوظهور و منجی‌گرایی‌های باطل نیز اظهار کرد: امروز باید با هرگونه تهاجم فرهنگی، مبارزه فرهنگی کرد. زمانی با هجوم نظامی مواجه هستیم و قاعدتا پاسخ ما نیز باید نظامی باشد. جریانات انحرافی نوعی تهاجم فرهنگی هستند که به عقاید و باورهای ما حمله می‌کند و لذا دفاع ما در برابر این تهدیدات نیز باید به صورت فرهنگی باشد؛ چراکه با دفاع غیر فرهنگی در این زمینه کاری از پیش نخواهد رفت.

متوسل بیان کرد: دفاع فرهنگی در مقابل این جریانات باید به دو صورت پیشگیری و دفاع انجام شود. در حوزه پیشگیری باید معارف مهدویت را به گونه صحیح برای نسل جدید و مخاطبان خود بیان کنیم. چنانچه نسل جوان و نوجوان امروزی به درستی با مهدویت آشنا شده و آن را بشناسند، کمتر گرفتار جریانات انحرافی خواهد شد. 

پاسخ به شبهات

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی باید به شبهاتی که از سوی این جریانات انحرافی در جامعه منتشر می‌شود، به نحو مناسب پاسخ دهیم. بخشی از این شبهات در قالب کتاب‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که ما نیز باید از همین طریق یعنی بهره‌گیری از کانال‌ها و شبکه‌های مجازی و ... به آن‌ها پاسخ دهیم و به همگان نشان دهیم که این جریانات دچار انحراف و لغزش شده و فقط به دنبال ایجاد شبهه در جامعه هستند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) اظهار کرد: در این زمینه باید بدون اینکه به اعمال فیزیکی یا اقدامات امنیتی متوسل شویم، به صورت فرهنگی به مقابله با منحرفان و شبهه‌افکنان بپردازیم. لذا برای مبارزه با جریانات انحرافی و فرهنگی باید از دفاع فرهنگی صحیح، منطقی و مستند استفاده کنیم تا کسانی که در جریان انحرافات قرار گرفته‌اند، آگاه شده و در مسیر پاسخ به این شبهات نیز قرار گیرند و بتوانند به خوبی قضاوت کرده و به تشخیص صحیح در این زمینه دست پیدا کنند. 

گفت‌وگو از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha