جامعه دانشگاهی ما نیازمند معرفی الگویی همچون کاظمی آشتیانی است
کد خبر: 4191895
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

جامعه دانشگاهی ما نیازمند معرفی الگویی همچون کاظمی آشتیانی است

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه تعهد و تخصص دو بال رشد و بالندگی مرحوم کاظمی آشتیانی بود، گفت: دانشمندان جوان کاظمی آشتیانی را باید الگوی خود قرار دهند، جامعه دانشگاهی ما نیازمند معرفی چنین الگوهایی هست که هم در دسترس باشند و هم معاصر، متدین بودن ایشان، اخلاق فردی و مدیریتی او الگوی نسل حاضر است.

علی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینعلی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالگرد عروج ملکوتی مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، اظهار کرد: این دانشمند برجسته یکی از شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار در رشد علمی کشور است، دانش آموخته دکتری ژنتیک از دانشگاه تربیت مدرس بود و در سال ۸۳ به عنوان چهره ماندگار جمهوری اسلامی این مدال را از رهبر انقلاب دریافت کرد.

وی با بیان اینکه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی نقش بسیار فعالی در رشد طب، تولید مثل، فناوری، سلول‌های بنیادی و همانند سازی در ایران داشت، افزود: نقش او از جهت علمی بی‌بدیل بود به گونه‌ای که توانسته بود ده‌ها مقاله در مجلات معتبر علمی به چاپ برساند، بر این اساس حرکت او یک حرکت جهاد علمی قلمداد می‌شد.

عروتی‌موفق مسئله محور بودن زنده‌یاد کاظمی آشتیانی را یکی از ویژگی‌های مرحوم کاظمی برشمرد و گفت: تخصص و تعهد را توأم با یکدیگر داشت. امروزه گاهی مواجه هستیم با اندیشمندانی که از جهت علمی چیزی کم ندارند اما متأسفانه نسبت به خود، آفریدگار و مردم متعهد نیستند و فقط در پی کسب ثروت و موقعیت برای خود هستند از طرفی هم افرادی وجود دارند که انسان‌های متعهدی هستند اما متأسفانه تخصص‌های لازم را کسب نکرده‌اند و علی رغم نیت‌های پاکی که دارند نتوانسته‌اند تحول آفرین باشند.

وی ادامه داد: مرحوم کاظمی از آن دست انسان‌هایی بود که تخصص و تعهد را توام با یکدیگر داشت و به عنوان بنیان‌گذار و رئیس اسبق جهاد دانشگاهی توانست خدمات ارزنده‌ای به ایران داشته باشد.

ایجاد حرکت نو در علوم کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: بسیاری از افراد بودند که در مستندهای مختلف منشأ اثر باشند اما مرحوم کاظمی توانست حرکتی نو و جدید در علوم کشور ایجاد و با روحیه‌ای جهادی فعالیت کند. ادامه دادن حرکت این دانشمند جهادی امری بسیار مهم و مثبت است؛ او پایه‌هایی ‌از این علوم ایجاد کرد که منجر شد این حرکت ادامه داشته باشد و کار بر روی زمین نماند.

عروتی گفت: تاکنون پژوهشگاه رویان توانسته دستاوردهای خوبی را به جامعه علمی کشور برساند و گره‌های بسیاری را حل کند. به گونه‌ای که رهبر انقلاب در ‌سخنرانی‌های خود بسیار از او یاد می‌کنند و وی را فرزند انقلاب می‌دانند.

دانشمندان جوان مرحوم کاظمی را الگوی خود قرار دهند

وی با تأکید بر اینکه دانشمندان جوان کاظمی آشتیانی را باید الگوی خود قرار دهند، افزود: جامعه دانشگاهی ما نیازمند معرفی چنین الگوهایی هست که هم در دسترس باشند و هم معاصر، متدین بودن ایشان، اخلاق فردی و مدیریتی ایشان باید الگوی نسل حاضر باشد. او با انقلابی بودنش در راستای تعالی انقلاب گام برداشت.

عروتی مسئله محور بودن و مسأله شناسی را از دیگر ویژگی‌های مرحوم کاظمی برشمرد و گفت: اندیشمندان فعلی نیز باید ابتدا اولویت‌ها را مشخص کنند و سپس وارد پژوهش شوند چراکه نمی‌توان پژوهش را در خلاء به سر برد. به عبارتی باید مسائل و مشکلات را بدانند و سپس به دنبال برون رفت از آین مسائل باشند.
و به این طریق اهداف انقلاب را جلوتر ببرند.

وی خستگی ناپذیری و امید به آینده را از جمله ویژگی‌های این جهادگر علمی دانست و افزود: او دغدغه‌مند بود و این امید به آینده بود که موجب موفقیتش شد. لازم است دانشمندان جوان  از  مرحوم کاظمی آشتیانی و شهدای هسته‌ای که در راه علم و ایمان گام برداشته الگوگیری کنند و مسیر آنها را با کسب علم ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha