بازگشت فیلم‌های دینی به سینمای مصر
کد خبر: 4181845
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

بازگشت فیلم‌های دینی به سینمای مصر

سینمای مصر در سال‌های اخیر شاهد بازگشت فیلم‌هایی با محتوا و داستان‌های دینی بوده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از المال، سینمای دینی در مصر سابقه‌ای دیرینه دارد، اما در یک دهه اخیر، سینمای دینی در این کشور به شدت افول کرده و عرصه را به دیگر فیلم‌ها واگذار کرده بود.

اکران دو فیلم «ملحد» از ابراهیم عیسی و «اصحاب کهف» از ایمن بهجت قمر و استقبال گسترده از آن‌ها در گیشه، منتقدان سینمای مصر را بر آن داشته است تا بازگشت فیلم‌های دینی به سینمای مصر را ارزیابی و تحلیل کنند.

فیلم ملحد داستان جدال میان دو اندیشه در مورد دین را بررسی می‌کند و اصحاب کهف نیز به قصه‌ای قرآنی می‌پردازد که پیش‌تر بارها در سینمای جهان اسلام به آن پرداخته شده است.

برخی از این منتقدان این ظهور دوباره را ضرورتی متناسب با تجدید گفتمان دینی در مصر ارزیابی کرده‌اند، بااین‌حال برخی تصریح کرده‌اند که «ملحد» را نمی‌توان فیلمی دینی دانست به ویژه اینکه این فیلم انباشته از شعار و کلیشه است و در نهایت منجر به بروز اختلاف در جامعه می‌شود.

در سال‌های اخیر فضای فرهنگی مصر شاهد ظهور گفتمانی بوده است که با ادعای اتخاذ رویکردی انتقادی، در عمل با اظهارات غیردقیق و جنجالی به تنش‌های موجود در جامعه مصر دامن زده است. به ویژه آنکه دین و ارزش‌های دینی همواره خط قرمزی مهم در افکار عمومی اکثریت مردم مصر بوده است.

منتقدان تأکید می‌کنند صرف ادعا در زمینه تجدد و تجدید گفتمان دینی، نمی‌تواند عاملی برای اعتبار این اظهارات جنجالی باشد. برخی از منتقدان حکومت مصر، طبقه حاکم را عامل دامن‌زدن به این جنجال‌ها معرفی می‌کنند که از این راه تلاش دارد، عملکرد ضعيف خود در اقتصاد و مبارزه با فساد را پنهان سازد.

انتهای پیام
captcha