قیصر امین‌پور؛ شاعری برای تمام فصول
کد خبر: 4178542
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

قیصر امین‌پور؛ شاعری برای تمام فصول

یک شاعر و نویسنده درباره ویژگی بلاغی شعر قیصر امین‌پور گفت: در شعرهای قیصر، سبک کلاسیک و هم‌چنین شعر نیمایی دیده می‌شود که برجستگی خاص خود را دارد و این نوآوری در بلاغت است.

قیصر امین‌پور

حمیدرضا اکبری (شروه)، شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، ضمن گرامی‌داشت سالروز درگذشت «قیصر امینپور» با بیان اینکه در دفتر شعر جوان، افتخار شاگردی قیصر را داشت، گفت: در شعرهای قیصر، ویژگی‌های بلاغی و سبکی کلاسیک و هم‌چنین شعر نیمایی را مشاهده می‌کنیم که برجستگی خاص خود را دارد و این نوآوری در بلاغت است.

وی همه را درک می‌کرد و این درک، در زبان شعرهایش بسیار مشهود است. مرحوم قیصر، شاعر زمانه خود به حساب می‌آمد و انتظار مخاطبان امروز از شعر را درک کرده بود.

این شاعر با بیان اینکه قیصر امین‌پور، شاعر شعرهای موفق نسل انقلاب بود، گفت: در جامعه‌ ادبی امروز، امین‌پور را به خاطر  ویژگی‌های شعری‌اش می‌شناسند. اغلب شعرهای او که بر سر زبان‌ها است شعرهایی هستند که ابعاد اجتماعی و عاشقانه دارند. او توانست در نیمه دوم دهه‌ شصت در شعرهایش به ثبات اندیشه زبان دست پیدا کند. قیصر در حوزه ادبیات کودک نیز خوش درخشید که از دو کتاب شعر کودکانه‌اش می‌توان «به قول پرستو» و «مثل چشمه-مثل رود» را نام برد.

اکبری در ادامه اظهار کرد: در شعرهای امین‌پور دقت خاصی را خواهید دید که سبب نکته‌پرداز دانستن او شده است. نکته‌پردازی این شاعر این گونه نیست که او را از واقعیت دور کند. زبان او ساده و روان است. وی با زبان امروزی در شعرهایش با مخاطبان خودش سخن می‌گوید.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های شعر امین پور را گوناگونی موضوعات شعری برشمرد و بیان کرد: موضوعات برگزیده امین‌پور به تمام مردم تعلق داشت. قیصر امین پور شاعر تمام دوران‌ها به حساب می‌آید و شعرش برای همیشه بر زبان‌ها جاری و ساری است.

گفتنی است؛‌ مرحوم قیصر امین‌پور پس از حادثه تصادف در سال ۱۳۷۸ و همچنین دارا بودن بیماری قلبی و کلیوی بامداد ۸ آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران درگذشت. پیکر این شاعر در زادگاهش گتوند به خاک سپرده شده است. 

انتهای پیام
captcha