فعالیت‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در مسیر تبدیل به قطب فرهنگی
کد خبر: 4176541
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
حجت‌الاسلام محمد اخوان تشریح کرد؛

فعالیت‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در مسیر تبدیل به قطب فرهنگی

سرپرست اداره کل هماهنگی مراکز علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به فعالیت کتابخانه‌ها، مرکز نجوم، موزه و سایر مراکز فرهنگی آستان عبدالعظیم تصریح کرد: قطب فرهنگی بودن یک آستان به این معناست که افراد با سلایق مختلف، خدمات متنوع فرهنگی دریافت کنند.

فعالیت‌های آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در مسیر تبدیل شدن به قطب فرهنگیحجت‌الاسلام محمد اخوان، سرپرست اداره کل هماهنگی مراکز علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به مناسبت روز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم(ع) نماینده امام معصوم بودند لذا ورود ایشان به شهر ری و اقداماتی که ایشان انجام دادند از سوی امام معصوم(ع) مهندسی و برنامه‌ریزی شده بود، گفت: ورود حضرت عبدالعظیم به شهر ری مساوی است با امر مقدس تبلیغ فرهنگ اهل بیت(ع) که همان فرهنگ اسلام حقیقی است.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم(ع) محدثی والامقام بودند و حدیث نقل می‌کردند. نقل احادیث اهل بیت(ع) یعنی انتقال فرهنگ اهل بیت از ائمه اطهار به شاگردان، مریدان، شیعیان و به همه کسانی که تشنه فرهنگ اصیل اسلامی هستند.

سرپرست اداره کل هماهنگی مراکز علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه به تشریح فعالیت‌های مراکز فرهنگی این آستان پرداخت و گفت: در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مراکز متعدد فرهنگی وجود دارد از جمله کتابخانه مفصل این آستان بیش از 150 هزار جلد کتاب‌های منبع و کتاب‌های مهم حوزوی، دانشگاهی و ... دارد و مدام بر این گنجینه افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین نزدیک به چهار هزار کتاب خطی و کتاب چاپ سنگی و سربی در این آستان وجود دارد که نفایسی بی‌بدیل بوده و بسیاری از آنها در جهان اسلام بی‌مانند هستند. در کنار این کتابخانه مفصل، دو کتابخانه عمومی خواهران و برادران در حال فعالیت است که سالانه تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان به این کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

حجت‌الاسلام اخوان از وجود قرآن‌های نفیس خطی در این آستان نیز سخن گفت و افزود: قرآن‌های زیادی در طی قرن‌ها توسط شاهان صفوی و قاجار و نیز بزرگان دینی و مردم وقف این آستان شده و در گنجینه این کتابخانه محفوظ است. همچنین آستان موزه‌ای با آثار بسیار نفیس دارد و بسیاری از آثاری که وقف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شده و هدایای ارزشمندی که به این آستان مقدس هدیه شده در این موزه به نمایش درآمده است.  

وی تصریح کرد: در جنوب شهر تهران تنها موزه‌ در حال فعالیت با این حجم از آثار نفیس، فقط موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است و سالیانه گروه‌های زیادی از دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان از این موزه بازدید می‌کنند.

سرپرست اداره کل هماهنگی مراکز علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به فعالیت مرکز نجوم و آسمان نمای آستان نیز اشاره کرد و گفت: از دیگر بخش‌های خاص این آستان مرکز نجوم است که تالار علم و سینمای نجوم آن سالیانه پذیرای علاقه‌مندان است. در این مرکز رویت هلال ماه صورت گرفته و مباحث علمی مربوط به نجوم و کهکشان تدریس می‌شود. تالارهایی نیز برای بازدید وجود دارد. همچنین سینمای نجوم علاقه‌مندان را با اسرار کیهان آشنا می‌کند.

فعالیت‌های آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در مسیر تبدیل شدن به قطب فرهنگی

وی ادامه داد: در کنار این مسئله بحث رصد آسمان را داریم که در زمان‌هایی که امکان رصد آسمان وجود داشته باشد گروه‌های مختلف علاقه‌مند به نجوم در این مرکز به رصد آسمان، هلال ماه‌ و ... اقدام می‌کنند. همچنین سایر مراکز فرهنگی از جمله حوزه علمیه نیز در کنار این آستان در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام اخوان در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت‌های این مراکز فرهنگی منجر شده که آستان به یک قطب فرهنگی تبدیل شود؟ گفت: افرادی که وارد آستان مقدس می‌شوند دارای علایق و سلایق مختلفی هستند. افراد زیادی هستند که علاقه‌مند به حضرات معصومین و فرزندان آنها هستند و برای زیارت به امامزادگان و اماکن متبرکه می‌آیند. اما در کنار این زیارت مباحث دیگری نیز مطرح می‌شود؛ حضرات معصوم و در رأس آنها، شخص پیامبر(ص) مردم را همیشه به طلب علم دعوت می‌کردند. بسیاری از مردم به زیارت علاقه‌مند هستند و وقتی به زیارت می‌آیند، در کنار زیارت متوجه می‌شوند که کتابخانه‌ای مفصل و محلی برای تحقیق، پژوهش و مطالعه گسترده در کتاب‌های دینی، علمی و دانشگاهی وجود دارد و می‌توانند مباحث علمی را با محوریت آستان دنبال کنند.

وی ادامه داد: نجوم یکی از علومی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است. همین بحث نجوم موجب جذب افراد مختلف به کلاس‌ها می‌شود. همچنین علاقه‌مندان به مسائل تاریخی و باستانی آنچه به آن علاقه‌مند هستند را در موزه‌ها پیدا می‌کنند. بنابراین این مراکز فرهنگی محلی برای جذب افراد با سلایق و علایق مختلف است.

حجت‌الاسلام اخوان بر خانواده محور بودن تلاش‌های فرهنگی آستان عبدالعظیم تأکید کرد و گفت: ما میزبان افراد و خانواده‌های زیادی هستیم و با توجه به اینکه در عصر ما هجمه‌ها علیه خانواده زیاد است، آستان محلی امن و سالم و البته معنوی و علمی برای تک تک اعضای خانواده فراهم می‌کند که در کنار هم هر کدام به مباحث مورد علاقه خود بپردازند. همین تعدد مراکز فرهنگی و علمی موجب شده فرزندان علاقه بیشتری به تکرار حضور در آستان داشته باشند. یا افراد جویای علم که در حال تدوین پایان نامه خود هستند وقتی منابع غنی این مراکز را می‌بینند، مشتاق می‌شوند که همه روزه به آستان بیایند.

وی تصریح کرد: قطب فرهنگی بودن یک آستان به این معناست که افراد با سلایق مختلف به این آستان بیایند و خدمات متنوع فرهنگی که به آنها علاقه‌مند و نیازمند آن هستند را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام اخوان در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحولات علمی و تکنولوژیکی خدمات فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) چطور به روز می‌شود و چه مراکز جدیدی باید در آستان راه‌اندازی شود؟ گفت: در هر پدیده فرهنگی تحول راه دارد. زمانی افراد کتاب به امانت می‌گرفتند و مطالعه می‌کردند اما اکنون بسیاری از این کتاب‌ها دیجیتالی شده و افراد می‌توانند به نسخ الکترونیک کتاب‌ها و منابع دسترسی داشته باشند. بر همین اساس مسئولان آستان در بخش‌های مختلف به سراغ تحولاتی که در هر عرصه رخ داده، رفته‌اند.

وی اضافه کرد: زمانی مبحث نجوم با عکس و کتاب و فیلم آموزش و نمایش داده می‌شد اما اکنون سینمای نجوم به صورت مجموعه و بسته علمی کامل، تمام کهکشان را ارائه می‌کند و افراد در تالار نجوم به صورت سینمای مجازی(پلانتریم) مباحث شبیه‌سازی شده را می‌بینند که بسیار جذاب است. البته نیاز است کارهای جدیدتری نیز در این خصوص انجام شود. از جمله به دنبال این هستیم که بازدید مجازی از موزه آستان را راه‌اندازی کنیم. همچنین بسیاری از نسخ خطی آستان اسکن شده و به صورت الکترونیک در ذخایر قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha