محکومیت جهانی ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس
کد خبر: 4173328
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲

محکومیت جهانی ممنوعیت حجاب در المپیک پاریس

فرانسه استفاده از حجاب را برای ورزشکاران شرکت کننده در المپیک پاریس ممنوع کرده و این تصمیم به مانند سایر اقدامات دولت فرانسه علیه مسلمانان این کشور، موجی از محکومیت را به همراه داشته است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، تصمیم فرانسه برای ممنوعیت ورزشکارانش از پوشیدن حجاب در حالی که این کشور برای میزبانی اولین المپیک خود در 100 سال گذشته آماده می‌شود، آخرین مورد از ممنوعیت‌های دولتی بوده که محکومیت کشورهای اسلامی و سایر را در عرصه بین‌المللی به دنبال داشته است.

فرانسه که حدود 10 درصد از جمعیت 67 میلیونی آن مسلمان هستند، با آخرین تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت ورزشکاران خود از پوشیدن حجاب اسلامی در مسابقات المپیک دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

آملی اودیا کاسترا (Amelie Oudea-Castera)، وزیر ورزش فرانسه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که زنان ورزشکار مسلمان فرانسوی در بازی‌های المپیک نمی‌توانند حجاب داشته باشند.

این تصمیم واکنش‌های شدیدی را برانگیخته و دوباره به بحث در مورد نقض حقوق بشر دامن زده است.

پاریس از 26 جولای تا 11 آگوست 2024 (5 تا 23 مرداد 1403) میزبان بازی‌های المپیک تابستانی خواهد بود.

فدراسیون ورزشی همبستگی اسلامی که شامل کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) است، در 2 اکتبر (10 مهرماه) نگرانی عمیق خود را در رابطه با تصمیم اخیر دولت مبنی بر جلوگیری از حجاب ورزشکاران فرانسوی در المپیک آتی پاریس ابراز کرد.

فدراسیون در بیانیه خود تأکید کرد که این ممنوعیت با اصول برابری، فراگیر بودن و احترام به تنوع فرهنگی که المپیک به خاطر آنها مطرح است، در تضاد قرار دارد.

این امر پس از آن صورت گرفت که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در 29 سپتامبر(7 مهرماه) اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای پوشیدن حجاب یا هر لباس مذهبی یا فرهنگی دیگری وجود ندارد.

موضع کمیته بین‌المللی المپیک از سوی سعدالدین العثمانی، نخست‌وزیر سابق مراکش و مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد تمجید قرار گرفت.

هورتادو در بیانیه‌ای گفت: هیچ کس نباید آنچه را که زن باید بپوشد یا نپوشد به او تحمیل کند. این اعمال تبعیض‌آمیز علیه یک گروه می‌تواند عواقب زیانباری به همراه داشته باشد.

ادریس الوهابی، دبیرکل انجمن نمایندگی فدراسیون هیأت‌های مذهبی اسلامی اسپانیا در شهر سئوتا مراکش، گفت که چنین تصمیماتی از سوی فرانسه به منظور تحریک مسلمانان به طور عام و مراکشی‌ها به طور خاص است و خاطرنشان کرد که مراکشی‌ها بزرگترین گروه مسلمانان در فرانسه هستند.

اعتراض علیه تصمیم فرانسه به نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و شخصیت‌ها محدود نشد و انتقاد و محکومیت‌ها در رسانه اجتماعی X ادامه یافت.

یاسر الزعتری، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، این تصمیم را هیستری علیه حجاب و زورگویی علیه مسلمانان توصیف کرد.

یک فعال سیاسی دیگر نوشت: رئیس جمهور فرانسه با حجاب در فرانسه به بهانه اینکه با سکولاریسم در تضاد است مبارزه می‌کند. با این حال، او مشکلی برای شرکت در مراسم مذهبی پاپ ندارد. مشکل ماکرون با دین نیست، بلکه به طور خاص با اسلام است.

تصمیم فرانسه برای ممنوعیت حجاب زنان ورزشکار این کشور اولین تصمیم در نوع خود نیست، زیرا قبل از آن تصمیماتی گرفته شده بود که مسلمانان فرانسه می‌گویند هدف آنها محدود کردن مسلمانان است.

در ماه آگوست گابریل آتال، وزیر آموزش فرانسه تصمیم گرفت پوشیدن عبایه را در مدارس را با این ادعا که عبایه لباس اسلامی است که قوانین و مقررات دولتی را نقض می‌کند، ممنوع کند. این تصمیم یکی از آخرین ممنوعیت‌های وضع شده از سال 2004 بوده است. در آن زمان قانونی برای ممنوعیت پوشیدن نمادهای مذهبی در مدارس دولتی تصویب شد.

با وجود اعتراضات علیه این تصمیم، عالی‌ترین دادگاه فرانسه، در 7 سپتامبر حمایت خود را از قانونی بودن ممنوعیت عبایه در مدارس اعلام کرد. این دادگاه در ماه ژوئن هم تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه مبنی بر ممنوعیت پوشیدن حجاب را تأیید کرده بود.

انتهای پیام
captcha