تبیین حقایق قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) بزرگترین وظیفه مسلمانان است + فیلم
کد خبر: 4172702
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
دبیرکل شورای عالی مسلمانان سیرالئون:

تبیین حقایق قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) بزرگترین وظیفه مسلمانان است + فیلم

دبیرکل شورای عالی مسلمانان سیرالئون بی‌اطلاعی از مفاهیم قرآن کریم و شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) را عامل اصلی اقدام برخی افراد و جریانات به هتک حرمت مقدسات اسلامی در غرب دانست و تبیین حقایق درباره اسلام و قرآن و زندگی رسول اکرم(ص) را مهم‌ترین وظیفه مسلمانان خواند.

سیرالئون کشوری در غرب آفریقا است که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن فری‌تاون است. جمعیت سیرالئون حدود هشت میلیون نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است. این کشور از شمال، غرب و شمال غربی با گینه و از جنوب شرقی با لیبریا همسایه است و از غرب به اقیانوس اطلس پیوند می‌خورد. مردم سیرالئون از حدود شانزده گروه قومی تشکیل شده‌اند که هرکدام زبان و آداب خود را دارند. دو قوم بزرگ‌تر و بانفوذتر از میان آن‌ها، قوم تنمه و قوم منده است. بین ۶۹ تا ۷۰ درصد از مردم سیرالئون مسلمان و ۲۰ تا ۳۰ درصد مسیحی هستند. کشف این منطقه از سوی اروپاییان در سال ۱۴۶۱ و توسط پرتغالی‌ها صورت گرفت. نام سیرالئون نیز از زبان پرتغالی گرفته شده و به معنای «کوه شیران» است. منطقه سیرالئون در آن دوره تبدیل به یکی از مناطق تجارت برده برای اروپاییان شد. امروزه با وجود غنای منابع طبیعی، ۷۰ درصد از مردم سیرالئون زیر خط فقر، زندگی می‌کنند.

شیخ ابراهیم باری، دبیرکل شورای عالی مسلمانان سیرالئون در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این اولین بار است که در ایران هستم و برای نخستین بار است که در کنفرانس وحدت شرکت می‌کنم. وی درباره اهمیت این کنفرانس گفت: کنفرانس وحدت بسیار مهم است زیرا خداوند در قرآن بر وحدت میان مسلمانان تأکید کرده است. اگر ما وحدت نداشته باشیم نمی‌توانیم موفق شویم. ما نباید بعد از این کنفرانس موضوع وحدت را از یاد ببریم و پس از آن هم باید این موضوع را پیگیری کنیم و برنامه‌های بعدی باید ادامه پیدا کند و همه تحت پرچم واعتصموا بحبل الله و لاتفرقوا متحد باشیم.

امت اسلامی باید همچون یک خانواده باشد

باری درباره مهمترین چالش‌های پیش روی جهان اسلام گفت: مشکل اصلی در جهان اسلام این است که ما با هم متحد نیستیم با هم روابط نزدیک نداریم. وی افزود: من در این کنفرانس مسلمانان زیادی از سراسر جهان از هند، بحرین، عراق تا تونس و بوسنی را دیدم حتی از گوشه وکنار ایران از اصفهان، شیراز ، مشهد و ... مهمانانی حضور داشتند.  

دبیرکل شورای عالی مسلمانان سیرالئون تأکید کرد: ما باید افکار و نظرات خود را با هم تبادل کنیم. باید به هم نزدیک شویم و با هم ملاقات کنیم؛ باید با هم بنشینیم همدیگر را بشناسیم. باید با هم بحث کنیم. باید افکار و نظرات خود را با هم تبادل کنیم و موضوعات و مسائل خود را با هم مطرح کنیم. این کنفرانس بسیار خوب است زیرا افکار و عقاید را به هم نزدیک می‌کند. ما در اینجا تبادل نظر می‌کنیم و با عقاید هم آشنا می‌شویم.

وی افزود: اگر با هم متحد نباشیم همدیگر را نخواهیم شناخت. وحدت بسیار مهم است اما قبل از وحدت باید همدیگر را بشناسیم. اسلام هم همین را به ما می‌آموزد: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ  در حقيقت مؤمنان با هم برادرند. ما باید مثل یک خانواده با هم زندگی کنیم. در یک خانواده شما با برادر و خواهر و اقوام خود زندگی می‌کنید و با هم صحبت می‌کنید و از مسائل و مشکلات هم باخبر می شوید و در پی حل مشکلات هم هستید. وحدت هم باید اینچنین باشد.  

هتک حرمت مقدسات اسلامی ناشی از جهل است

باری درباره هتک حرمت به ساحت قرآن و پیامبر اکرم(ص) در بعضی کشورهای اروپایی، این اقدامات را ناشی از جهل دانست و گفت: در وهله نخست باید چنین اعمالی را محکوم کنیم. چگونه می‌توانند به کتاب مقدس قرآن بی احترامی کنند؟ توهین به این کتاب به معنای توهین به مسلمانان است. اگر به کتابی که من به آن اعتقاد دارم توهین کنند به من توهین می‌کنند.

لزوم تبیین حقایق درباره اسلام

وی افزود: ما باید اسلام را به دیگران آموزش دهیم زیرا غیرمسلمانان بر رسانه‌های اصلی سلطه دارند و آنها را اداره می‌کنند. آنها می‌گویند اسلام بد است و مسلمانان بد هستند. اگر یک مسلمانی جرمی مرتکب شود، آن را به همه مسلمانان نسبت می‌دهند. ما باید اسلام واقعی را به مردم معرفی کنیم. باید با مردم صحبت و آنها را از حقایق اسلام آگاه کنیم.

این فعال اسلامی ادامه داد: مثلا در هلند فردی به پیامبر اکرم(ص) توهین کرد. مردم به او گفتند چرا به پیامبر(ص) توهین می‌کنی؟ وقتی آنها حقیقت را درباره پیامبر (ص)گفتند و او کتابهایی درباره ایشان خواند گفت: اوه!. متاسفم من او را نمی‌شناختم. ما باید با این افراد ارتباط برقرار کنیم و به آنها بگوییم این کار خوب نیست؛ شما نمی‌توانید اینگونه رفتار کنید. مشکل شما چیست؟ شاید اسلام را نمی‌شناسند. اگر اسلام را نمی‌شناسند این وظیفه ماست که به آنها بگوییم که پیامبر (ص) چگونه رفتار می‌کرد. ما باید درباره زیبایی‌های اسلام به آنها بگوییم. اسلام دین زیبایی است؛ اسلام دین صلح و وحدت است.

مسجدالاقصی خط قرمز امت اسلامی است

شیخ ابراهیم باری درباره اقدامات اخیر صهیونیست‌ها در تشدید حملات به مسجدالاقصی و برنامه‌های افراط‌گرایان صهیونیست برای یهودی‌سازی این مکان مقدس گفت: مسجدالاقصی سومین مسجد مقدس در اسلام است. این مسجد محل معراج پیامبر(ص) و نخستین قبله مسلمانان بوده است. بنابر این حفظ حرمت آن خط قرمز مسلمانان در هر جای جهان است. 

وی تأکید کرد: فلسطینیان چندین دهه است که تحت ظلم هستند و از حقوق خود محرومند. امت اسلامی تنها با اتخاذ مواضع قاطع و مشترک می‌توانند از حقوق ملت مظلوم فلسطین دفاع کنند. 

اشتیاق مردم سیرالئون به آموزه‌های اسلامی

وی درباره فعالیت‌های اسلامی در سیرالئون گفت: حدود 75 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. آنها به دین و تعالیم آن بسیار علاقمند هستند و کودکان از سنین خردسالی در خانه و سپس در حلقه‌های قرآنی در مساجد و مدارس اسلامی قرآن و اصول اسلامی را فرامی‌گیرند. کودکان و جوانان این کشور به حفظ قرآن و درک مفاهیم این کتاب مقدس علاقه بسیار زیادی دارند. 

گفت‌وگو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha