400 روستای یزد زیر پوشش جهاد آبرسانی قرار می‌گیرد
کد خبر: 4166164
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
استاندار یزد:

400 روستای یزد زیر پوشش جهاد آبرسانی قرار می‌گیرد

مهران فاطمی با اشاره به جهاد آبرسانی به روستاهای استان گفت: این اقدام به 400 روستای استان توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دستور کار قرار گرفته و اکنون آبرسانی به 58 روستا در حال انجام است.

مهران فاطمی، استاندار یزدبه گزارش ایکنا از یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد، امروز، نهم شهریورماه در جمع خبرنگاران، حیات یزد را در گرو حل مسئله آب برشمرد و اقدامات اساسی در این زمینه را یادآور شد و با اشاره به اجرای پروژه‌ انتقال آب از خلیج فارس گفت: خط اول انتقال آب به استان با 98 میلیون متر مکعب سهمیه تخصیصی از سرچشمه کوهرنگ از سمت اصفهان به یزد وارد می‌شود اما در طول سال‌های متمادی تنها بین 55 تا 60 میلیون متر مکعب آب از این خط به استان یزد منتقل شده است.

وی ادامه داد: با وجود تعرضات مکرر به خط اول انتقال آب به استان در سال‌های گذشته، اما پس از اجرای پروژه‌های آبی مختلف در استان‌های درگیر تنش آبی در دولت سیزدهم، امنیت کامل خط اول انتقال آب به استان نیز برقرار شده و شاهد تکرار تعرض به این خط نبوده‌ایم.

فاطمی، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان را مهمترین رویداد آبی تاریخ استان یزد دانست و افزود: تأمین منابع مالی پروژه خط انتقال 730 کیلومتری آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان با دستور اکید رهبر معظم انقلاب و به همت رئیس جمهور و پیگیری معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور مصوب شد.

انتقال 30 میلیون مترمکعب آب دریا به یزد تا پایان سال

وی با اشاره به اینکه آب شیرین‌ کُن‌های این پروژه در سواحل خلیج فارس پیشرفت فیزیکی 70 درصدی  دارند گفت: پیش‌بینی می‌شود پروژه انتقال آب از دریا به استان؛ با ظرفیت انتقال 100 میلیون مترمکعب آب، ظرف مدت سه سال اجرا شود. به جد تلاش خواهیم کرد تا فاز اول اجرای این پروژه تا پایان امسال اجرایی و زمینه انتقال 30 میلیون متر مکعب آب به استان فراهم شود.

فاطمی افزود: خط پدافندی آب در استان در راستای رفع دغدغه‌های آبی مردم، با مشارکت یکی از مجموعه‌های بزرگ صنعتی و با اعتبار 900 میلیارد تومان اجرایی شد. با اجرای این پروژه، تاب‌آوری آبی یزد در فصول گرم سال و در مواقع اضطرار افزایش قابل توجهی یافته است و همچنین به منظور رفع تنش‌های آبی شهرستان‌های اردکان و میبد نیز پروژه‌های انتقال آب، در دست اجراست.

وی با اشاره به جهاد آبرسانی به روستاهای استان اظهار کرد: این اقدام به 400 روستای استان توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دستور کار قرار گرفته و اکنون آبرسانی به 58 روستا در حال انجام است.

تورم یزد ناشی از فشار تقاضا است

استاندار یزد با اشاره به اینکه تورم یزد ناشی از هزینه‌ها نیست و ناشی از فشار تقاضاست گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با توجه به اینکه یک سوم تورم در استان ناشی از مسئله اجاره بها و مسکن است، استان یزد بدون در نظرگرفتن این دو عامل در محاسبات، پایین ترین نرخ تورم کشور را به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سال 1398، تعداد بیمه‌شدگان غیربومی به غیراتباع در استان یزد که مشمول بیمه تأمین اجتماعی بودند، 69 هزار و 242 بیمه شده بود. در حالی که در سال‌های 1399 و 1400 حدود 6 و 8 هزار نفر به این آمار افزوده شده بود، در سال 1401، تعداد بیمه شده‌های غیربومی در استان با 14 هزار نفر افزایش به بیش از 97 هزار نفر رسید.

فاطمی با اشاره به وجود 150 هزار اتباع خارجی معادل 12 درصد جمعیت استان گفت: مجموع این جمعیت در استان را در حالی شاهد هستیم که سال‌ها تولید مسکن در استان متوقف بوده و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و متعاقباً بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.

خانوارهای یزدی رتبه اول پس‌انداز را دارند  

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت معیشتی مردم در استان گفت: بنا بر آمارهای مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، درآمد خانوارهای یزدی از میانگین کشوری هشت درصد بیشتر و در عین حال هزینه خانوارهای یزدی 11 درصد از میانگین کشور پایین‌تر بوده است لذا نمی‌توان یزد مهاجرپذیر را گرانترین استان کشور خواند. خانوارهای یزدی رتبه اول پس انداز را در بین استان‌های کشور دارند و استان یزد بعد از تهران، بالاترین سرانه تسهیلات پرداختی در کشور را دارد.  

استاندار یزد با اشاره به اینکه تنها دولتی هستیم که عملاً در آلاینده‌ترین محور استان، توقف عملیات بارگذاری صنایع آلاینده و پرآبخواه را اجرایی کردیم، تصریح کرد: تعداد مجوزهای صادره در این محور از سه هزار مجوز در سال به یک هزار مجوز کاهش یافته که عمدتاً در حوزه صنایع ماشین‌سازی، نساجی و پلاستیک و صنایع کم آبخواه و پاک است و این نتیجه تغییر ریل گذاری در توسعه و اقتصاد استان یزد است.

وی ادامه داد: محیط زیست برای ما مهم و اساسی است و هیچ تصمیمی که محیط زیست را به خطر بیندازد، انجام نخواهیم داد و توجه به این مهم اصلی پذیرفته شده در دولت سیزدهم است.

فاطمی با اشاره به اینکه انرژی برای استان یزد حکم قلب را دارد گفت: اینکه در زمستان با مشکل گاز و در تابستان با مشکل برق مواجه می‌شویم، این است که باید از یک دهه قبل به فکر این مشکل می‌بودیم و زیرساخت‌های لازم را تأمین می‌کردیم. بنابراین مسئله زیرساخت‌ها در زمینه انرژی یکی از مهمترین مسائلی است که در استان باید مورد پیگیری باشد تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

استاندار یزد در پاسخ به سوالی در زمینه توجه به فعالیت‌های فرهنگی در سند تحول یزد نوین و پیشنهاد وجود تقویم فرهنگی در استان، گفت: توجه به فعالیت‌های فرهنگی در حال پیگیری است و داشتن تقویم فرهنگی نیز پیشنهادی است که استقبال شده و بررسی می‌شود.

انتهای پیام
captcha