اعتقاد و خلوص؛ شرط اصلی خدمتگزاری به امام حسین(ع)
کد خبر: 4157577
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱
گفت‌وگو با یک پیرغلام حسینی

اعتقاد و خلوص؛ شرط اصلی خدمتگزاری به امام حسین(ع)

یک پیرغلام حسینی اعتقاد و خلوص را شرط اصلی خدمتگزاری به امام حسین(ع) دانست و گفت: اصل هیئت، منبر آن است و ما هرچه از مسلک اهل بیت(ع) می‌آموزیم، از همین سخنرانی‌ها و منبرها یاد می‌گیریم.

محسن انحصاری پیرغلام حسینیمحسن انحصاری متولد ۱۳۲۹ و پیرغلام طوق شیخ رضای هیئت حسینی در محله سرسنگ کاشان، بازنشسته تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیر است که از کودکی تاکنون با افتخار برای اربابش، حسین(ع) خدمتگزاری می‌کند. وی درباره اینکه در چه فضایی رشد کرده است، گفت: در خانواده‌ای کاملاً مذهبی به دنیا آمدم. پدرم در بازار مسگرها کاسبی داشت و بسیار معتقد و متدین بود. مادرم هم از سادات بود و علاقه زیادی به حضرت رقیه(س) داشت. آنها به من وصیت کردند تا زمانی که زنده هستم، در هیئت خدمتگزار باشم. از همان کودکی همراه پدرم در هیئت چای می‌ریختم و اکنون نیز کارهایی مثل سیاهی زدن، چراغانی کردن، پذیرایی و... انجام می‌دهم. 

وی در پاسخ به این سؤال که جلسات هیئت‌های مذهبی چه تفاوتی با قبل دارد، بیان کرد: در گذشته، همه اقشار از کوچک و بزرگ گرفته تا مرد و زن در قالبی سنتی و یکدست در هیئت حاضر می‌شدند. بعد از سخنرانی، مداحان اهل بیت(ع) بیشتر از اشعار آیینی محتشم کاشانی استفاده می‌کردند و با خواندن بعضی از بیت‌های این اشعار مانند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»، شور و حرارتی در هیئت‌ها ایجاد می‌کردند، اما اکنون این سبک و استفاده از این اشعار به فراموشی سپرده شده است. بارها از مسئولان هیئت‌های مذهبی خواسته‌ام که جلساتی مثل دعای کمیل یا مراسم محرم را کنار مزار محتشم برگزار کنند، تا هم مقبره این شاعر بزرگ از غربت بیرون بیاید و هم جوانان بیشتر با او آشنا شوند.

انحصاری افزود: اکنون می‌بینم جوان‌ها در هیئت‌هایی که من حضور دارم، فعال هستند، اما اهتمامشان بیشتر به پرشور کردن مراسم در زمان نوحه‌خوانی و سینه‌زنی است، اینکه دستگاه‌ها و بلندگوهای مجهز به هیئت بیاورند و مسائلی از این دست.

این پیرغلام حسینی با بیان اینکه اصل هیئت، منبر آن است و ما هرچه از مسلک اهل بیت(ع) می‌آموزیم، از همین سخنرانی‌ها و منبرها یاد می‌گیریم، ادامه داد: سخنران هیئت به‌مثابه یک مدرس است. زمانی سخنران‌ها دائماً به مسائل سیاسی می‌پرداختند و من می‌دیدم که جوان‌ها بابت همین قضیه ریزش می‌کنند و حضورشان در هیئت کمرنگ می‌شود، اما اکنون مسائل سیاسی در قالب مضامین واقعه کربلا نقل می‌شود که اثر بیشتری دارد. درواقع، با درس‌آموزی از واقعه کربلا تحلیلی از مسائل روز ارائه می‌شود که اثرگذارتر است.

وی درباره مداحان اهل بیت(ع) گفت: منِ نوعی انتظار دارم یک مداح در زمان نوحه‌خوانی و مداحی، به حواشی نپردازد و مطالبی را که جنبه روایی و علمی ندارد، مطرح نکند. مثلاً، به نقل قول از دیگران یا خواب‌هایی که معتبر نیستند و سندیت ندارند، نپردازد.

انحصاری شرط اصلی خدمتگزاری به امام حسین(ع) را اعتقاد و خلوص دانست و بیان کرد: می‌خواهم خاطره‌ای برایتان بگویم. یک شب در حال کار کردن بالای نردبان هیئت بودم که بر زمین افتادم، دستم آسیب دید و استخوانش در رفت، اما چون فکر می‌کردم کار هیئت زمین می‌ماند، تا صبح ماندم و کار را تمام کردم. صبح هم برای مداوا به قم رفتم و این اعتقادی که داشتم، به من کمک کرد تا چند ساعت به دردی که داشتم، فکر نکنم و کار را انجام دهم.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان نسل جدید را به حضور بیشتر در هیئت‌ها و مراسم مذهبی ترغیب کرد، گفت: از مسئولان هیئت‌ها می‌خواهم که جوانان را در قالب طرح‌های تشویقی و انگیزشی به هیئت دعوت کنند. مثلاً، اگر جوانی جذب شد، دو جلسه آمد و بعد دوباره حضورش کمرنگ شد، پیگیری کنیم. پیامی بفرستیم که هیئت به وجود شما نیاز دارد، او را به حضور مجدد ترغیب کنیم و در برابر کارهایی که انجام می‌دهد، از او قدردانی کنیم. گاهی به خاطر رفتار ناشایست برخی از بزرگترها، پای جوانان از چنین مکان‌هایی بریده می‌شود که این تأسف‌بار است. همچنین هیئت‌ها می‌توانند با برگزاری اردوهای زیارتی مثل سفر به مشهد مقدس، جوانان را به هیئت و فعالیت‌های آن جذب کنند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha