هشدار امام هادی(ع) در بهره‌گیری از فرصت زودگذر دنیا
کد خبر: 4152240
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
یادداشت

هشدار امام هادی(ع) در بهره‌گیری از فرصت زودگذر دنیا

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی در یادداشتی بیان کرد: امام هادی(ع) می‌فرمایند: دنیا بازاری است که پاره‌ای از مردم در آن سود می‌برند و پاره‌ای دیگر زیان می‌کنند. این تعبیر کوتاه افزون بر آنکه ماهیت دنیا را تعریف می‌کند، هشدار و اندرزی در بهره‌گیری از فرصت زودگذر دنیاست.

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس حوزه دین به مناسبت سالروز ولادت امام هادی(ع) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

ولادت باسعادت امام دهم شیعیان حضرت امام هادی(ع) را تبریک و تهنیت می‌گویم. بدین مناسبت در این گفتار  مختصری از فعالیت فرهنگی - سیاسی و گزیده‌ای از سخنان آن حضرت را خدمت شما تقدیم می‌دارم.

پیشوای دهم شیعیان، در نیمه ذی‌الحجه سال ۲۱۲ قمری در مدینه، چشم به جهان گشودند. حضرتش در سن هشت‌ سالگی به امامت رسیدند. امام یازدهم در طول دوران امامت خود به خصوص در ۱۳ سالی که در مدینه اقامت داشتند، معارف و اندیشه‌های اسلامی را  تبلیغ و نشر دادند و شاگردان متعددی را تعلیم و تربیت کردند.

از مشهورترین شاگردان امام دهم(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع) و عثمان بن سعید هستند. عثمان بن سعید، اولین  نایب خاص امام عصر(عج) در غیبت صغری شدند. متوکل عباسی که از نفوذ معنوی امام(ع) در مدینه بیمناک بودند در سال ۲۳۳ قمری آن حضرت را به همراه فرزند خردسالش به سامرا فراخواندند و تحت مراقبت‌های امنیتی قرار دادند. نظارت‌های اطلاعاتی و امنیتی حاکمان عباسی ارتباط امام(ع) با مردم را با محدودیت‌های بسیاری  روبرو ساخت و امام ناچار بودند که تنها از طریق وکلایشان با مردم ارتباط داشته باشند.

حاکمان عباسی با همه فشارها و محدودیت‌هایی که برای امام هادی(ع) ایجاد کرده بودند اما هرگز موفق نبودند از نفوذ معنوی امام جلوگیری کنند. ابن صباغ مالکی که از بزرگان اهل سنت است در توصیف شخصیت معنوی  امام هادی(ع) می‌گوید: هر فضیلتی که به زبان می‌آید، او زیبنده آن است. هر ستایشی که به عمل می‌آید؛ او لایق آن است. نفس او پاک و تهذیب شده است و اخلاق بسیار خوش و رفتار پسندیده دارد. 

سخنان زیادی از امام هادی(ع) به دست شیعیان نرسیده است اما همان مقداری که به دست ما رسیده است، حاوی ناب‌ترین معارف و آموزه‌های دینی و اخلاقی است و مسیر رشد و تعالی اخلاق و رفتار اسلامی را مهیا می‌سازد.

از کلام گهربار امام هادی(ع) است که می‌فرمایند: دنیا بازاری است که پاره‌ای از مردم در آن سود می‌برند و پاره‌ای دیگر زیان می‌کنند. این تعبیر کوتاه افزون بر آنکه ماهیت دنیا را تعریف می‌کند، هشدار و اندرزی در بهره‌گیری از فرصت زودگذر دنیاست.

از دیگر فرمایش امام هادی(ع) است که فرموده‌اند: به جای حسرت و اندوه بر عدم موفقیت‌های گذشته، با  تصمیم گرفتن و اراده قوی درصدد جبران آن باشید. این گفتار را با تقدیم سلامی از راه دور به محضر قدسی آن امام همام پایان می‌بخشم: السلام علیک یا علی بن محمد ایها الهادی النقی یابن رسول الله یا حجه الله علی خلقه.

انتهای پیام
captcha