امامت و ولایت نقطه اشتراک اعیاد قربان و غدیر است
کد خبر: 4151608
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
علوی‌تبار در نشست ادبی هندیران:

امامت و ولایت نقطه اشتراک اعیاد قربان و غدیر است

نشست ادبی از «قربان تا غدیر» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

به گزارش ایکنا نشست ادبی از «قربان تا غدیر» شامگاه جمعه، ۹ تیر با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب کشورهای حوزه ایران فرهنگی با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سیدمسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

سیدمسعود علوی‌تبار؛ شاعر و کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی، ضمن تبریک دهه امامت طی سخنانی اظهار داشت: روز عید غدیر روز به سرانجام رسیدن و روز تکمیل دین، روز کامل گشتن نعم الهی، روز ولایت و در نهایت روز اسلام است. در همین مضمون خداوند در آیه «اکمال» که کار پایان رسالت را خبر می‌دهد می‌فرماید: «امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم»

وی افزود: برای به اقامه نشستن و ادراک عظمت نورانی عید غدیر باید از طهارت گاه روز عید قربان که روز بندگی و اطاعت است، عبور کرد. بایست که در مسلخ این عید نفس سرکش خویش را به تمامی قربانی نمود و با روحی پاک و مطهر به حریم نورانی عید الاکبر ، عید ولایت غدیر که روز تجلی رسالت در امامت است وارد شد. به قول استاد علیرضا قزوه: «مهربانا يك دو جامي بيشتر از خود برآ/مست‌تر شو تا غدير از عيد قربان بگذرد»

صاحب مجموعه شعر «با کمال افتخار ایرانی‌ام» در انتها بیان داشت: در آیه شریفه۱۲۴ از سوره بقره، که به آیه ابتلای ابراهیم و آیه امامت نیز معروف است، حضرت ابراهیم(ع) پس از سپری کردن امتحانات و  آزمایش‌های بسیار دشوار الهی من‌جمله امتحان قربانی فرزندش اسماعیل به مقام نورانی و بی‌بدیل امامت نائل آمد و از طرفی با در نظر گرفتن مفاهیم  آیه اکمال و فراز «أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ» (دینتان را برایتان کامل کردم)،که اعلام ولایت مولا علی علیه‌السلام و قائم شدن دین به قیم است می‌توان به‌روشنی مشاهده کرد که از لحاظ معرفتی ، امر متعالی امامت و ولایت نقطه اشتراک این دو عید بزرگ اسلامی است.

رضا اسماعیلی شاعر؛ ضمن عرض تبریک اعیاد قربان و غدیر در فرازی از سخنان خود تحت عنوان «در این عشق بمیرید» با نگاهی اجمالی به مقوله «مرگ آگاهی» در شعر آیینی بیان داشت: بر اساس آیات قرآن و متن روایاتی که از معصومین برای ما به یادگار مانده است، شرط بندگی این است که مؤمن همیشه برای مرگ که مقدمه «لقاءالله» و وصال محبوب است آماده باشد، ولی هیچ‌گاه از خدا طلب مرگ نکند، بلکه همیشه در دعاهای خویش از خدا «طول عمر باعزت» طلب کند تا به طاعت و بندگی حضرت حق بپردازد. زیرا تقاضای مرگ کردن، مصداق کفران نعمت و نشانه ناشکری و ناسپاسی است. شهید آوینی نیز در این خصوص می‌گوید: «مرگ آگاهی یعنی این‌که انسان همواره نسبت به این معنا که مرگی محتوم را در پیش رو دارد آگاه باشد و با این آگاهی زیست کند و هرگز از آن غفلت نیابد... اگر اولیای خدا در جستجوی فنای فی الله هستند، بقای حقیقی را طلب کرده‌اند. بودنی را که از دسترس مرگ و فنا و رنج و غصه و شکست دور باشد.»

اسماعیلی «طلب مرگ» را برای راستی آزمایی دانست و پیرامون درخواست مرگ از خدا، با قرائت دو آیه ( آیه 94 سوره بقره، آیه 6 سوره جمعه)  از قرآن مجید ادامه داد: چنان‌که می‌بینید خداوند در این دو آیه خطاب به یهودیان و با تأکید بر این‌که «اگر راست می‌گویید، طلب مرگ کنید»، به دنبال «راستی آزمایی» و رد ادعای دروغینشان مبنی بر خداپرستی است. زیرا آنان علی‌رغم ادعای خداپرستی، وابستگی شدیدی به دنیا داشتند. خداوند نیز برای راستی آزمایی، از آنان می‌خواهد که اگر به رستگاری خود ایمان و یقین دارند، بی‌هیچ ترس و هراسی طلب مرگ کنند. چون خداوند به خوبی می‌داند که آنان به دلیل وابستگی شدید به دنیای فانی و ترس از عالم آخرت و مجازات الهی، هرگز تقاضای مرگ نمی‌کنند.

در این نشست که از ساعت ۲۱ به وقت تهران آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت شاعران و ادیبانی همچون غلامعلی حداد عادل، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی راد، سید مسعود علوی تبار ، بلرام شکلا، مهدی باقرخان، ایرج فرجی، نغمه مستشار نظامی، مریم بشردوست، زهرا آراسته نیا، صبا فیروزی، زیبا فلاحی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha