آداب و رسوم ترکمن‌ها در عید قربان
کد خبر: 4151250
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

آداب و رسوم ترکمن‌ها در عید قربان

عید سعید قربان در میان اقوام ترکمن با کیفیت و آداب خاصی برگزار می‌شود، اما آنچه که در بین تمامی اقوام مشترک است، قربانی کردن در صبح روز دهم ذی‌الحجه و شرکت در نماز عید قربان است.

عید قربان در قوم ترکمن

عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمان بوده است و در میان اقوام ترکمن با کیفیت و آداب خاصی برگزار می‌شود، اما آنچه که در بین تمامی اقوام مشترک است، قربانی کردن در صبح روز دهم ذی‌الحجه و شرکت در نماز عید قربان است.

البته انجام مراسم قربانی در بین مردم این استان پس از شرکت در نماز عید انجام می‌شود تا آنها ابتدا از خدای خود درخواست برکت و بخشش کرده و آنگاه به شکرانه این لطف بی کران، قربانی کرده و خونی بریزند.

آسیه میرزاعلی، مدیر حوزه علمیه ام الابرار آق‌قلا در گفت‌وگو با ایکنا از گلستان، در خصوص عید سعید قربان و بزرگداشت این عید بزرگ در نزد اقوام ترکمن گفت: قوم ترکمن عید قربان را در کنار اعیاد دیگر بزرگترین عید خود می‌دانند و از چندین روز جلوتر خود را برای این عید آماده می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه ام‌الابرار آق‌قلا ادامه داد: زنان ترکمن با خانه‌تکانی و خرید لوازم زندگی و لباس به استقبال این عید بزرگ رفته و شیرینی‌های خانگی «بشمه و چاپاتی» می‌پزند و آن را در میان همسایگان و آشنایان تقسیم می‌کنند.

میرزاعلی قربانی کردن در عید را یکی از سنت‌های پسندیده اقوام ترکمن برشمرد و گفت: بین اقوام ترکمن قربانی کردن در روز عید قربان برای کسانی که استطاعت مالی دارند واجب است و گاهی چند خانواده با هم شریک می‌شوند و به ازای هفت عدد گوسفند یک رأس گاو و یا یک نفر شتر قربانی می‌کنند.

عید قربان در میان قوم ترکمن تا سه روز ادامه دارد

مدیر حوزه علمیه ام‌الابرار آق‌قلا با بیان اینکه عید قربان در میان قوم ترکمن تا سه روز ادامه دارد، گفت: مردم ترکمن قربانی را به سه قسمت تقسیم می‌کنند یک قسمت آن را طبخ کرده و از آن میهمانان خود پذیرایی می‌کنند و قسمتی هم برای کمک به نیازمندان و قسمت دیگر برای مصرف خود باقی می‌گذارند.

وی تصریح کرد: قربانی کردن در روز عید قربان در واقع قربانی نفس از بدی و زشتی‌ها می‌باشد که این آیین در میان ترکمن‌ها مرسوم بوده و آنها با این اقدام خود را از پلیدی‌ها پاک می‌کنند و در واقع وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند.

میرزاعلی، تخته باد و یا تاب‌سواری را از آیین‌های کهن مردم ترکمن صحرا برشمرد و گفت: این آئین‌ کهن از گذشته در میان روستاهای ترکمن نشین مرسوم بوده ولی اکنون به علت شهرنشینی کمتر به آن پرداخته می‌شود در این آیین بیشتر کودکان و زوج‌های جوان تابی را بر بلندی درختان درست کرده و بر این باور بودند که با تاب خوردن در روز عید از زمین فاصله گرفته و به سمت آسمان پرواز می‌کنند.

آخوند رامین مارمایی، دانشجوی دانشگاه ادیان و مذاهب گنبدکاووس نیز در گفت‌وگو با ایکنا عید قربان را روز حرکت به سوی معرفت دانست و گفت: عید قربان، عید بندگی، عبودیت و بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است.

این روحانی اهل‌سنت ضمن اشاره به شأن و منزلت قربانی کردن در عید سعید قربان از سوی مسلمانان، گفت: قربانی‌کردن یکی از سنت‌های موکده است که در بین مسلمانان از اهمیت زیادی برخوردار است.

آخوند مارمایی گفت: عید قربان نماد وحدت و یکی از عوامل یکی شدن و ایجاد وحدت در میان مسلمانان جهان می‌باشد.

عيد تزكيه نفس

آخوند عبدالرزاق رهبر، امام جمعه اهل‌سنت آق‌قلا نیز به خبرنگار ایکنا گفت: عید قربان فرصتی مهم برای طلب مغفرت از گناهان و بازگشت به سوی خداوند متعال است.

امام جمعه اهل‌سنت آق‌قلا عيد قربان را عيد تزكيه نفس و هواهای انسانی برشمرد و گفت: عید قربان روز رهایی از غیرخدا و روز شکوه، عزت بزرگی مسلمانان جهان است. مسلمانان جهان با احیای سنت پسندیده قربانی و انفاق آن به فقرا در روز عید قربان شكرگزار نعمت‌ها و رحمت‌های بیکران پروردگار متعال هستند.

آخوند رهبر عید قربان را نماد وحدت و همدلی امت اسلامی برشمرد و گفت: مسلمان باید برای پیشبرد اهداف نظام همگی با وحدت کلمه در کنار هم باشند تا بتوانیم آنچه زمینه امنیت و آسایش کشور است فراهم شده و دشمنان نظام و توطئه‌های آنها خنثی شود.

انتهای پیام
captcha