حجتالاسلام مرتضی عباسی، مدرس حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا از همدان، در خصوص جایگاه و نقش ایرانیان در ترویج اسلام و نقش آنان در ظهور حضرت حجت(عج) با استناد به منابع و روایات گفت: در روایات از تلاش گسترده ایرانیان برای زمینهسازی حکومت حضرت مهدی(عج) بسیار تجلیل شده است، اهل بیت(ع) از همان ابتدا نسبت به ایرانیها بهعنوان كسانی كه زمینهساز ظهور هستند توجه خاصی داشتند.
وی افزود: با مراجعه به منابع، تفسیر و بررسی روایات میتوان گفت این روایات و اخبار پیش از آنكه مربوط به گذشته باشد، مربوط به آینده است. در روایات مربوط به حضرت مهدی(عج) و زمینهسازی حكومت آن بزرگوار، ایرانیان و یمنیها دارای سهم بسزایی هستند. همچنین افراد شایستهای از مصر و مؤمنان حقیقی از شام و گروههایی از عراق نیز از این فیض بهرهمند میشوند و همینطور سایر دوستداران آن حضرت كه در گوشه و كنار جهان اسلام پراكنده هستند، از این موهبت برخوردار میشوند.
بیشتر بخوانید:
عباسی با اشاره به اینکه در زمان معصومین(ع) ایرانیان را با عناوینی همچون فرس، اعاجم، موالی، بنو الحمراء، قوم سلمان و... میشناختند، بیان کرد: در آن دوره گاه از ایرانیان با عناوین اهل خراسان، اهل قم، اهل طالقان و دیگر شهرهای مشهور ایران نیز یاد میکردند. در روایات، از مردمی با عنوان «اهل مشرق» سخن گفته شده است که بنابر نظر بسیاری، منظور از آنها همان مردم ایران است.
وی اضافه کرد: در روایتی آمده است «بیشترین یاران مهدی آل محمد(ص) را ایرانیان تشکیل میدهند. بسیاری از یاران حضرت مهدی(عج) از اهالی مرو رود، مرو، طوس، مغان، جابروان، قومس، اصطخر، فاریاب، طالقان، سجستان، نیشابور، طبرستان، قم، گرگان، اهواز، سیراف، ری و کرمان هستند»؛ امیرمؤمنان علی(ع) نیز فرمودند: «خوشا به حال طالقان، زیرا برای خداوند در آنجا گنجهایی ذخیره شده است که هرگز از جنس طلا و نقره نیست. در آنجا مردانی هستند که خدا را به حق شناختند و اینان یاران مهدی(عج) در آخرالزمان هستند.»
مدرس حوزه علمیه در همدان گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «گروهی از اهل مشرق قیام میکنند و زمینه را برای حکومت حضرت مهدی(عج) فراهم میکنند.»؛ امام باقر(ع) نیز فرمودند: «گویی گروهی را میبینم كه از شرق، برای بهدست آوردن حق به پا میخیزند؛ ولی به آنها نمیدهند و باز درخواست میكنند، اما به آنان نمیدهند. پس چون چنین میبینند، شمشیرهای خود را بر دوش میگیرند. در آن هنگام آنچه را میخواهند به آنان میدهند؛ ولی نمیپذیرند تا اینكه قیام میکنند و آن را جز به صاحبالامر تسلیم نمیكنند. كشتگان آنان شهیدند، اگر من آنان را درک كنم، جانم را برای صاحبالامر میگذارم.»
وی ادامه داد: در این روایت که به نظر میرسد نه از نظر سند و نه محتوا مشکلی ندارد، از برپایی قیامها و انقلابهایی در آستانه ظهور حضرت مهدی(عج) خبر داده شده است. افزون بر اینها، روایات دیگری نیز بر این نكته پافشاری کردهاند كه پیش از ظهور، حكومتی به رهبری یكی از صالحان در ناحیه مشرق برپا میشود و زمینه ظهور را فراهم میکند. این حكومت، تا آشکار شدن حضرت مهدی(عج) و دادن آن به حضرت(عج)، ادامه مییابد كه برخی از روایات در این زمینه اشاره شد.
این پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به اینکه بسیار قابل توجه است كه از برخی از روایات اینگونه برمیآید كه سرآغاز امر ظهور بهوسیله مردی از اهل قم صورت میگیرد، افزود: از امام کاظم(ع) روایت شده است: «مردی از قم، مردم را بهسوی خدا دعوت میکند، افرادی گرد او جمع میشوند که قلبهایشان همچون پارههای آهن ستبر است که بادهای تند حوادث، آنان را نمیلغزاند، از جنگ خسته نشده و نمیترسند. اعتماد آنها بر خداست و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است.»؛ مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان میدهد که این گروه زمینهسازان حکومت حضرت مهدی(عج) در جهان هستند و همچنین بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت آن خورشید عالمتاب دارند و در حقیقت حضرت مهدی(عج) به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمیخیزند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عفّان بصرى به نقل از امام صادق(ع) فرمود: «آیا مىدانى چرا این شهر قم نامیده شد؟ گفتم: خدا و رسولش و شما مىدانید فرمود: قم نامیده شد؛ چون اهلش با قائم آل محمد جمع مىشوند و با او قیام مىکنند و با جنگیدن از خود استقامت به خرج مىدهند و به او کمک مىکنند.»؛ براساس برخی از روایات، اینگونه استنباط میشود که نقش مذهبی شهر کوفه در دانش و پیروی از اهل بیت(ع)، نقشی مهم و بزرگ بوده، اما در آستانه ظهور حضرت مهدی(عج) مضمحل شده و از بین میرود، البته کوفه شامل نجف نیز میشود، اما نقش مذهبی شهر قم همچنان ادامه دارد و نزدیک ظهور حضرت از عظمت بیشتری برخوردار خواهد شد.
عباسی ادامه داد: علاوه بر این، نقش برجسته اعتقادی و ایدئولوژیکی شهر مقدس قم، در آن زمان مخصوص ایران و یا شیعیان تنها نیست. بلکه نقشی است جهانی که حتی غیر مسلمان را نیز دربر میگیرد و کسی باقی نمیماند که دین و دانش به وی نرسیده باشد. این به آن معنا نیست که دانش و مذهب، از این شهر، فرد به فرد به مردم جهان میرسد، بلکه به این معناست که ندای اسلام و مطرح شدن آن، طوری به جهانیان میرسد که اگر کسی سعی در دستیابی به مقررات و دستورات اسلام داشته باشد، برای وی امکانپذیر خواهد بود.
مدرس حوزه علمیه در پایان گفت: این نقش بزرگ فرهنگی، سبب کینهتوزی و دشمنی استکبار جهانی نسبت به این مردم میشود، یعنی نسبت به مطرح شدن اسلام از این شهر، این دشمنی با اسلام علت انتقام گرفتن خداوند از مستکبران، به دست توانای حضرت مهدی(عج) میشود، چراکه با این دشمنی، حجت بر مردم تمام شده است و ایجاد گرفتاری توسط دشمنان، از جنبه جهل آنان نسبت به اسلام نیست، بلکه دشمنی و خصومت آنان صرفا کینهتوزی و مخالفت با اسلام است، آنچه که مورد توجه است، ایرانیان نقش بسزایی در زمینهسازی ظهور دارند و این امر با بیان روایات مختلف از معصومین(ع) اثبات شد.
انتهای پیام