رسالت مهم علما و اندیشمندان ایران برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به جهان + فیلم
کد خبر: 4146304
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۰
عالم پاکستانی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد؛

رسالت مهم علما و اندیشمندان ایران برای رساندن پیام انقلاب اسلامی به جهان + فیلم

امام‌جمعه مسجد جامع سفیر شهر کویته در ایالت بلوچستان پاکستان تأکید کرد: این رسالت جمهوری اسلامی است که از طریق ارتباط میان علما و اندیشمندان ایران و دیگر کشورهای اسلامی آنها را نیز با انقلاب اسلامی ایران آشنا ساخته و اندیشه‌های این نهضت را برای دیگر کشورهای اسلامی تبیین کنند.

مولانا قاری عبدالرحمان نورزای خطیب و امام‌جمعه مسجد جامع سفیر شهر کویته در ایالت بلوچستان پاکستان در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی(ره)، این حضور را افتخاری برای خود دانست.

 به گفته وی آشنایی او با مبادی انقلابی قرآن و اسلام از خلال نهضت امام خمینی(ره) صورت گرفته است چرا که جنبش جماعت اسلامی پاکستان به ویژه رهبر آن، مولانا مودودی با نهضت امام خمینی(ره) آشنایی کامل داشت و همچنین میان وی و حضرت امام دوستی علمی و سیاسی کاملی برقرار رود.

به گفته نورزای، مودودی شیفته تفسیر انقلابی از پیام اسلام توسط امام راحل بود و مطالب زیادی را از نهضت اسلامی ایران در مجله خود با نام «ترجمان قرآن» ذکر می‌کرد. نورزای مطالعه این مجله در کودکی را عامل علاقه‌مندی خود به اندیشه‌های سیاسی اسلام و انگیزه‌ای برای فعالیت در این زمینه ذکر کرد. به گفته خطیب مسجد جامع سفیر در کویته پاکستان این مجله و به تبع آن اندیشه‌های سیاسی اسلامی با استقبال گسترده مردم پاکستان مواجه بود همچنین سیره امام خمینی(ره) و تلاشی که وی برای به ثمر رساندن این نهضت اسلامی در ایران داشت نیز یکی دیگر از عوامل گرایش وی و دیگر مردم پاکستان به انقلاب اسلامی ایران است.

نورزای تأکید کرد تأثیر اندیشه‌های امام خمینی تا امروز در پاکستان و در بلوچستان برقرار و نیرومند است و مردم پاکستان احترام فراوانی برای این اندیشه و نهضت قائل هستند.

به گفته این روحانی پاکستانی امروز نیز هرگاه سخن از مسائل پاکستان می‌شود، حل آن از طریق شیوه امام خمینی(ره) نیز مورد نظر است، در این شیوه تأکید بر آن است که قرآن کتاب دانش و حکمت بوده و می‌توان با استناد به آن به سعادت رسید.

نورزای در این باره توضیح داد: این مسئولیت علما در جهان اسلام است که پیام قرآن را به مردم برسانند. در این زمینه باید امام خمینی را الگوی خود قرار دهیم زیرا ایشان به بهترین شکل و به شیوه‌ای قابل فهم ملت ایران را آگاه کرد که برای حل مشکلات خود باید به قرآن تمسک جست.

 به گفته مولانا عبدالرحمن نورزای امروز هم حوزه‌های علمیه در منطقه بلوچستان پاکستان هستند که قرآن را به مردم می‌آموزند و معارف قرآن را به زبان عامه فهم برای آنها بیان می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که این اندیشه نهضت امام خمینی یعنی تمسک به قرآن مجید که در ایران پیروز شد در دیگر کشورهای اسلامی به ویژه پاکستان سرلوحه کارها قرار بگیرد.

 این اندیشمند پاکستانی در مورد تداوم ارتباطات فرهنگی و دینی و فکری میان ایران و پاکستان به ویژه بلوچستان پاکستان نیز تصریح کرد: آمریکا، بریتانیا و اسرائیل شیطان بزرگ بوده و در تلاش هستند تا اختلاف میان کشورهای اسلامی را برجسته ساخته و مانع ارتباط آنها شوند. این شیاطین روابط دو کشور بر اساس قرآن و انقلاب اسلامی را برنمی‌تابند، اما در مقابل مردم پاکستان و علما و جنبش‌های اسلامی در این کشور تلاش دارند تا فکر امام خمینی(ره) را به کار بسته و به صحنه عمل بیاورند. به این امید که حکومت پاکستان نیز رویکرد اسلامی را در پیش گرفته و حق و عدالت را معیار حکومت خود قرار دهد.

مولانا عبدالرحمن نورزای در ادامه تأکید کرد: علما و دانشوران جمهوری ایران به‌عنوان کشوری که توفیق پیروزی نهضت اسلامی را تجربه کرده است، باید پیام این نهضت را برای دیگر کشورها نیز بیان کرده و در حفظ ارتباط میان نهضت‌های اسلامی بکوشند. می‌توان گفت این اقدام به نوعی رسالت جمهوری اسلامی است که از طریق ارتباط میان علما و اندیشمندان ایران و دیگر کشورهای اسلامی آنها را نیز با نهضت اسلامی ایران آشنا ساخته و اندیشه‌های این نهضت را برای دیگر کشورهای اسلامی نیز تبیین کنند تا زمینه کاربرد عملی آن نیز از سوی اندیشمندان دیگر کشورهای اسلامی فراهم شود.

این عالم پاکستانی در پایان از جمهوری اسلامی ایران برای فراهم کردن فرصت حضور وی در این گردهمایی سالانه و همچنین معرفی جایگاه امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی او در میان علمای پاکستان تقدیر و تشکر کرد.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو 

انتهای پیام
captcha