ارتباط با امام زمان(عج) در گرو ارتباط دائمی با قرآن است
کد خبر: 4140363
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
آیت‌الله مهدوی:

ارتباط با امام زمان(عج) در گرو ارتباط دائمی با قرآن است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از راه‌های ارتباط دائمی با امام زمان(عج)، ارتباط دائمی با قرآن است؛ قرآن دست ما را در دست حجت الهی می‌گذارد و ما را با مجری خود آشنا می‌کند.

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در سی‌وچهارمین همایش طرح جامع صفای دل که روز گذشته، 21 اردیبهشت‌ماه به همت مؤسسه فرهنگی قرآنی هفت آسمان معرفت در سالن شهدای بسیج اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط با قرآن درواقع ارتباط با شریک قرآن یعنی حضرت بقیه‌الله(عج) است، زیرا تمام معانی و اسمای باطنی آن در وجود مبارک معصوم قرار دارد و در سینه اهل بیت(ع) محفوظ است. برخی با افکار بچه‌گانه می‌گویند چگونه خدای متعال هنگامی که سوره‌ای از قرآن را کم کردیم، آن را حفظ نکرد؟ این‌ها گمان می‌کنند که قرآن فقط همان است که میان دو جلد قرار دارد، غافل از اینکه قرآن در سینه اهل بیت(ع) محفوظ است. مردان و زنانی که با قرآن ارتباط برقرار می‌کنند، درواقع با یک منبع الهی در ارتباطند. 

وی ادامه داد: آیه 20 سوره آل‌عمران می‌گوید که باید با حجت الهی ارتباط داشته باشیم؛ بسیاری می‌پرسند ارتباط با حجت الهی چگونه است؟ راه‌های زیادی وجود دارد که یک نمونه آن در مؤسسه قرآنی هفت آسمان در جریان است. اگر بتوانیم به اسرار و زیبایی‌های قرآن واقف شویم و بعد به آنها عمل کنیم، مصداق آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» در سوره توبه خواهیم بود؛ یعنی کسانی که ارتباط دائمی با ائمه(ع) دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از راه‌های ارتباط دائمی با امام زمان(عج)، ارتباط دائمی با قرآن است. قرآن دست ما را در دست حجت الهی می‌گذارد و ما را با مجری خود آشنا می‌کند. بنابراین، کسانی که برخلاف کتاب خدا سخن می‌گویند، از حقیقت آن غافلند. کسی که زیر چتر راهنمایی قرآن قرار گیرد و سخن آن را درک کند، مهدی‌گونه می‌شود. وقتی سخن قرآن را درست بشناسیم، از آن لذت می‌بریم، ولی کسی که قرآن را نمی‌شناسد، مثل کسی است که کنار امام زمان(عج) نشسته، ولی ایشان را نمی‌شناسد.

وی کسانی را که با حجت الهی مبارزه می‌کنند، جاهل دانست و تصریح کرد: در روایتی آمده که جاهل دشمن عاقل است، ولی عاقل هیچ‌گاه دشمن جاهل نیست؛ زیرا عاقل زمانی جاهل بوده، ولی اکنون دلسوز و شفیق اوست، در حالی که دشمنی جاهل، از جهالتی که در وجود اوست، ناشی می‌شود.

انواع ارتباط با قرآن

آیت‌الله مهدوی در ادامه گفت: پنج نوع ارتباط با قرآن وجود دارد که اولین آنها ارتباط از طریق خواندن است؛ بسیاری از افراد هنوز در خواندن قرآن ایراد دارند و وقتی ارتباطی با قرآن نداشته باشیم، نمی‌توانیم به درستی آن را بخوانیم. ارتباط دوم به صوت برمی‌گردد؛ شایسته است که قرآن را با لحن زیبا بخوانیم. در روایتی آمده که قرآن را با صوت حزین بخوانید، زیرا این‌گونه نازل شده است. سومین ارتباط از طریق ترجمه است، یعنی پیام قرآن را بدانیم. ارتباط بعدی به تفسیر قرآن برمی‌گردد. قرآن سخنی به‌طور خلاصه است که جزئیات در آن بیان نشده و در نتیجه، هر کس فهم خودش را از آن دارد.

وی ارتباط نوع چهارم را حفظ قرآن دانست و اظهار کرد: کسی که قرآن را حفظ می‌کند، خواندن قرآن با صوت را بلد است و احتمالاً با متن آن هم آشناست؛ یعنی همه مراحل قبلی را طی کرده، ولی حفظ قرآن ویژگی برتری هم دارد. حافظان قرآن ناچارند حدود ۱۲ سال این کتاب را مرور کنند تا در سینه آنها تثبیت شود. کسی که قرآن در سینه او جای می‌گیرد، با حجت خدا همراهی می‌کند و حافظ قرآن تا پایان عمر نوعی ضمانت معنوی به همراه دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: از کسانی که در طرح‌های قرآنی شرکت می‌کنند، تقاضا دارم که لذت این یادگیری را تبلیغ کنند، در این زمینه سخاوتمند باشند و از دیگران دعوت کنند تا از سفره الهی بهره ببرند. برخی گمان می‌کنند تنها لذت جهان، خوردن و خوابیدن است، در حالی که این لذت‌ها حیوانی‌ست و انسان را تقویت نمی‌کند. تربیت انسانی به معنای داشتن صفات متقی و قرآنی‌ست، وقتی فردی حافظ کل قرآن شود و آیه «وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا» را در وجودش حس کند، مقابل پدر و مادر خاضع می‌شود که نشان‌دهنده تربیت قرآنی اوست.

رشد انسان در عمل به آموزه‌های قرآن است

وی درباره کسانی که تربیت قرآنی ندارند، بیان کرد: این افراد با دوستان خود خوش‌برخورد هستند، ولی با والدینشان بدرفتاری می‌کنند که یکی از انوع دورویی است. آنها در دل با خدا انس ندارند، در حالی که حافظان قرآن ارتباط با پروردگار را در دل خود حفظ می‌کنند. پنجمین نوع ارتباط، عمل به دستورات قرآن است. چهار مرحله اول، مقدمه مرحله آخر محسوب می‌شود که همان هدف اصلی از نزول قرآن یعنی عمل به دستورات آن است. عمل به قرآن رشد به همراه دارد و رشد فقط در دانستن نیست، بلکه در عمل کردن است. علم مقدمه عمل بوده و حروف مشترکی نیز با هم دارند. معنای علم و عمل، علت و معلولی است، همچنین علم بر رفتار انسان مؤثر و حاکم خواهد بود.

آیت‌الله مهدوی تقویت ایمان، تهذیب اخلاق و پایبندی به احکام را مجموعه قرآن دانست و گفت: همه آیات قرآن در این سه بخش خلاصه شده، به‌گونه‌ای که با فکر، قلب یا رفتار انسان در ارتباط و تعامل است. در رابطه با فکر انسان، اصول اعتقادات را شکل می‌دهد، به‌گونه‌ای که چند هزار آیه قرآن به این مفهوم اشاره دارند. قرآن در رابطه با قلب انسان باعث کنار گذاشتن عادت‌های ناروا می‌شود. پروردگار در سوره شمس سوگند یاد کرده که تهذیب اخلاق باعث رسیدن به رستگاری می‌شود. سومین مورد یعنی رفتار، به گوش دادن، سخن گفتن، لمس کردن و... اشاره دارد. دین برای تنظیم روابط اجتماعی و سیاسی احکامی در نظر گرفته و حدود ۸۰۰ آیه فقط احکام را تألیف کرده است. 

وی این سه مورد را عوامل تربیت قرآنی خواند و تصریح کرد: هر کس باید از خود بپرسد، آیا اکنون نسبت به زمانی که ارتباط با قرآن را شروع کرده بود، ایمان بیشتری به خدا دارد؟ پاسخ مثبت به این معناست که فرد در مسیر ارتباطی درستی با قرآن قرار گرفته است. هدف رسالت پیامبر(ص)، امامت امامان(ع) و نزول قرآن، افزایش ایمان است. معیار دوم به میزان از بین رفتن عادات بد و جایگزین شدن عادات خوب برمی‌گردد که افراد در مراجعه به خود این نکته را در‌می‌یابند. در نهایت، دانستن احکام باعث رشد معنوی و نزدیک شدن به امام زمان(عج) می‌شود و امام زمان(عج) به معنای تجلی قرآن در یک انسان است.

براساس این گزارش، در سی‌وچهارمین همایش طرح جامع صفای دل به اتمام‌کنندگان طرح ترجمه قرآن، برگزیدگان طرح درس‌هایی از قرآن و تفسیر نمونه و فارغ‌التحصیلان طرح تفسیر تسنیم به ترتیب، 50 سفر قم و جمکران، 200 سفر مشهد مقدس و 16 سفر کربلای معلا هدیه داده شد. همچنین به برندگان مسابقه حفظ موضوعی آدرس در دو مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی جوایزی تعلق گرفت.

یادآور می‌شود، طرح جامع مطالعاتی صفای دل در مؤسسه فرهنگی قرآنی هفت آسمان معرفت، از ترجمه قرآن آغاز می‌شود و تا تفسیر قرآن، از سطح مبتدی تا پیشرفته ادامه پیدا می‌کند. از کودک تا بزرگسال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و طرح مطابق با شرایط مخاطب انعطاف پیدا می‌کند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha