غلبه گفتمان همکاری سازنده بر منازعه در غرب آسیا؛ پیام سفر به سوریه + صوت
کد خبر: 4138338
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
حسن لاسجردی مطرح کرد:

غلبه گفتمان همکاری سازنده بر منازعه در غرب آسیا؛ پیام سفر به سوریه + صوت

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سوریه براساس فضای کلی کنونی حاکم در منطقه غرب آسیا گفت: امروز ایران، عربستان، ترکیه، سوریه، لبنان، عراق و سایر کشورهای منطقه بیشتر به دنبال همکاری هستند و نوعی یارگیری در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است و در کنار آن موضوعات مناقشه‌آمیز نیز در منطقه کمرنگ شده است.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به سوریه به ویژه در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی گفت: این سفر به جهت روابط استراتژیک ایران و سوریه و مجموعه فعالیت‌ها و همکاری‌های دو کشور در دوران مختلف از جمله در دوران جنگ تحمیلی و دوران حضور داعش در سوریه، اهمیت زیادی دارد. همچنین از آخرین سفر یک مقام عالی کشور در سطح رئیس‌جمهور به سوریه بیش از 13 سال می‌گذرد و این موضوع نیز به اهمیت سفر می‌افزاید.

وی افزود: از سوی دیگر در راستای تأکید دولت سیزدهم بر مسئله سیاست منطقه‌ای و همسایگی، این نوع سفرها ترجمه واقعی این سیاست در عرصه عمل و بیانگر توجه علمی دولت به همسایگان، کشورهای منطقه و جهان اسلام در حوزه روابط خارجی است.


بیشتر بخوانید:


لاسجردی اظهار کرد: بعد مهم دیگر این سفر را باید در ارتباط با فضای کلی حاکم بر منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد. امروز ایران، عربستان، ترکیه، سوریه، لبنان، عراق و سایر کشورهای منطقه بیشتر به دنبال همکاری هستند و نوعی یارگیری و افزودن متحدان جدید در غرب آسیا در حال شکل‌گیری است و در کنار آن موضوعات مناقشه‌آمیز نیز در منطقه کمرنگ شده و کشورها در پی یک دوره ثبات و بازسازی چهره خود هستند و این مسئله هم اهمیت این سفر را بیشتر می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: در عین حال سوری‌ها هم یک دوره سخت و بحرانی را پشت سر گذاشتند و اکنون به دنبال برقراری یک شرایط باثبات در کشورشان هستند و لذا این سفر برای سوری‌ها هم می‌تواند مایه آرامش و یک گام رو به جلو باشد.

توجه به اجرای سریع توافقات اقتصادی  

لاسجردی درباره بهبود روابط عربستان و سوریه با یکدیگر و برنامه‌ریزی سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این کشور و ضرورت توجه جمهوری اسلامی ایران به از دست ندادن فرصت فعالیت گسترده اقتصادی در سوریه با توجه به شکل‌گیری این فضای رقابتی گفت: بعد از یکی دو سال گذشته که بحران نظامی در سوریه کمرنگ شد بسیاری از کشورها تلاش داشتند از بازار سوریه سهمی داشته باشند و حتی در دولت قبل، آقای جهانگیری سفری به سوریه انجام داد که به توافقاتی میان ایران و سوریه منجر شد.

وی بیان کرد: نکته بسیار مهم این است که با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلف در میان کشورهای منطقه، فوریت در کار و توان لازم برای اجرای قراردادها بسیار اهمیت دارد. به عبارتی اگر شرکت‌های برخی از کشورهای منطقه، موفق هستند و تجربه منطقه‌ای و بین‌المللی خوبی دارند هم به دلیل دانش و فناوری و هم به خاطر توان مالی و اقتصادی و فوریت در عمل و اجرای سریع پروژه‌هاست.

رمز موفقیت سیاست همسایگی و منطقه‌‌ای

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: بر این اساس اگر می‌خواهیم در بازارهای منطقه و به ویژه در کشورهای دوست و متحد، از رقبا عقب نمانیم هم باید دارای دانش و فناوری لازم باشیم که در این زمینه وضعیت خوبی داریم و هم باید دارای پشتوانه، حمایت و ذخیره مالی لازم و فوریت در کار باشیم که در این بخش دچار مشکل هستیم و این مسئله رقابت ما را با رقبای قدرتمند منطقه‌ای سخت می‌کند.

لاسجردی بیان کرد: به نظر می‌رسد به دلیل ساختار دولتی اقتصاد کشور، دچار مشکلاتی در ارائه خدمات به حوزه اقتصادی خارج از کشور هستیم و فعالیت بخش خصوصی به منزله یک بخش پویا و فعال، چون در کشور رونق ندارد به همان اندازه نیز در خارج از کشور نمی‌تواند فعال باشد. پس یکی از اقدامات اساسی دولت سیزدهم برای موفقیت سیاست‌ همسایگی و منطقه‌ای دادن نقش واقعی به بخش خصوصی است تا بتوانند سرمایه خود را به صحنه بیاورند و این مستلزم آن است که از قید و بند فرایندهای بوروکراتیک خارج شده و با دست بازتری فعالیت کرده و سریع‌تر پروژه‌ها را به سرانجام برسانند.

آینده اسرائیل پس از تحولات اخیر منطقه

لاسجردی درباره تأثیر مجموعه تحولات اخیر منطقه و پررنگ شدن همکاری‌های منطقه‌ای به جای تنش‌های منطقه‌ای بر کمرنگ شدن نقش مخرب رژیم صهیونیستی در غرب آسیا گفت: صهیونیست‌ها پس از جریان عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، روابط توریستی، اقتصادی، بانکی و ... را با این کشورها برقرار کردند. لذا به رغم اینکه تحول در روابط ایران و عربستان و سایر کشورهای منطقه، جای صهیونیست‌ها را تنگ می‌کند اما این باعث نمی‌شود که آنها منطقه را ترک کنند.

کد

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: الان دوران توان‌های پی در پی و داشتن ظروف مرتبطه در عرصه بین‌الملل است و به این نگاه می‌شود که کشورها در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، امنیت، مدیریت، فناوری و ... چه قدرتی دارند و هر کشوری که دارای همه این مؤلفه‌های قدرت باشد می‌تواند در رقابت با سایر کشورها برنده ‌شود. در حال حاضر هم دوستی ایران با عربستان، ترکیه و سایر کشورهای منطقه می‌تواند قدرت اسرائیل را کاهش دهد اما نمی‌تواند آنها را از منطقه بیرون کند زیرا الان همه کشورهای منطقه در حال همکاری و رقابت توأمان با هم هستند و اسرائیل هم از این رقابت مستثنی نیست.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha