افزایش نگران‌کننده نفرت‌پراکنی علیه کودکان مسلمان در آمریکا
کد خبر: 4137045
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱

افزایش نگران‌کننده نفرت‌پراکنی علیه کودکان مسلمان در آمریکا

با افزایش نفرت‌پراکنی ضد مسلمانان در ایالات‌متحده، کودکان مسلمان به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌پذیری، دیده‌شدن به عنوان اقلیت، کلیشه‌های رسانه‌ای و فضای سیاسی به هدف اصلی نفرت علیه مسلمانان در آمریکا تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، حوادث 11 سپتامبر 2001 آغاز دوره جدیدی برای مسلمانان در ایالات متحده بود.

مدت کوتاهی پس از حملات تروریستی به برج‌های دوقلو و پنتاگون، بسیاری از مسلمانان و همچنین دیگر آمریکایی‌های عرب تبار هدف خشم و نژادپرستی در ایالات متحده قرار گرفتند.

با گذشت بیش از دو دهه از این حوادث، پدیده اسلام‌هراسی همچنان دامن‌گیر مسلمانان آمریکاست و در دوره ریاست جمهوری ترامپ که در آن گفته بود ورود مسلمانان به این کشور را ممنوع خواهد کرد، شاهد افزایش شدت آن بود.

با افزایش سخنان نفرت‌انگیز ضد مسلمانان در ایالات متحده در سال‌های اخیر، متأسفانه کودکان به هدف اصلی این نفرت تبدیل شده‌اند. کودکان مسلمان به ویژه در مدارس به دلیل مذهب خود در معرض انواع مختلف تبعیض، آزار و اذیت و حتی خشونت قرار دارند.

سازمان ملل متحد سخنان نفرت‌انگیز را این‌گونه تعریف می‌کند: «هر شکلی از ارتباط شفاهی، نوشتاری یا رفتاری که با اشاره به یک فرد یا گروه با استفاده تعبیری تحقیرآمیز یا تبعیض‌آمیز براساس هویت یا به عبارت دیگر، بر اساس مذهب، قومیت، ملیت، نژاد یا رنگ. نسب، جنسیت، یا سایر عوامل تعیین‌کننده هویت. این اقدام در ایالات متحده به عنوان یک جرم کیفری طبقه‌بندی می‌شود.

رواج بالای نفرت علیه کودکان مسلمانان

شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) گزارشی را منتشر کرده است که در آن شکایت‌های ناشی از نقض حقوق مدنی مسلمانان در آمریکا توسط مسلمانان این کشور در سال 2022 بررسی شده است. بنا بر این گزارش اگرچه تعداد شکایت‌ها  در کل 23 درصد کاهش داشته است؛ اما شکایات در مورد حوادث مدرسه 63 درصد افزایش یافته است.

کوری سایلر، رئیس تحقیقات و حمایت از شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی در گفت‌وگو با آناتولی درباره یافته‌های این گزارش گفت که این اولین کاهش ثبت شده در شکایات مرتبط به نقض حقوق مدنی توسط مسلمانان آمریکایی از زمان شروع پایش این داده‌ها در سال 1995 است.

سایلر افزود: مردم آمریکا هنوز مسلمانان را به عنوان بخشی از جامعه نمی‌پذیرند.

افزایش سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان در مدارس و بانک‌ها  

شکایت‌ها ناشی از عداوت و تنفر در مدارس آمریکا در سال 2022، شصت‌وسه درصد افزایش یافته است. کوری سایلر افزود: ما به شدت نگران قلدری یا تدریس مطالب اسلام هراسانه در کلاس هستیم. بنابراین در حالی که ما از کاهش شکایت‌های به طور کلی خرسندیم اما به نظر می‌رسد کودکان به هدف اصلی نفرت‌پراکنی تبدیل شده‌اند.  

وی تأکید کرد که با وجود برخی مصادیق منفی، خبرهای مثبتی برای مسلمانان در آموزش و ورزش وجود دارد. سایلر تأکید کرد که مقامات دولتی در اوهایو و مریلند قوانینی را برای حمایت از ورزشکارانی که به دلیل اعتقادات مذهبی خود روسری می‌پوشند، تصویب کرده‌اند.

سایلر با اشاره به اینکه با وجود کاهش 23 درصدی کل شکایات، در حوزه‌های آموزشی و بانکی، اقدامات ضد اسلامی همچنان روند صعودی دار، گفت: مؤسسات مالی براساس اعتقادات دینی حساب‌های بانکی برای مشتریان خود باز کرده و یا آن را مسدود می‌کنند، اموری که  باعث شده بانکداری معاملات چالش بزرگی برای مسلمانان است.

او به نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه سیاست اجتماعی و تفاهم در مارس گذشته اشاره کرد که نشان می‌دهد 27 درصد از مسلمانان در ایالات متحده با مؤسسات مالی مشکل دارند.

چرا کودکان به هدف اصلی نفرت‌پراکنی تبدیل شده‌اند؟

دلایل این پدیده پیچیده است، اما برخی از عوامل کلیدی می‌توانند به توضیح اینکه چرا کودکان هدف اصلی نفرت ضد مسلمانان در ایالات متحده هستند، کمک کند. به گفته کارشناسان مهم‌ترین این دلایل را می‌توان موارد زیر دانست:

نخست اینکه کودکان به عنوان اهداف آسان برای گروه‌های قلدر و نفرت‌پراکن انگاشته می‌شوند. آن‌ها آسیب‌پذیر هستند و اغلب فاقد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی برای دفاع از خود در برابر آزار و اذیت و تبعیض هستند. این امر آن‌ها را به هدف آسانی برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند نفرت‌پراکنی کنند.

دوم، کودکان مسلمان اغلب اقلیت‌های قابل مشاهده هستند، امری که آن‌ها را بیشتر در معرض دید و آسیب‌پذیری در برابر تبعیض قرار می‌دهد. طبق گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، مسلمانان تنها حدود 1 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. این بدان معنی است که کودکان مسلمان اغلب در مدارس یا محله‌های خود تنها کسانی هستند که روسری یا سایر لباس‌های سنتی به سر می‌کنند، به زبان عربی یا زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کنند یا از آداب مذهبی مختلف پیروی می‌کنند. این امر می‌تواند آن‌ها را هدف تبعیض قرار دهد، به ویژه در جوامعی که درک یا پذیرش کمی از تنوع وجود دارد.

سوم، رسانه‌ها نقش مهمی در تداوم کلیشه‌ها و تعصبات ضد مسلمانان ایفا کرده‌اند که می‌تواند بر نحوه درک و رفتار مردم با کودکان مسلمان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، پوشش رسانه‌ای حملات تروریستی اغلب اسلام و مسلمانان را با خشونت و تروریسم مرتبط می‌داند که در ذهن برخی از آمریکایی‌ها، از جمله کودکان، تصور منفی از مسلمانان ایجاد می‌کند.

چهارم، جو سیاسی کنونی در ایالات متحده فضایی را ایجاد کرده است که در آن نفرت ضد مسلمانان در حال افزایش است. رهبران سیاسی اغلب از اظهارات ضد مسلمانان برای جلب نظر پایگاه رأی خود استفاده می‌کنند و برخی حتی سیاست‌هایی را برای هدف قرار دادن مسلمانان براساس اعتقاداتشان پیشنهاد کرده‌اند. این می‌تواند باعث ایجاد حس ترس و بی‌اعتمادی نسبت به مسلمانان به طور کلی و همچنین کودکان مسلمان شود.

انتهای پیام
captcha