تجاریسازی و بازاریابی از موضوعاتی است که همواره شرکتهای دانشبنیان دغدغه آن را داشته و دارند. درواقع شرکتهای دانشبنیان نوپا با چالش فروش و دیده شدن محصولاتشان مواجه هستند و به همین منظور برای اینکه در گود رقابت با سایر شرکتها باقی بمانند ضروری است ضمن فراگیری اصول نوین بازاریابی و تجاریسازی، محصولاتشان را به معرض دید عموم بگذارند و افکار عمومی را با محصولاتشان آشنا سازند.
سیدحمزه حسنی، معاون ارزیابی مرکز شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتوگو با ایکنا، درباره چالش تجاریسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: شرکتهای دانشبنیان باید مهارت و توانمندیهایشان را در زمینه بازاریابی تخصصی و در زمینه شناسایی نیازهای بازار ارتقا دهند و این خلأ به شدت در برخی از شرکتهای دانشبنیان احساس میشود.
وی افزود: هرچقدر شرکتهای دانشبنیان در حوزههای فنی قوی عمل میکنند ولی چون در زمینه بازاریابی مشکل دارند، نمیتوانند محصولات فنی خود را تجاریسازی کنند.
معاون ارزیابی مرکز شرکتها و مؤسسات دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر باید بازار را به سمت محصولات دانشبنیان هدایت کرد و این مهم با حمایت دولت انجامشدنی است. به عبارت بهتر در گام نخست دولت باید نیازهای خودش را متوجه شرکتهای دانشبنیان کند و سپس در گامهای بعد نیازهایی که مردم عادی و جامعه تقاضا دارند متوجه این شرکتها شود.
حسنی بیان کرد: کالاهایی که به کشور ما وارد میشوند آمار مشخصی دارند و بخشی از این کالاها را که تعدادشان هم اندک است در چشمانداز نزدیک نمیتوان در داخل بومیسازی کرد اما بخش دوم کالاها صرفه اقتصادی دارد و سیاستگذاریهای دولت باید بهگونهای باشد که نیازها را به سمت شرکتهای دانشبنیان هدایت کند تا از این طریق بتوان بازار اینها را توسعه داد و این مورد هم قابل انجام است.
وی با اشاره به سیاست «حمایت از تولید بار اول» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سیاست حمایت از تولید بار اول که اتخاذ شد، از همین جنس است؛ یعنی نیازهایی که دولت دارد و به دلیل تحریمها نتوانسته از خارج تأمین کند را به خوبی شناسایی کردهایم و این نیازها در چهارچوب سیاست حمایت از تولید بار اول و با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان تأمین شده است.
کارشناس اقتصادی به ضرورت حمایت از شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و در این رابطه گفت: وقتی از حمایت از شرکتهای دانشبنیان سخن گفته میشود، سریعاً بحث اعطای تسهیلات بانکی به این شرکتها به میان میآید در صورتی که تسهیلات بانکی، شرکتهای دانشبنیان را بدهکار میکند و ما به هیچوجه نمیخواهیم کارآفرینان دانشبنیان به بدهکاران بانکی تبدیل شوند.
حسنی در همین رابطه پیشنهادی ارائه کرد و گفت: آنچه برای شرکتهای دانشبنیان کمک محسوب میشود این است که شرکتها را در عقد قرارداد، در گرفتن بازار، در تولید و در صادرات تقویت کنیم، تولیدی که مشتری واقعی دارد.
وی گفت: پس باید تسهیلات بانکی و تسهیلاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر صندوقها ارائه میکنند متوجه قراردادها و نیازهای واقعی بازارهای داخلی و خارجی باشند. سوریه، عراق و روسیه و کشورهای عضو CIS بازارهای بزرگی محسوب میشوند که میتوان با استفاده از دیپلماسی تجاری خیلی خوب در آنها نفوذ و بهره برد.
گفتوگو از سعید امینی
انتهای پیام