نظام سلامت توسعه علم با نگاه قرآنی را مورد توجه قرار دهد
کد خبر: 4122622
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
آیت‌الله اعرافی مطرح کرد:

نظام سلامت توسعه علم با نگاه قرآنی را مورد توجه قرار دهد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز نیز دانشمندان می‌توانند با نگاهی نو مرزهای علم  را گسترش دهند و  این توانایی در دانشمندان ایرانی وجود دارد تا در حوزه سلامت نیز شاهد توسعه و گسترش علم با نگاه قرآنی باشیم، در این حوزه نیاز داریم در فلسفه نظری سلامت مطالعه کنیم و در کنار ضلع اخلاقی ارزشی و فقهی حقوقی این رشته کار کنیم. 

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در مراسم اختتامیه دهمین همایش ملی قرآن عترت و سلامت با رویکرد بین‌المللی که به میزبانی استان قم به مدت دو روز ۲۶ و ۲۷ بهمن‌ماه در تالار قدس مدرسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به حضور پرشورمردم در روز 22 بهمن اظهار کرد: بار دیگر دشمن در این روز شکست خورد و مردمی که از کرونا، تحریم، دشواری‌های کم نظیر و جنگ ترکیبی پیچیده‌ای عبور کرده و با هوشمندی در میدان حضور پیدا کردند، باید در برابر این مردم فروتن بود و خدمت گذار آن‌ها باشیم. 

وی از برگزارکنندگان همایش ملی قرآن عترت سلامت تشکر کرد و افزود: این همایش یک نشست پر برکت بوده و از جامعه پزشکی و اساتید این حوزه صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم، در روزگاری که محور سلطه و سلطه جویان عالم راه را بر مقدسات دنیا بسته‌اند برگزاری چنین همایشی جای تشکر دارد. 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: ایران از این امتیاز برخوردار است که با مردمی بااستعداد و باهوش پذیرای اسلام شد و توانست تمام علم خود را در دین تجلی داده و در آینه اسلام نشان دهد چراکه قران حامل تمام حقایق بوده و به ازلیت و ابدیت وصل است. 

وی ظرف قرآن را بی نهایت خواند و ابراز کرد: تمام صفات الهی و تمام قوانین حاکم در جهان و احکام حیات‌بخش بشر در این آینه منتشرشده و این حقایق بی نهایت برای فهم نیاز به هوش‌های قوی و استعدادی روشن دارد و ما با تلاش‌های علمی خود می‌توانیم به ساحت قران نزدیک شویم. 

امام‌جمعه موقت قم گفت: مردم ایران در کنار پذیرش اسلام هوش خود را در خدمت اسلام و قرآن قرار داد و در هم تنیده شدند و در کنار دیگر ملت‌های عالم از این منبع معارف حقیقی استفاده کرد، در ایران بعد از اسلام شخصیت‌های بزرگی در همه علوم بروز و تجلی کرد و در ایران شاهد باروری علوم در همه رشته‌ها هستیم. 

وی رویکرد اسلام را تمدن‌سازی دانست و بیان کرد: امروز نیز دانشمندان می‌توانند با نگاهی نو مرزهای علم  را گسترش دهند و  این توانایی در دانشمندان ایرانی وجود دارد تا در حوزه سلامت نیز شاهد توسعه و گسترش علم با نگاه قرآنی باشیم، در این حوزه نیاز داریم در فلسفه نظری سلامت مطالعه کنیم و در کنار ضلع اخلاقی ارزشی و فقهی حقوقی این رشته کار کنیم. 

اعرافی ادامه داد: علم سلامت باید بر پایه فلسفه قوی بنا شود و بدانیم ایران باید مرزهای دانش را در نورد و تلاش کند جلوتر از سایر کشورها قرار گیرد تا در استقلال کامل به مرزهای دانش برسیم و نگاه فلسفی در این حوزه را نباید نادیده بگیریم. 

وی افزود: رسالت دانشگاهیان در کنار حوزه‌های علمیه توجه به فلسفی نظری کلامی علوم است و نباید در این راه افراط  تفریط کرد، بشر توانایی خدادادی در پیشرفت و تصرف عالم را دارد و باید علم را در کنار معرفت فکری و ذهنی فرا گیرد، در قران کریم نیز به فراگیری معرفت علوم تأکید شده است. 

وی گام‌های برداشته‌شده در حوزه سلامت با نگاه دینی را قابل‌تحسین دانست و بیان کرد: سلامت در منطق اسلام و به‌ویژه سلامت معنوی از یک الگوی ویژه برخوردار است که راهنمایی درست است و این قراردادها در این حوزه بر اساس حقایق برپاشده و پایه‌ای عقلی دارد. 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: تمام ریزه‌کاری‌های اسلام و احکام به یک قانون واقعی در روح و روان هستی اشاره دارد و این پشتوانه احکام ما چند دسته است که یک بخش آن اخروی، یک بخش به درون و جهان روح انسان برمی‌گردد و بخشی نیز به مسائل دنیوی اجتماعی اشاره دارد. 

وی ابراز کرد: این سه بخش به‌صورت زنجیره به هم متوسل بوده و دنیا و آخرت ما را با هم مدیریت می‌کند و سلامت نیز در این زنجیره بوده و با وجود راهبری اسلامی و احکام جامع در این حوزه نیاز به تحقیق دانشمندانی مانند شما دارد تا تمام ابعاد  سلامت روح و جسم انسان شناخته شود. 

اعرافی در پایان ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد مطالعه قرار گیرد روح انسان و ترس‌ها و شادی‌های انسان است که برای غلبه بر ترس‌های درون  و مستی‌های بی‌پایه و اساس می‌توانیم از اسلام کمک بگیریم زیرا اسلام مخزن غنی بوده و برای همه جنبه‌های حیات انسان دستورالعمل دارد.
انتهای پیام
captcha