عمار الحکیم: پشتیبان مراجع و علما هستیم
کد خبر: 4115947
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷

عمار الحکیم: پشتیبان مراجع و علما هستیم

رهبر جریان حکمت ملی عراق طی سخنانی در مراسم روز شهید گفت: به فرزندان عراق سفارش می‌کنم که پشت مراجع، علما و خانواده‌های شهدا بمانید که آنها قطب‌نمای شما به سمت عراق ایمن، مستقل و شکوفا هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از الفرات نیوز، مراسم بزرگداشت شهید آیت الله «محمدباقر حکیم» و روز شهید امروز جمعه با حضور گسترده مردم عراق در جوار مرقد این شهید بزرگ در نجف اشرف برگزار شد.

سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق طی نطقی در این مراسم بر نکات مهم و اساسی در عمل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ملت عراق تاکید کرد و گفت: نخست شما و خودم را به التزام به راه حق سفارش می‌کنم ولو رهروان آن اندک باشند.

وی افزود: شهید جاوید محراب خود را به تعیین بینش و مسیر خود قبل از حرکت در آن مسیر و پایبندی به حق با وجود هر چالش و خطری متعهد می‌دانست و از همین رو فرزندان و دوستداران خود را به ضرورت پایبندی به عقیده سلیم و صدق نیات و پایبندی به خط علما و فقها در حیات روزمره خود فارغ از هر رویداد یا تحولی سفارش می‌کرد.

عمار حکیم گفت: در مکتب شهید محراب گروه صالح و شایسته، گروهی است که به عقیده و اصول خود قبل از هر چیز اهمیت می‌دهد حتی اگر در راه مبارزه برای دفاع از آن تنها باشد. حق و حقیقت و اصل و عقیده ضرورت است؛ حتی اگر کسانی که این راه را می‌پیمایند اندک باشد و از همین رو شما را به این اصل سفارش می‌کنم و اینکه نهراسید که منافع شما در راستای اصول و عقاید شما به خطر افتد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه روشن کردن حق و اصول حق برای دیگران ضروری است، گفـت: امت اسلامی با صاحبان اصول بیشتر از صاحبان منافع تعامل می‌کنند.

الحکیم پایبندی به اخلاقیات کار اجتماعی، سیاسی و حزبی را هم ضروری خواند و گفت: رعایت انصاف، جوانمردی، صبر، صداقت، استقامت، تواضع و روحیه خدمت از جمله اخلاقیات واجبی است که باید در کار سیاسی و در حیات روزمره خود به کار گیریم.

وی  تاکید کرد: ما از مکتب اهل بیت علیهم السلام آموخته‌ایم که بدی را با بدی، گناه را با گناه و دروغ را با دروغ پس نمی‌دهیم، هر چقدر هم که به ما ظلم شود یا در معرض آن قرار بگیریم.

الحکیم شهید محراب را از حامیان وحدت و ملی‌گرایی و هویت عراقی با همه ریشه‌های تمدنی، انسانی و اسلامی خواند و گفت: عراق ما عراق انبیاء و اولیاء و علماء و مقدسات است. عراق تمدن، فرهنگ و هنر و ادبیات است. عراق همزیستی و میانه روی و شجاعت و شرافت است.

او در پایان گفت: ما با خداوند و ملت خود پیمان بسته‌ایم که راه شهدا و مجاهدان را زیر پرچم مرجعیت شریف تکمیل کنیم و به شما فرزندان شهید محراب و عزیز عراق سفارش می کنم که پشت مراجع و علما و خانواده‌های شهدا بمانید که آنها قطب نمای شما به سمت عراق ایمن، مستقل و شکوفا هستند.

سید محمدباقر حکیم (۱۳۱۸ - ۱۳۸۲ش) عالم شیعه، رئیس و از بنیان‌گذاران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، فرزند سید محسن حکیم مرجع تقلید شیعه و از شاگردان دو مرجع تقلید دیگر سید محمدباقر صدر و سید ابوالقاسم خویی بود.

او به الهی بودن منصب حکومت اعتقاد داشت و حکومتی را مطلوب می‌دانست که هدفش اجرای آموزه‌های اسلامی باشد. وی نوع حکومت جمهوری اسلامی را بر دیگر انواع حکومت ترجیح می‌داد و معتقد بود که آن را باید فقیه عادل و آگاه اداره کند. محمدباقر حکیم از طرفداران نظریه تخصصی شدن مرجعیت دینی بود.

وی همچنین از بنیانگذاران حزب الدعوة الاسلامیة بود و سال‌ها با حزب بعث حاکم بر عراق مبارزه کرد و بعد از آزادی از زندان مبارزه خود را از ایران ادامه داد و پس از سرنگونی رژیم بعث، در ۱۳۸۲ش به عراق بازگشت و در نجف اقامت گزید و در شهریور همان سال بر اثر یک انفجار تروریستی در نجف به شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha