نگاهی به کارنامه ۱۳ ساله مؤسسه قرآنی «بشارت وحی»
کد خبر: 4107494
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۴

نگاهی به کارنامه ۱۳ ساله مؤسسه قرآنی «بشارت وحی»

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» گفت: فعالیت ۱۳ ساله این مؤسسه در راستای برگزاری دوره‌های تخصصی متناسب با نیاز روز جامعه قرآنی است که در این میان برگزاری محافل قرآنی و کرسی تلاوت ویژه بانوان نیز در دستور کار مؤسسه قرار دارد.

قرآنفهیمه‌سادات موسوی‌نیا، مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» و داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی اظهار کرد: این مؤسسه در سال 88 تأسیس شد و در سال 90 با صدور مجوز رسمی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.

وی درباره فعالیت‌های مؤسسه بیان کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی از جمله تربیت مدرس، معلم قرآن و برگزاری دوره‌های داوری در سراسر کشور در دستور کار مؤسسه است که البته برگزاری این دوره‌ها در دو بخش آقایان و بانوان و متناسب با نیاز روز جامعه قرآنی تدارک دیده می‌شود.

موسوی‌نیا اظهار کرد: از ابتدای تأسیس مؤسسه تاکنون بالغ بر 60 دوره آموزشی تخصصی برگزار شده که علاوه بر این نیز برگزاری محافل قرآنی و کرسی تلاوت ویژه بانوان به‌صورت سراسری از سوی مؤسسه نیز در دست اجرا است.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» ادامه داد: برگزاری بیش از 20 جشنواره ملی از جمله اقدامات مؤسسه است، ضمن اینکه برگزاری کرسی تلاوت در کشورهای عراق و سوریه نیز به‌ترتیب ویژه بانوان و آقایان را تاکنون در کارنامه داریم.

وی با بیان اینکه رویکرد مؤسسه خروج از رکود آموزشی است افزود: طی سال‌های 95 تا 98 با توجه به اینکه در کشور عراق اقامت داشتم، فعالیت‌های مؤسسه بیشتر در قالب کرسی تلاوت و به‌صورت مشارکتی در کربلا برگزار می‌شد، اما از سال 98 تاکنون روال قبل در پیش گرفته شد و مجدداً برگزاری دوره‌های تخصصی در دستور کار مؤسسه قرار گرفته است.

موسوی‌نیا با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه در سال جاری بیان کرد: جشنواره هنرهای آوایی آیه به‌صورت سراسری در تیرماه، دوره آموزشی مقامات ویژه نخبگان و اساتید سراسر کشور، کارگاه آموزش داوری صوت و لحن، چهارمین دوره سراسری فنون ترتیل در قم، مرحله اول تربیت معلم صوت و لحن در قم و به دلیل تقاضای بالا این برنامه، برگزاری مجدد در اهواز و... از جمله برنامه‌های انجام شده است.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» افزود: برگزاری مرحله سوم تربیت معلم قرآنی نیز با توجه به اینکه در فصل زمستان است در یکی از استان‌های جنوبی برگزار خواهد شد که از جمله برنامه‌های مؤسسه در سال جاری است.

موسوی‌نیا درباره استقبال از دوره‌های تخصصی مؤسسه تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام به‌صورت مجازی صورت می‌گیرد و خوشبختانه در همه دوره‌ها استقبال خوب است، به‌ویژه اینکه دوره‌ها در شهرهای مختلف سراسری برگزار می‌شود و از آنجا که به دلیل بالا بودن هزینه‌های سفر، برگزاری دوره‌ها به‌صورت مجازی نیز انجام می‌شود، تمام علاقه‌مندان می‌توانند در دوره‌ها شرکت کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دوره‌ها در شهرهای مختلف برگزار می‌شود آمار متفاوتی در هر دوره شرکت می‌کنند، به‌عنوان نمونه در دوره‌ای که اخیراً در اهواز برگزار شد 50 نفر از سراسر کشور شرکت کردند که در برگزاری این دوره‌ها از اساتید بین‌المللی برای تدریس دعوت به‌عمل می‌آید.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» در راستای تأمین هزینه‌های مؤسسه گفت: در مؤسسه درآمدزایی نداشته‌ایم و شهریه دریافتی از شرکت‌کنندگان برای برگزاری دوره صرف می‌شود، لذا  تنها منبع تأمین هزینه‌های مؤسسه دریافت شهریه از شرکت‌کنندگان است، اما در برخی از دوره‌ها مکان در اختیار ما قرار می‌دهند و در این‌باره مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه کمک دولتی و خیریه‌ای برای فعالیت‌های مؤسسه صفر بوده است اظهار کرد: از یک‌سو مسئولان انتظار دارند افراد خودجوش کار کنند و از سوی دیگر مردم توقع حمایت دارند که انتظار مسئولان و همچنین توقع افراد با شرایط اقتصادی روز همخوانی ندارد.

موسوی‌نیا بیان کرد: هر چند توقع حمایت مالی با توجه به شرایط اقتصادی نداریم، اما سازمان‌ها می‌توانند با مشارکت در تأمین مکان برگزاری دوره‌ها باری را از روی مؤسسات بردارند، به‌عنوان نمونه در دوره‌ای که اخیراً در اهواز برگزار شد سازمان هواشناسی که البته یک سازمان مرتبط با فعالیت‌های قرآنی نیست با در اختیار قرار دادن مکان برای برگزاری یکی از دوره‌ها، کمک خوبی کرد.

وی با اشاره به اینکه حمایت فرهنگی در کشور صفر است افزود: با توجه به اینکه در این حوزه بودجه‌ای نیست، لذا ادارات و سازمان‌های دولتی حداقل کاری که می‌توانند برای فعالیت‌های قرآنی انجام دهند این است که مکانی برای برگزاری برخی دوره‌ها در اختیار فعالان قرآنی قرار دهند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» تصریح کرد: در اوایل تأسیس مؤسسه که مقارن با برگزاری آزمون‌های حفظ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود یک مشکل عمده وجود داشت و آن اینکه داوری‌هایی که در سراسر کشور برای این آزمون برگزار می‌شد یکسان نبود و علت آن عدم مهارت کافی در زمینه داوری بود، از این‌رو در آن برهه برگزاری دوره‌های داوری در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.

این داور بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: حدود 30 تا 40 دوره داوری در رشته‌های حفظ، تجوید و صوت و لحن با حضور بالغ بر 200 نفر در هر دوره برگزار شد که در آن دوره هزینه‌ها کمتر بود و فعالیت‌های قرآنی نیز مورد استقبال قرار می‌گرفت، علاوه بر آن دوره‌هایی مانند فنون تدریس، آموزش مقامات و ... هم  برگزار شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر تقسیم کاری صورت گرفته است، به این صورت که مدارک دوره‌های عمومی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد، دوره تربیت معلم و مانند این نیز از سوی سازمان دارالقرآن و دوره‌های داوری از سوی ستاد عالی مسابقات صادر می‌‎شود، لذا صدور مدرک برای شرکت‌کنندگان دوره‌ها بسته به اینکه از چه حوزه‌ای است صادر می‌شود.

رکود در رشته دعاخوانی و تواشیح

موسوی‌نیا با اشاره به اینکه هر دوره براساس نیاز روز جامعه قرآنی در دستور کار مؤسسه قرار می‌گیرد افزود: با توجه به اینکه احساس خلأ در چه زمینه‌ای باشد مؤسسه به برگزاری دوره در آن راستا ورود می‌کند.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی «بشارت وحی» ادامه داد: طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه مداح و دعا‌خوان زیاد داریم، اما به دلیل اینکه کار اصولی در این رشته‌ها صورت نگرفته است، لذا با رکود در زمینه دعاخوانی و تواشیح مواجه هستیم که برگزاری دوره‌های تخصصی در این رشته‌ها را در دستور کار قرار خواهیم داد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: با توجه به اینکه برگزاری مسابقات تواشیح چند سالی تعطیل شد در حوزه تواشیح نیز به‌ویژه در بخش بانوان پسرفت کرده‌ایم، همچنین برخلاف قرائت ترتیل در قرائت تحقیق پیشرفتی نداشته‌ایم و تعداد کمی قاری بانو در کشور داریم.

وی یکی از دلایل عمده این رکود را برگزاری مسابقات دعاخوانی و تواشیح در حاشیه مسابقات قرآن برشمرد و گفت: متأسفانه نظارتی در بخش دعاخوانی و تواشیح نیست و ساماندهی در این‌باره صورت نگرفته است، زیرا هر کس از صدای خوبی بهره دارد بدون در نظر گرفتن اصول و تخصص در این حوزه فعالیت دارد که این موضوع یک آسیب است.

انتهای پیام
captcha