هفته‌ای با بررسی موضوع نقد و انتقادپذیری
کد خبر: 4093226
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
برخط جامعه

هفته‌ای با بررسی موضوع نقد و انتقادپذیری

چگونه فرهنگ نقد و انتقادپذیری را در جامعه نهادینه کنیم، موانع نقد مؤثر از نگاه عماد افروغ، برگزاری چهارمین همایش ملی «خیر ماندگار»، روند تولید و امنیت غذا در ایران و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهگروه اجتماعی ایکنا، طی هفته‌ای که گذشت، اخبار و گفت‌وگوهای مهمی با تیترهای؛ انتشار پیام معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی عصای سفید، ورود 168 دانش‌آموز به دانشگاه با حمایت خیران، موانع نقد مؤثر از نگاه عماد افروغ، راه‌اندازی ۱۴ مدرسه شبانه‌روزی در کشور، چگونه فرهنگ نقد و انتقادپذیری را در جامعه نهادینه کنیم، جشنواره اقوام تمرینی برای با هم بودن است، فرصتی برای آشنایی کودکان با آداب و رسوم اقوام ایرانی، برگزاری مراسم تکریم شهدای مدافع امنیت در آستان‌ امامزادگان، برگزاری چهارمین همایش ملی «خیر ماندگار»، کمک به رفع مشکلات روز جامعه با احیای مناظرات دانشجویی، جشنواره «ایران عزیز» به اقتصاد روستاها کمک می‌کند، بررسی مدل بهره‌کشی از زنان در رسانه‌های بیگانه، نخبگان، معادن تدبیر و حکمرانی برای هر جامعه‌ هستند، روند تولید و امنیت غذا در ایران و بررسی موضوع «خانواده و تربیت معنوی» به ۵ زبان را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پیام رئیس سازمان بهزیستی به مناسبت روز عصای سفید

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت ۲۳ مهرماه، پانزدهم اکتبر، روز جهانی عصای سفید پیامی منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «بار دیگر لطف پروردگار بر اندیشه و اقبال ما سایه افکند تا بیست و سومین روز از ماه مهر، روز جهانی عصای سفید را گرامی بداریم و بر ضرورت توجه هرچه بیشتر نسبت به جایگاه معنوی و حقوق انسانی افراد دارای آسیب بینایی تأکید نماییم.

امروز افراد نابینای جامعه ما بیش از پیش در مسیر توسعه فردی، تلاش اثربخش و مشارکت اجتماعی قدم برمی دارند و به این باور عمیق دست یافته اند که با ایمان به عنایات پروردگار، تقویت خودآگاهی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فردی و اجتماعی می‌توانند با گام‌های استوار و نگاه روشنی بخش خویش، موانع را پشت سر بگذارند و هرکدام به منبع عظیمی از سرمایه اجتماعی مبدل شوند؛ سرمایه‌ای که ره توشه حرکت جامعه اسلامی ما در مسیر توسعه همه جانبه خواهد بود».

ورود 168 دانش‌آموز به دانشگاه با حمایت خیران

مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد با توزیع امکانات و فرصت‌های برابر در تمام مناطق و در میان تمامی اقشار جامعه به مقابله با بحران‌های ناشی از فقر و نابرابری و نارسایی می‌پردازند و با خلق یک نظام عادلانه‌ آموزشی در تأمین علائق و خواسته‌های جامعه‌ هدف خود می‌کوشند، از اهمیت دانشگاه در زندگی مخاطبان خود و خلق فرصت‌های برابر اجتماعی غافل نیستند.

مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه دارالاکرام حامی تحصیل و آموزش کودکان و نوجوانانی است که استعدادهایشان به علت نبود مراقبان اصلی در خطر از دست رفتن قرار گرفته‌اند. این مؤسسه که بیش از ۲۰ سال است با کمک‌های حامیان و بانیان داخل و خارج ایران بسته‌های حمایتی پنج‌گانه را در حوزه‌های آموزش، معیشت، درمان، مشاوره و روانشناسی و فرهنگ و هنر و ورزش به دانش‌آموزان بورسیه شده خود ارائه می‌دهد در ۲۵ شعبه و در بیش از ۹۵ شهر ایران در کنار بیش از ۷ هزار دانش‌آموز است و آنها را تا رسیدن به دانشگاه همراهی می‌کند.

در سال تحصیلی جاری نیز از میان ۳۱۷ داوطلب کنکور در این مؤسسه مجموعاً ۱۶۸ دانش‌آموز موفق به راهیابی به دانشگاه شدند که در این میان شعبه‌های مشهد، زاهدان و آمل ۱۰۰ درصد قبولی داشته‌اند.

موانع نقد مؤثر از نگاه عماد افروغ

گروه اجتماعی خبرگزاری ایمنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌وگویی با عماد افروغ، جامعه‌شناس در رابطه با بررسی مبانی دینی و اخلاقی نقد و انتقادپذیری اقدام کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که انقلابی را پشت سر گذاشته و خود این انقلاب نتیجه یک تغییر مبنایی بوده است و با اصلاحات سیاسی متفاوت است. این انقلاب تحولی در ساختارهای رژیم گذشته ایجاد و گفتمان جدیدی بنیان گذاشته است بنابراین باید مبانی کلامی، عرفانی، هویتی فلسفی، فقهی، تاریخی و... این انقلاب را تبیین و تئوریزه کنیم. انقلاب اسلامی زادگاه جوشان تغییر است لذا از این منظر باید سیاست‌های جمهوری اسلامی را نقد کنیم چون جمهوری اسلامی مساوی با انقلاب اسلامی نیست بلکه جمهوری اسلامی نماد یک انقلاب گفتمانی است و اگر انقلاب عظیم اسلامی را به سیاست‌ها و رفتارهای جمهوری اسلامی تقلیل دهیم یعنی انقلاب را ذبح کرده‌ایم. حاصل این انقلاب، شکل‌گیری قانون اساسی بوده که حقوقی برای مردم تعریف کرده است و به طور خاص فصل سوم قانون اساسی یا اصل بیست و هفتم به این حقوق شهروندی اشاره کرده است.

حقوق شهروندی، وظایفی را بر دوش دولت مخصوصاً در زمینه مطالبات و اعتراضات مسالمت‌آمیز و مدنی مردم می‌گذارد و اگر این قانون دور زده شود، اعتراض مدنی، خود به خود تبدیل به اعتراض غیر مدنی می‌شود و این یک واقعیت اجتماعی است. دولت به بسیاری از وظایف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود در قانون اساسی عمل نکرده است لذا مواردی همانند آموزش رایگان و توجه به حقوق شهروندی را مشاهده نمی‌کنیم. در انقلاب اسلامی و متون اسلامی نیز آمده است که دولت باید پاسخگو باشد نه اینکه مردم خادم باشند».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جمعه////////هفته‌ای با بررسی موضوع نقد و انتقادپذیری

راه‌اندازی ۱۴ مدرسه شبانه‌روزی در کشور

همزمان با میلاد مبارک حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت و در جریان سفر مدیرعامل بنیاد برکت به استان هرمزگان چند طرح عمرانی و زیربنایی از جمله مدرسه شبانه‌روزی برکت کلاهو در شهرستان بشاگرد افتتاح شد.

مدیرعامل بنیاد برکت در تشریح جزئیات طرح‌های افتتاح شده است، گفت: مدرسه شبانه‌روزی برکت کلاهو ۶ کلاس دارد و در زیربنایی به مساحت یک‌ هزار و ۵۰۰ مترمربع احداث شده است.

محمد ترکمانه افزود: با بهره‌برداری از این مدرسه شبانه‌روزی، امکان اسکان و تحصیل برای دانش‌آموزان پسر مقطع تحصیلی متوسطه روستاهای محروم بشاگرد که امکان رفت و آمد روزانه را ندارند فراهم شده است.

وی درباره فعالیت‌های بنیاد برکت در حوزه ساخت مدارس شبانه‌روزی افزود: بنیاد ساخت ۱۴ مدرسه شبانه‌روزی با ۱۱۶ کلاس درس را در دستور کار دارد که تا به امروز ۹ مدرسه را به بهره‌برداری رسانده است.

چگونه فرهنگ نقد را نهادینه کنیم

گروه اجتماعی ایکنا در هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌وگویی ویژه با سیامک زندرضوی، جامعه‌شناس در رابطه با بررسی اینکه نقد چگونه و از کجا به صورت عمومی در کشور شکل گرفت و علت‌ها و زمینه‌های چنین پدیده‌ای چه بود؟ اقدام کرد که در بخش‌هایی ازاین گفت‌وگو آمده است: « ما حداقل از دهه چهل شمسی و امروز سه نسل را داریم که پرسش‌ها و نقدهای بسیاری دارند و تقاضای گفت‌وگو با ساختارها و نهادهای قدرت را دارند که یک نسل آن نوجوان و جوان‌ هستند و دو نسل دیگر ظاهراً نامرئی‌اند و امروز حکم پشتیبان‌ را دارند.

به طور کلی هر چند تا حدی نقد و گفت‌وگو درون خانواده‌ها تمرین شده است اما از طرف دیگر، گفت‌وگو و نقد نظام‌مند در سیستم آموزش و پروش رخ نداده است. در آموزش‌ و پرورش پرسشگری منع شده و تبدیل به نظام کنکوری شده است. در نظام کنکوری مانند نظام بانکی فرد باید حفظ کند و تحویل دهد تا مجوز ورود به دانشگاه مناسب را دریافت کند و نظام گفت‌وگویی در آموزش جایگاهی ندارد.

آموزش‌ و پرورش تشخص، کنجکاوی و خلاقیت کودکان را در طول دهه‌ها انکار کرده است در صورتی که در فاصله سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ در مدارس از بسیاری دانش‌آموزان، معلمان، والدین مدام در گفت‌وگو بودند و کتاب‌های درسی هم آنقدر بسته نبود. تنها جایی که اکنون نقد پذیرفته می‌شود درون خانواده‌هاست».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

جشنواره اقوام تمرینی برای با هم بودن

کاظمی قشقایی، مسئول بخش هنری گروه‌های اقوام ایرانی و نمایش آداب و رسوم و دکور و چیدمان چادرهای عشایر جشنواره اقوام در رابطه با این جشنواره بیان کرد: در جشنواره ایران عزیز ۱۲ گروه هنری از استان‌های مختلف کشور(استان‌های لرستان، کردستان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، عرب‌ها، قشقایی‌ها و...) با اجرای حرکات آیینی در چند نوبت میزبان شهروندان است و در مجموع هشت چادر عشایری در این جشنواره برپا شده است و شهروندان می‌توانند از نزدیک با زندگی عشایری آشنا شوند.

وی در خصوص لزوم برپایی جشنواره اقوام گفت: یکی از مسائل بسیار مهم این است که مردم با آداب و رسوم و سنت‌های شهرهای کشور آشنا شوند و مقوله دوم نیز اتحاد و همبستگی بین قوم‌هاست. در سراسر کشور ایران قومیت‌های مختلف در کنار هم به راحتی می‌توانند زندگی کنند و آیین و مراسم خودشان را به نمایش بگذارند. شناخت اصل و ریشه هر قومی می‌تواند در زندگی و جامعه بسیار تأثیرگذار باشد. با برگزاری جشنواره‌ اقوام در کنار هم بودن را تمرین می‌کنیم. مردم بسیار مشتاق هستند و از برنامه‌های این چنینی بسیار استقبال می‌کنند. امروزه در تمام موقعیت‌ها لازم است که مشابه این جشنواره برگزار شود.

فرصتی برای آشنایی کودکان با آداب و رسوم اقوام ایرانی

سعید رنجبریان، دبیر بخش کودک جشنواره «ایران عزیز» با اشاره به اهمیت توجه به کودکان گفت: مقوله کودک یکی از اصلی‌ترین موضوعات در جشنواره امسال است و توجه ویژه‌ای به آموزش «فرهنگ اقوام ایرانی» به کودکان کرده‌ایم. کودکان به عنوان نسل تأثیرپذیر جامعه که تشنه یادگیری آموز‌ه‌های جدید هستند، هدف اصلی ما بوده و تلاش می‌کنیم در قالب بازی و سرگرمی خرده فرهنگ‌ها را به آنان آموزش بدهیم.

وی اضافه کرد: بدون شک اگر بتوانیم آموزه‌های جدید را به خوبی به کودکان آموزش بدهیم، آنان با فرهنگ اصیل ایرانی آشناتر شده و به هویت ایرانی‌شان بیشتر افتخار می‌کنند.

دبیر بخش کودک جشنواره «ایران عزیز»، فعالیت‌های غرفه کودک در این جشنواره ایرانی را تشریح و این جشنواره را فرصتی برای آشنایی کودکان با آداب و رسوم اقوام ایرانی دانست.

جمعه////////هفته‌ای با بررسی موضوع نقد و انتقادپذیری

تکریم شهدای مدافع امنیت در آستان‌ امامزادگان

جلسه کارگروه فرهنگی، قرآنی اعتاب مقدس داخل کشور روز دوشنبه ۲۵ مهر، به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس جمکران و سازمان حج و زیارت حضور داشتند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در این رابطه اظهار کرد: طی این جلسه در خصوص برگزاری مراسم برای تکریم شهدای مدافع امنیت ایران اسلامی در آستان‌های مقدس، بقاع متبرکه و امامزادگان بحث و تبادل نظر شد.

چهارمین همایش ملی «خیر ماندگار»

چهارمین همایش ملی خیرماندگار با عنوان «ظرفیت‌ها و کارکردهای نیکوکاری و وقف در پیشرفت ایران؛ ارزیابی وضعیت و چشم‌انداز آینده» به همت پژوهشکده آلاء و با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه، دانشگاه اصفهان و همکاری تعدادی از مراکز معتبر علمی، پژوهشی و فرهنگی در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

عموم پژوهشگران و علاقه‌مندان جهت حضور در این همایش تا ۱۴ دی‌ماه سال جاری فرصت دارند اصل مقالات خود را به دبیرخانه چهارمین همایش ملی خیرماندگار ارسال کنند تا مورد بررسی هیئت داوران قرار گیرد.

این همایش در هفت محور شامل: «مباحث نظری حوزه پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف»، «تجربه‌های جهانی مربوط به پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف»، «مطالعه و ارزیابی تجربه‌های ملی مربوط به پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف»، «مطالعه و ارزیابی نقش نهادهای اجتماعی در پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف»، «آسیب‏‌ها و چالش‌های پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف»، «بازخوانی تجربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خُرد و بسترهای پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری و وقف در ایران» و «ایده‌های نو برای پیشرفت مبتنی بر نیکوکاری در ایران» به فعالیت می‌پردازد.

احیای مناظرات دانشجویی

سومین نشست مجازی تجربه‌خوانی با پیشکسوتان فرهنگی جهاددانشگاهی روز ۲۵ مهرماه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

رحیمیان در این نشست گفت: تأثیرگذاری فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست، گاهی یک نماهنگ چند دقیقه‌ای می‌‎تواند کار ده‌ها ساعت سخنرانی و کتاب و ... را انجام دهد، اما جای تأسف دارد که گاهی نگاه به فرهنگ و هنر در درجه دوم قرار می‌گیرد؛ حتی در زمان بودجه‌بندی کشور نیز فرهنگ، مظلوم‌ترین بخش محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در عرصه فرهنگ افزود: تحلیل مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها بدون نام بردن از جهاددانشگاهی و آثار فعالیت‌های آن نشدنی است و جهاددانشگاهی یکی از استوانه‌های مهم حوزه فرهنگ به شمار می‌رود. اگر مجموعه عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها بررسی و ارزیابی شود، جهاددانشگاهی در پیشانی آن قرار دارد؛ چراکه همواره برنامه‌های فرهنگی نو و بدیعی را در سطح کشور اجرا کرده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر احیای مناظرات دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: این اقدام باعث ‌می‌شود تا بسیاری از مسائلی که به ویژه این روز‌ها در کشورمان مطرح است در این مناظرات با منطق و گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد و منجر به نخبه‌پروری شود.

جشنواره «ایران عزیز» و کمک به اقتصاد روستاها 

محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حاشیه بازدید از جشنواره «ایران عزیز» با بیان اینکه برگزاری این جشنواره یک اتفاق بسیار بزرگ و مهم است، گفت: این جشنواره پس از چند سال کمرنگ بودن فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزار می‌شود که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری مجموعه‌های دیگر یک جشنواره عظیم در ابعاد ملی برپا کرده و ۳۵۰ غرفه از اقوام ایرانی در آن حضور دارند.

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: چنین جشنواره‌هایی هم به اقتصاد مردم کمک می‌کند و چرخ اقتصاد روستا‌ها و مناطق محروم را می‌چرخاند و هم در بین جوانان شور و نشاط می‌آفریند.

جمعه////////هفته‌ای با بررسی موضوع نقد و انتقادپذیری

بررسی مدل بهره‌کشی از زنان در رسانه‌های بیگانه

صدوسی‌ویکمین برنامه زنده «امواج شبهه» با حضور فاطمه واعظ جوادی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و کارشناس مطالعات زنان، محسن همتی‌نژاد، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم‌شناختی به موضوع «بررسی مدل بهره‌کشی از زنان در رسانه‌های بیگانه برای طراحی عملیات میدانی» پرداخت.

علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم‌شناختی با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه با بزرگ‌نمایی مشکلات و کاستی‌ها، مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کنند، گفت: با بررسی فعالیت رسانه‌های بیگانه در یک ماه گذشته، با سه محور اساسی مواجه می‌شویم. محور نخست، چگونگی تبدیل یک کیس به یک فرایند یا یک فرآورده به یک فرایند است. موضوع فوت مرحومه مهسا امینی نزد این رسانه‌ها بیش‌تر شبیه به یک کیس تلقی می‌شد که تبدیل آن به فرایندی با محوریت زنان در ساحات مختلف یک زن مورد توجه آن‌ها بود.

وی افزود: محور دوم بحث ایجاد حوزه‌های متنوعی است که به این موضوع اختصاص داده شد، اگرچه بحث زنان بسیار گسترده است، اما حوزه‌های مکمل و متمم معمولاً می‌توانند به‌عنوان شتاب‌دهنده‌هایی عمل کنند که یک فرآورده را به فرایند و فرایند را نقطه‌به‌نقطه کنند. یعنی از کشسانی سوژه‌ای به نام مهسا امینی، به بحث در حوزه‌های نخبگان، بازار، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و هنرمندان برسند و با تبدیل آن به نقطه‌های شتاب‌دهنده‌ای که امکان سوژه‌آفرینی دارند، موج جدیدی را ایجاد کنند؛ بنابراین هراندازه که بتوانند این مدار زیگزاگی را تقویت کنند، تبدیل این موضوع به ساحت غیرقابل‌بازگشت در اجتماع نیز آسان‌تر خواهد شد. البته این افراد در آینده‌ای نزدیک می‌بایست نسبت به خیانتی که به بهانه حقوق بشر، در میدان‌ها و امتداد رسانه‌های بیگانه در داخل کردند، پاسخگو باشند و در این راستا توضیح دهند با وجود تحریم‌های اخیر، زندگی آن‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد یا مردمی که بی‌گناه و تحت‌تأثیر حرکت کردند؟

نخبگان، معادن تدبیر و حکمرانی برای هر جامعه‌ هستند

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز ۲۶ مهرماه در دوازدهمین همایش ملی نخبگان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، جمعی از وزرا و نخبگان برگزار شد، با اشاره به اینکه تأسیس بنیاد ملی نخبگان یکی از ابتکارات ارزشمند نطام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این ابتکار به تدبیر رهبری است که همواره گفتمان‌ساز و سیاست گذار اصلی توسعه علم و فناوری به عنوان تنها کلید پیشرفت کشور بوده‌اند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته و در دوره‌های مختلف، مدیران خدوم و دلسوزی زحمت کشیده‌اند که ثمره آن شناسایی بیش از ۵۰ هزار نفر استعداد برتر و نخبه ارزرشمند و تسهیل‌ساز برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در مسائل کشور بوده است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نخبگان هر جامعه براساس استعدادها و توانمندی‌های ذاتی، نعمت‌ها و معادن تدبیر و مدیریت و حکمرانی برای هر جامعه هستند که اگر در مصادر امر قرار گیرند، بهترین تأثیرگذاری را در آحاد جامعه برای حل مسایل و مشکلات و هدایت کشور به سمت پیشرفت، استقلال، امنیت و آزادی خواهند داشت.

روند تولید و امنیت غذا در ایران

گروه اجتماعی ایکنا به مناسبت روز جهانی غذا اقدام به انتشار گفت‌وگویی با مجید حاجی‌فرجی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی کرد که در بخش‌هایی ازاین گفت‌وگو آمده است: «این روز به عنوان روز جهانی غذا نام‌گذاری شده تا اشاره‌ای سمبلیک به مشکلات غذایی و امنیت غذایی جوامع کند. این موضوع بسیار اهمیت دارد و به نوعی با امنیت کل کشورها در ارتباط است. در کشور ما هم بعد از پاندمی کووید ۱۹- که طی دو سال و اندی با آن مواجه بودیم، مشکلات مختلف اقتصادی تشدید شد و پی‌آمدهای آن اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

در همه دنیا هر سال برای این روز شعاری قرار داده می‌شود. باید توجه کرد که بحث‌های سیاسی ـ اقتصادی‌ در کشور ما مهم است و می‌تواند عوارض ناامنی غذا را در کشور تشدید کند. قبل از دوران همه‌‌گیری کرونا، هفت استان ناامن غذایی داشتیم. این استان‌ها که از نظر اقتصادی و اجتماعی کم ‌برخوردار محسوب می‌شوند، در رده پایینی قرار دارند. نبود شغل و کسب درآمد کافی موجب شده تا غذا از نظر فیزیکی و دسترسی سلولی به اندازه کافی نباشد.

وقتی گفته می‌شود هفت استان به این معنا نیست که در دیگر استان‌ها ناامنی غذایی نداریم اما با توجه به ارزیابی‌ها، کل این استان‌ها ناامن هستند و این هفت استان در مرحله شدید تا متوسط قرار دارند. بقیه استان‌ها و حتی حواشی استان‌های بزرگ مانند تهران هم با این موضوع مواجه هستند اما به نسبت این ناامنی، در درجات پایین‌تری قرار دارند. مهم این است که حتی در استان‌ها و مناطق با ناامنی کمتر نیز بروز یک تکانه یا بحران مانند سیل، زلزله و حوادث غیر مترقبه می‌تواند وضعیت را بدتر کند».

برای مشاهده کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

بررسی موضوع «خانواده و تربیت معنوی» به ۵ زبان

سيدمحمدحسين چاوشيان، رئيس هيئت مديره و مديرعامل مؤسسه خانواده اسلامی و تربيت معنوی «خاتم» از برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی طی ۲۸ مهرماه به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی آذربایجانی و فرانسه خبر داد و گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» در راستای فراهم آوردن فرصت مناسبی برای گسترش و ترویج نتایج حاصل از پژوهش‌های محققان و صاحب نظران حوزه خانواده در سطح بین‌الملل، اقدام به برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با مجوز ISC به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی آذربایجانی و فرانسه کرده است.

وی پنل‌های تخصصی این کنفرانس را «اخلاق و علوم تربیتی»، «فقه و حقوق»، «روانشناسی»، «علوم اجتماعی»، «ارتباطات و رسانه» معرفی کرد و گفت:‌ این کنفرانس‌ها ۲۸ مهرماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ به نشانی قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام
captcha