آمادگی برای اعزام مربیان قرآن به مدارس نابینایان + صوت
کد خبر: 4092010
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
در برنامه افق مطرح شد؛

آمادگی برای اعزام مربیان قرآن به مدارس نابینایان + صوت

لزوم استانداردسازی پیام‌رسان‌های داخلی به منظور استفاده نابینایان، آمادگی برای اعزام مربیان قرآن به مدارس روشندلان، ترویج حفظ قرآن میان دانش‌آموزان روشندل و ... برخی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در برنامه افق بود.

برنامه افقبه گزارش ایکنا، برنامه رادیویی زنده افق امروز، 23 مهرماه به مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) با موضوع «آسیب‌شناسی فعالیت‌های دینی و قرآنی روشندلان» با میهمان حضوری اسماعیل برقی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و نیز سیدمرتضی نیکزاد، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت روشندلان اصفهان به روی آنتن شبکه رادیو قرآن رفت.

در آغاز برنامه اسماعیل برقی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سخنانی به بیان آماری از دانش‌آموزان این حوزه پرداخت و گفت: روز جهانی نابینایان را خدمت همه نابینایان هم‌وطن تبریک می‌گویم و برای همه‌شان آرزوی سعادت دارم، این روز برای این معرفی شده تا جامعه جهانی و همه مردم نسبت به این عزیزان توجه لازم را داشته باشند، این روز می‌تواند سرآغاز به رسمیت شناختن استقلال این عزیزان در ارتباط با حقوقشان باشد.

وی با بیان اینکه هفت گروه از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش داریم، بیان کرد: در حال حاضر 80 هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه را در مدارس استثنایی تحت پوشش داریم و 70 هزار دانش‌آموز استثنایی نیز در مدارس معمولی تحصیل می‌کنند. هزار و 906 دانش‌آموز نابینا در مدارس خاص و پنج هزار و 239 به‌‌صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، دانش‌آموزان نابینا 23 مدرسه خاص خودشان را در کل کشور دارند، چون تعدادشان کم است، 600 معلم و دبیر نیز برای آن‌ها داریم که 244 نفر آن‌ها خودشان هم نابینا هستند.

برقی اظهار کرد: همه این عزیزانی که به نحوی دچار معلولیت یا محدودیتی هستند را از زمان شناسایی آن‌ها تحت پوشش قرار می‌دهیم. برای دانش‌آموزان استثنایی از هر گروهی که مراجعه می‌کنند مناسب‌سازی‌های لازم باید صورت بگیرد، ما معلم رابط نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم که نحوه تعامل اولیای دانش‌آموزان و معلمان عادی را یادآوری می‌کند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به برنامه سنجش سلامت، اظهار کرد: مرحله‌ای است که این کار صورت می‌گیرد و ما معتقد به مداخله به هنگام هستیم، حتی در یک سالگی و یک سال و نیمه‌گی هم آن‌ها را می‌پذیریم و موارد مرتبط با معلولیت آن‌ها را ارائه می‌دهیم، به طور مثال آموزش‌هایی به مادر ارائه می‌دهیم تا وقتی به سن مدرسه رسیدند با آمادگی کامل بتوانند ادامه دهند.

مناسب‌سازی رسم‌الخط قرآن‌های بریل

در ادامه، ارتباط تلفنی با سیدمرتضی نیکزاد، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت روشندلان اصفهان برقرار شد؛ نیکزاد در سخنانی ضمن گرامیداشت این روز، گفت: مؤسسه روشندلان همواره در راستای چاپ و نشر قرآن به خط بریل در تلاش بوده و با همکاری مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و سازمان دارالقرآن کشور رسم‌الخط قرآن‌های بریل را مناسب‌سازی کرده و در اختیار جامعه هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم برای مدارس نابینایان سراسر کشور مربی قرآن اعزام کنیم و هزینه‌های آن‌ها را نیز خودمان تأمین می‌کنیم، فقط لازمه‌اش این است که مسئولان آموزش و پرورش استثنایی مجوز این کار را به ما بدهند. هر ساله مسابقات قرآن و عترت را برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌کنیم همانطور که تاکنون نیز دو دوره مسابقات قرآنی بصائر 1 و 2 را برگزار کرده‌ایم.

نیکزاد همچنین در خصوص کم حجم شدن قرآن‌های بریل که در گذشته از سوی مؤسسه روشندلان دنبال می‌شده است، اظهار کرد: خیلی به دنبال آن بودیم؛ اما با توجه به اینکه قرآن‌ها را به کشورهای دیگر هم ارسال می‌کنیم، آن‌ها در این رابطه اعتراضی داشتند مبنی بر اینکه شما می‌خواهید شیوه نگارش قرآن را تغییر دهید و تحریف کنید، ما با برخی مراجع در این رابطه صحبت کردیم که گفتند بهتر است کاری که در جهان اسلام شبهه ایجاد می‌کند را انجام ندهید.

وی همچنین در خصوص فناوری‌های روی تلفن همراه، بیان کرد: قبلاً با استفاده از یکسری شبکه‌های اجتماعی خارجی، این امکان برای افراد نابینا فراهم بود ولی زمینه شبیخون فرهنگی نیز وجود داشت، امروز با مسئولان سازمان بهزیستی جلسه‌ای داشتیم و یکی از مطالباتمان این بود که در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی استاندار‌ذسازی لازم با کمک نابینایان انجام شود تا بتوانیم برنامه‌های آموزشی‌مان را مثل قبل و حتی بهتر از قبل توسعه بدهیم.

در ادامه برقی بیان کرد: در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با گسترش فرهنگ قرآن کریم، سازمان ما برنامه‌های زیادی را انجام داده و می‌دهد و به‌دنبال ایجاد فرصت‌های برابر برای دانش‌آموزان در همه حیطه‌ها هستیم. فعالیت‌های قرآنی نیز یکی از فعالیت‌های مورد تأکید است. نابینایان در رقابت با افراد عادی در مسابقات قرآن حائز رتبه‌های برتر می‌شوند و تعدادی از آن‌ها نیز در کنکور سراسری رتبه‌های خوبی را کسب و مدارج عالی را طی می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان نیکزاد، مطرح کرد: حتماً از ظرفیتی که در انجمن ایشان است، استفاده می‌کنیم. مناسب‌سازی کتاب‌ها یکی از فعالیت‌های ماست و محتواها را یا درشت‌خط یا صوتی یا به خط بریل می‌کنیم. 11 جلد کتاب بریل در اختیار هر دانش‌آموز نابینا قرار می‌گیرد که یکی از آ‌ن‌ها نیز کتاب درسی قرآن است. محتوای درسی‌شان کاملاً برابر با دانش‌آموزان عادی است. نابینایان چون از نظر شناختی مشکل خاصی ندارند و هوش عادی دارند، از همان محتوا استفاده می‌کنیم.

برقی اظهار کرد: امسال دو هزار جلد قرآن کریم به خط بریل را تکثیر کردیم و در اختیار مدارس قرار دادیم، در برنامه‌هایمان هست که 100 سری دیگر انجام دهیم. مسابقات قرآن، عترت و نماز برای دانش‌آموزان استثنایی نیز در سه سطح مدرسه، استان و کشور برگزار می‌شود که از رشته‌های آن می‌توان به حفظ عمومی قرآن و آیات منتخب و ویژه، حفظ 5، 10 و 20 جزء، تفسیر موضوعی، قرائت و ترتیل اشاره کرد. این فعالیت‌ها شور و نشاط لازم را در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی در دانش‌آموزان استثنایی ایجاد می‌کند. حتماً در این مسابقات از ظرفیت مؤسسات قرآنی نیز استفاده خواهیم کرد. از همه ظرفیت‌ها باید برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان استفاده کنیم.

وی در رابطه با ترویج حفظ قرآن میان دانش‌آموزان روشندل، گفت: این مسابقات در همین راستاست، دانش‌آموزان نابینا نیز استقبال خوبی از آن داشته‌اند و به طور کلی یکی از برنامه‌های ما بحث حفظ قرآن کریم توسط دانش‌آموزان نابیناست.

برقی در پاسخ به سؤالی در رابطه با کم‌حجم‌سازی کتاب‌های خط بریل، بیان کرد: قبلاً کاغذ بریل، کاغذ مرغوبی نبود و دستگاه‌های چاپ، یک رو آن را چاپ می‌کردند ولی در حال حاضر کیفیت بالاتر رفته و دو رو چاپ می‌شود که این امر کمک کرده تا حجم پایین بیاید ولی هنوز هم باید روی آن کار کرد، مثلاً کل قرآن کریم به خط بریل 10 جلد می‌شود.

جذب حداکثری مشارکت‌ها

وی با بیان اینکه رویکرد ما جذب حداکثری مشارکت بخش‌های مختلف است، اظهار کرد: خیّران نیز فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند و بخش زیادی از مدارس استثنایی توسط خیران ساخته شده است. ما هر نوع ظرفیتی که در کشور وجود داشته باشد برای دانش‌آموزان استثنایی به کار می‌گیریم و دست یاری هم به سوی همه بخش‌ها دراز می‌کنیم. معلمان، خانواده‌ها، دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی می‌توانند به ما کمک کنند. سال گذشته از یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه‌های برجسته‌نگار هوشمند گرفتیم و مثل دستگاه تبلت در اختیار دانش‌آموزان نابینا قرار دادیم.

برقی با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان کم‌بینا و کم‌شنوا در مدارس عادی و در کنار دیگر دانش‌آموزان، مطرح کرد: برای این دسته معلم رابط داریم که فعالیت‌ها و تعاملات را پیگیری می‌کنند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. اگرچه در برخی مدارس مناسب‌سازی‌های لازم انجام نشده، ولی تلاشمان استانداردسازی برای همه گروه‌های استثنایی است.

وی با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های قرآنی این وزارت‌خانه، اظهار کرد: آموزش نیروی انسانی و تربیت داوران مسابقات قرآن را با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه پیش می‌بریم، همچنین راه‌اندازی مدرسه آموزش مجازی حفظ قرآن را با همکاری اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش داریم. قصه‌های قرآنی را به صورت صوتی یا تصویری با همکاری حوزه علمیه قم داریم که همه این فایل‌ها نیز از طریق سایت سازمان و شبکه شاد بارگذاری می‌شوند، فعالیت‌هایی نیز در ارتباط با گویاکردن این شبکه انجام شده است.

یادآور می‌شود، برنامه افق با محوریت پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که با كارشناس مجری جواد نصیری، روزهای شنبه از ساعت ۱۴:۱۵ از این شبكه رادیویی( موج FM، ردیف ۱۰۰ mhz) پخش می‌شود.

کد
انتهای پیام
captcha