ادغام ماده درسی قرآن و مطالعات اسلامی در مدارس عربستان
کد خبر: 4080125
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

ادغام ماده درسی قرآن و مطالعات اسلامی در مدارس عربستان

وزارت آموزش عربستان از ادغام ماده درسی قرآن و مطالعات اسلامی در مدارس این کشور در سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از العین، وزارت آموزش عربستان از تمام مدارس عمومی، مهد کودک‌ها، مدارس حفظ قرآن، مدارس خصوصی و مراکز علمی درخواست کرده است که فعالیت خود را طبق راهنمای قدیمی برنامه‌های درسی که سال گذشته تصویب شد، متوقف کرده و آموزش را براساس برنامه درسی جدید این وزارتخانه ادامه دهند.

این وزارتخانه همچنین مواد درسی مطالعات اسلامی را با ماده قرآن کریم در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی ادغام کرده و یک ماده واحد به نام «قرآن و مطالعات اسلامی» را برای آموزش ارائه داده است.

این ماده آموزشی قرار است به جای 34 جلسه در مقطع راهنمایی، 15 جلسه به صورت هفتگی تدریس شود و در مقطع ابتدایی نیز از 38 جلسه به 30 جلسه آموزشی کاهش یافته است.

گفتنی است، وزارت آموزش عربستان سال گذشته نیز ۶ ماده درسی شامل قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و تفسیر را در یک ماده درسی ادغام کرده و با عنوان «مطالعات اسلامی» برای آموزش در مدارس ارائه داده بود که واکنش‌های متفاوتی در میان کاربران و فعالان عربستانی داشت.

ترکی الحمد، نویسنده لیبرال عربستانی در توئیتی که خشم فعالان فضای مجازی را برانگیخت، نوشت: در واقع این یک تصمیم عاقلانه است، یک مسلمان عادی نیازی به تأمل در توحید، فقه، تجوید و تفسیر ندارد. هر کس می‌خواهد در این امور عمیق شود، باید دروس تخصصی آن را فرا بگیرد.

اما برخی کاربران توئیتر نیز خشم خود را نسبت به این تصمیم ابراز کرده و در توئیت‌هایی با انتقاد گسترده از این تصمیم، نوشتند که این تصمیم تهدیدی برای تربیت و عقاید فرزندان است.

برخی دیگر نیز نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار داده و نوشتند که این تصمیم نسلی به دور از آموزه‌های دین و اخلاقیات اسلامی پرورش خواهد داد و فتح بابی برای افکار و اندیشه‌های لیبرالیسم خواهد بود که برخی نویسندگان آن را ترویج می‌دهند و به الحاد و بی‌دینی منجر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha