مساجد باید محور‌ سلامت و سعادت یک جامعه باشند
کد خبر: 4079474
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹

مساجد باید محور‌ سلامت و سعادت یک جامعه باشند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه مراکز عبادی باید محور‌های سلامت و سعادت یک جامعه پیش‌رو باشند، گفت: خانه کعبه محور تمام عالم و محور اصلی است و در هر نقطه نیز مساجد باید این محوریت را داشته باشند.

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشوربه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در نخستین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری که امروز 29 مردادماه در سالن همایش‌های مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه از سخنان و دعا‌های حضرت ابراهیم(ع) در مکه می‌توان به عنوان الگو‌های تمدن و حکمرانی جدید یاد کرد، اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) نخستین شاخص در دعا‌های خود را به موضوع امنیت اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه امنیت می‌تواند منشأء شکوفایی استعداد‌های مختلفی باشد، مطرح کرد: همچنین امنیت بستر لازم برای تمام اقدامات است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه مدیر شهر و روستا باید شاخص امنیت را بالا ببرد، عنوان کرد: تمام شاخص‌های سلامت اجتماعی که آرامش فکری را به همراه دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه این شاخص‌ها ذهن و ضمیر جامعه را آرام می‌کنند، بیان کرد: حضرت ابراهیم(ع) رونق اقتصادی را در جایگاه شاخص دوم عنوان می‌کنند.

اعرافی با اشاره به اینکه تمام شاخصه‌های امنیت، اقتصادی و جاذبه‌ها با توحید و عبادت گره خورده است، تصریح کرد: اهمیت این شاخصه برای این است که در نهایت انسان به خداوند برسد.

وی با بیان اینکه نگاه به آینده و راهبری صالحان نیز در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است، یادآور شد:‌ اندیشه حکمرانی روستایی یک نظریه بسیار مفید و خوب است که می‌تواند اتفاقات مثبتی را در پی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه مراکز عبادی باید محور‌های سلامت و سعادت یک جامعه پیش‌رو باشند، بیان کرد: خانه کعبه محور تمام عالم و محور اصلی است و در هر نقطه نیز مساجد باید این محوریت را داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبیعی است که روستا سلول حیات بخش کشور است، ابراز کرد: در گسترش شهر‌ها و شهرنشینی‌ها به این معقوله توجه بیش‌تری شده است.

اعرافی با اشاره به اینکه متأسفانه توسعه روستا با یک نگاه جامع و آسیب‌شناسانه نبوده است، اظهار داشت: اگرچه اقدامات گذشته و توسعه خدمات بسیار مؤثر بوده است ولی متأسفانه نقص‌هایی نیز در این مسیر وجود داشته است.

وی با بیان اینکه روستاشناسی و آسیب‌شناسی توسعه روستا به منظور رسیدن به الگوی مشخص امری ضروری است، مطرح کرد: نیازمند الگوی جامع در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری و... هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه روستا یک هویت و حریم ویژه خود دارد که باید از آن صیانت شود، عنوان کرد: این هویت و حریم هم در بخش زمین و مرز‌های جغرافیایی است و هم در مباحث فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تأمین زیرساخت‌های لازم برای توسعه روستا‌ها باید انجام شود، خاطرنشان کرد: مشاغل خرد و خانگی در روستا‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد که باید با جدیت بیش‌تری دنبال شود.

اعرافی با اشاره به اینکه متأسفانه شورای فرهنگ عمومی در بخش‌ها و روستا‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: روحانی نقش بسیار مؤثری در جامعه دارد و باید از قابلیت مدیریت و راهبری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه هنر نقش اثرگذاری در جامعه دارد، یادآور شد: انواع مختلفی از هنر مشروع و هنر سازنده وجود دارد که می‌تواند در آینده جامعه اثر‌گذار باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه متأسفانه جمعیت روستا‌ها درحال کاهش است، بیان کرد: حذف روستا‌ها به معنای فروپاشی رکن اساسی پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه حفظ روستا به معنای جلوگیری از آسیب‌های شهری از جمله حاشیه نشینی است، ابراز کرد: رونق در روستا به معنای خدمت به تمام کشور است.

اعرافی با اشاره به اینکه حیات مجدد و تعالی مجدد روستا یک وظیفه شرعی است، یادآور شد: در این مسیر از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده و تمام ابزار‌ها را به کار می‌گیریم.

انتهای پیام
captcha