اعتباربخشی به گواهینامه مؤسسات قرآنی با انعقاد تفاهم‌نامه با عقیدتی ـ سیاسی فراجا
کد خبر: 4074528
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

اعتباربخشی به گواهینامه مؤسسات قرآنی با انعقاد تفاهم‌نامه با عقیدتی ـ سیاسی فراجا

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به منظور اعتباربخشی مضاعف به مدارک و گواهینامه مؤسسات قرآنی با سازمان عقیدتی ـ سیاسی فراجا، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد.

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل های قرآن و عترتبه گزارش ایکنا، نشست هماهنگی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها، هشتم مردادماه، در اپلیکیشن قرار با دستوراتی چون تبیین تفاهم‌نامه فراجا، تبیین ابلاغ وزارت راه و شهرسازی و استماع پیشنهادات، دستاوردها و مشکلات استان‌ها برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره نخستین تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا منعقد شده است، گفت: از این لحظه به بعد با توجه به تغییر ساختاری ناجا و اعلامی که پیش از آن شده است، به‌عنوان «فراجا» عنوان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه انجام شده به منظور اعتباربخشی به مدارک، گواهینامه و آزمون‌های مؤسسات قرآنی است، بیان کرد: نخستین گام در حوزه استخدام کارکنان فراجا است. با توجه به تعداد کثیری از داوطلبان استخدام در ناجا، برطبق این تفاهم‌نامه برای ارتقای سطح قرآنی، این داوطلبان باید به مؤسسات قرآنی مراجعه کنند. براساس این تفاهم‌نامه‌، اتحادیه‌های استانی بعد از تعامل و گزینش‌ در سطح استان، مؤسساتی که توانایی صدور مدرک و آموزش لازم را دارند، مشخص کرده و طی تعامل با ناجای استان‌ لیستی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه باید نرخنامه‌ای سراسری از سوی کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری مشخص شود تا در سطح استان‌ها به عنوان پایلوت باشد و سپس بر اساس شرایط و بُعد مسافت و اقتضائات استان‌ها این نرخ افزایش و یا کاهش داشته باشد، اظهار کرد: همچنین بر اساس آن نرخ‌نامه، هزینه‌هایی برای صدور گواهینامه و شرکت در کلاس‌ها دریافت شود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات با اشاره به اینکه احتمالا دوره آموزشی شامل برگزاری سطح دو (روخوانی و روان‌خوانی و یا صحت قرائت نماز است) می‌شود، اضافه کرد: مستقل عمل کردن ادارات تبلیغات اسلامی برخی از استان‌ها برای معرفی مؤسسات حائز شرایط برگزاری این دوره به ناجا، خلاف مفاد این تفاهم‌نامه است زیرا اتحادیه استان‌ها باید این مؤسسات را معرفی کنند.

وی ادامه داد: از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه، این است که از سوی اتحادیه‌های استانی، استعدادهای برتر قرآنی در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم به منظور جذب و استخدام در نیروی انتظامی معرفی شوند تا علاوه بر درخشش در مسابقات قرآن نیروهای مسلح، در عرصه آموزشی، تبلیغی و ترویجی از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

انجم‌شعاع با اشاره به مفاد دیگر این تفاهم‌نامه درخصوص ضرورت ساختار آموزشی منسجم برای مؤسسات قرآنی، بیان کرد: بر اساس این اتحادیه، قرار است که اتحادیه‌های استانی طرح‌ها و برنامه‌هایی که در چارچوب آیین‌نامه مؤسسات قرآنی دارند، برای کمیته طرح و برنامه ارسال کنند تا در این زمینه جمع‌بندی لازم انجام شود.

وی ادامه داد: بند سوم تفاهم‌نامه با سازمان عقیدتی ـ سیاسی فراجا این است که در نزدیک مرزها که با کمبود معلمان و طلاب روبه‌رو هستند، در صورت امکان اتحادیه‌ها مربیان قرآن اعزام کنند تا این خلأ فرهنگی، تربیتی، دینی و قرآنی پر شود. این امر، نشان از اعتبار مربیان مؤسسات قرآنی و از سوی دیگر، اعتماد جذب شده است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری ادامه داد: همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، جدول مناطق مرزنشین فاقد مربیان قرآن از سوی ادارات عقیدتی ـ سیاسی ناجا در اختیار اتحادیه‌های استانی قرار خواهد گرفت تا طی جلسات مشترک با ادارات عقیدتی ـ سیاسی ناجا در سطح استان و پرداخت حق‌الزحمه به اتحادیه‌ها، این امر محقق شود؛ البته لازم است پیش از آن نیز جدول حق‌الزحمه‌های واحد اعزام مربیان نیز تدوین شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این امر انجام خواهد شد.

انجم‌شعاع به بند دیگر این تفاهم‌نامه در زمینه دوره‌های آموزشیاری قرآن کارکنان پایور و وظیفه و بهره‌مندی از این معلمان قرآن بالقوه اشاره کرد و گفت: سربازان وظیفه که در دوره آموزشیاری قرآن شرکت کرده‌اند، می‌توانند پس از اتمام سربازی تا هنگامی که شغل مناسب پیدا نکرده‌اند، در یکی از مؤسسات قرآنی به عنوان معلم (مشروط به ارائه خدمات حداقلی) مشغول به کار شوند و از مزایای بیمه اجتماعی روستائیان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما این است که بتوانیم حداقل از یکی از سربازان وظیفه در دفتر اتحادیه‌های استانی استفاده کنیم. در صورت موافقت با این پیشنهاد، یک نفر دائماً در دفتر اتحادیه به عنوان پاسخگو حضور خواهد داشت و می‌تواند کارهای اداری و دفتری اتحادیه را انجام دهد.

انجم‌شعاع با اشاره به بند پنجم این تفاهم‌نامه، اظهار کرد: طی این امر مقرر شد تا در سه استان تهران، خوزستان و اصفهان به صورت پایلوت در پنج شهرک از صفر تا 100 تأسیس دارالقرآن با کمک مؤسسات قرآنی این استان‌ها انجام شود.(البته همانطور که گفته شد باید در زمینه هزینه‌های اداری دارالقرآن‌های شهرک‌ها به اضافه اعزام معلمان قرآن و هزینه صدور گواهینامه‌ها توسط دوستان به نرخ‌نامه واحد برسیم).

وی به بند ششم این تفاهم‌نامه و بهره‌مندی از خدمات ناجا در سطح استان‌ها چون توان ترابری، اماکن آموزشی و تفریحی، سالن‌های همایش‌ها و آمفی‌تئاترها در مقابل خدمات اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها اشاره کرد و افزود: چون این تفاهم‌نامه به امضای دو طرف بوده است، در مقابل خدمات اتحادیه نیز از ظرفیت‌های نیروی انتظامی در استان‌ها نیز می‌توان بهره‌مند شد. 

انجم‌شعاع در ادامه این جلسه به درخواست اتحادیه از وزیر مسکن و شهرسازی و موافقت در زمینه در نظر گرفتن مکانی برای فعالیت قرآنی یکی از مؤسسات در چیدمان شهری و در هر شهرک و همچنین در اختیار قرار دادن زمینی در مرکز هر استان به منظور مکان ستادی اتحادیه‌های استانی اشاره کرد و گفت: دوستان در وزارت راه و شهرسازی شرایطی را ابلاغ کرده‌اند که این زمین تحت مالکیت دولت و بلامعارض باشد، کاربری آن با کاربری مربوطه انطباق داشته باشد و اتحادیه‌ها باید با این نامه و ابلاغیه که انجام شده است، این موضوع را پیگیری کنند. ظرفیت‌هایی در مرکز ادارات شهرسازی استان‌ها است که می‌توان با تعامل آن‌ها را راحت‌تر جلو برد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری به افزوده شدن مربیان و معلمان قرآن (چه آنهایی که دوره مجازی دارند و چه دوره آنلاین)، مشاوره‌های دینی و کاتبان قرآن به لیست مشاغل خانگی طی نامه‌ای با امضای علیرضا معاف، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد به سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه و ارسال به وزارت کار اشاره کرد و ادامه داد: براین اساس، این سه گروه با محوریت تأیید اتحادیه‌های استانی جزو مشاغل خانگی محسوب شده و می‌توانند از مزایای وام اشتغال‌زایی بهره‌مند شوند.

وی در پایان به مکاتبه انجام شده با رئیس سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: طی این نامه از آقای جبلی خواسته شده تا در سیمای استانی، گروه‌های برنامه‌سازان با بهره‌مندی از ظرفیت اتحادیه‌های استانی (با معرفی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی و در اختیار قرار دادن لیست شماره تماس‌های این مدیران) به معرفی چهره‌های قرآنی در زمینه مؤسسات، حفظ، قرائت و سایر رشته‌های قرآنی بپردازند.

اهم نظرات ارائه شده در این جلسه عبارتند از:

  • تسهیل بر ضرورت تهیه نرخنامه واحد برای استان‌ها
  • در نظر گرفتن بعد مسافت‌ در استان‌ها برای تدوین و تهیه نرخنامه سراسری
  • تشکیل جلسه با حضور مدیران عامل استان‌ها در زمینه تهیه نرخنامه سراسری و احصای نظرات و جمع‌بندی و اعلام آن
  • بازدید خوب مدیرعامل اتحادیه کشوری و هیئت همراه از استان‌ها، ارزیابی فعالیت‌ها و عملکردهای سطح استان و دستاوردهایی که به همراه دارد
  • همکاری اداره عقیدتی ـ سیاسی فراجای سیستان و بلوچستان با اتحادیه استانی در زمینه برگزاری دوره‌های تربیت معلم و مراحل استخدام همکاری نیروی انتظامی، نشان از صبغه و پیشگامی آن‌ها در این استان دارد.
  • اختصاص زمینی مشخص به اتحادیه‌های استانی به قیمت منطقه‌ای، خارج از شرایط مزایده طی هماهنگی و تعامل با مدیران ادارات‌کل شهرسازی استان‌ها و بهره‌مندی از اختیارات این مدیران کل
  • مخالفت با به‌کارگیری سرباز وظیفه در دفتر اتحادیه به دلیل وجود اطلاعات سرّی و محرمانه
انتهای پیام
captcha