افجه‌ای: ابداع کم و کپی بسیار است + صوت
کد خبر: 4048516
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
هنر انقلاب اسلامی از منظر هنرمندان/ 6

افجه‌ای: ابداع کم و کپی بسیار است + صوت

نصرالله افجه‌ای گفت: امروزه ابداع در هنر خیلی کم و کپی‌برداری بسیار زیاد شده که مصیبت بسیار بزرگی شمرده می‌شود و گریبان هنر نقاشی‌خط را نیز گرفته است.

نصرالله افجه‌ای، استاد نقاشی‌خط، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: مقوله خط با خط‌نقاشی فرق می‌کند. ما پیشینه خط را از زمان عمادالکتاب داریم. قبل از او نیز خوشنویسان بزرگی در قرون مختلف ظهور کردند و هرکدام سبک و سیاقی برای خود داشتند و در هر دوره‌ای خوشنویسان شاخص خود را داشتیم.

وی ادامه داد: خط یک جای ثابتی دارد و ما باید نعل به نعل آن را دنبال کنیم، اما از این نظر که نقاشی وارد خط شده یک پدیده زمانی است و به شرط اینکه به اساس خط نستعلیق و ثلث و دیگر خطوط صدمه‌ای نزند اشکالی ندارد و می‌تواند طراحی حروف را به وجود بیاورد.

افجه‌ای در رابطه با وضعیت امروز هنر نقاشی‌خط گفت: امروزه ابداع خیلی کم و کپی‌برداری بسیار زیاد شده که مصیبت بسیار بزرگی است. باید اثر انگشت فرد روی خط باشد و اگر نباشد، صنعت است و هنر نیست؛ اصلاً می‌توان چاپ کرد. کپی‌برداری هیچ ارزشی ندارد. مثل امضاست و اگر توانستند ابداع کنند، پیشرفت می‌کنند، در غیر این صورت اتفاقی نمی‌افتد. هر هنرمند باید سبک و سیاق خود را پیش بگیرد و به دنبال مطالعه باشد و نزد اساتید بزرگ شاگردی کند.

افجه‌ای: هنر فراموش شده است + صوت

این هنرمند پیشکسوت در پاسخ به این سؤال که علت اینکه کارهای کپی زیاد شده است چیست؟ گفت: طماعی و پول‌پرستی دلیل آن است. باید وزارت ارشاد باید همت کند و خط و خوشنویسی را به ثبت برساند و اثرانگشت و سبک هر هنرمند را ثبت کند.

افجه‌ای: هنر فراموش شده است + صوت

افجه‌ای اظهار کرد: به تمام خوشنویسانی که می‌خواهند وارد حیطه نقاشی‌خط شوند می‌گویم که بی‌خود زحمت نکشند که از زحمات دیگر اساتید استفاده و آثار آنها را کپی کنند. به قولی عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری. باید متوجه باشند که کار هنری را برای هنر انجام دهند، در غیر این صورت اگر تابلونویسی کنند، درآمد بیشتری دارند.

کد

وی درباره هنر در دوران انقلاب بیان کرد: من پشتیبان این جمهوری هستم و در سال 1358 به آن رأی دادم. مملکت در آن زمان از وضعیت نامناسبی نجات پیدا کرد و بعد از انقلاب مزایای زیادی مشاهده می‌شود، ولیکن متأسفانه هنر که پای‌بست هرملتی است فراموش شده و نمی‌دانم چرا متوجه نیستند. چرا برای هنر ارزشی قائل نیستند؟ چرا نباید هنرمند پرور باشیم؟ هنر تنها نوشتن نیست و در تمام شئون زندگی انسان‌ها و ممالک کوچک تا بزرگ هست. هنر انضباط‌بخش و معرفت‌بخش است. متأسفانه به هنرمند توجهی نمی‌شود. ما باید در هنر آثاری را تولید و از افراد توانمند حمایت کنیم.

افجه‌ای: هنر فراموش شده است + صوت

افجه‌ای: هنر فراموش شده است + صوت

انتهای پیام
captcha