فاصله گرفتن افراد از انقلاب، ریشه مشکلات امروز / ایران در رده ابرقدرت‌ها قرار دارد
کد خبر: 4033680
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
خطیب جمعه تهران بیان کرد:

فاصله گرفتن افراد از انقلاب، ریشه مشکلات امروز / ایران در رده ابرقدرت‌ها قرار دارد

حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به مشکلات امروز کشور، گفت: این مشکلات برای انقلاب نیست برای افرادی است که با انقلاب فاصله دارند و ایدئولوژی انقلاب را قبول ندارند و ولایت‌فقیه را در ردیف سایر رهبری‌ها می‌دانند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کاظم صدیقیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کاظم صدیقی، امروز، 15 بهمن‌‌، در خطبه اول نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برپا شد، با توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: در فکرمان مراقب باشیم شیطان به ما القائات نداشته باشد و فکرمان خدایی، الهی و برای رفع مشکلات و ایجاد صلح و سازش باشد؛ هم گرایش‌هایمان را خداپسند کنیم و میلمان به چیزی نباشد که خدا را ناراضی کند و هم رفتار و کردارمان را با دستورات قرآن و عترت و فتاوای فقهای عظام منطبق کنیم تا جزو مجرمان به حساب نیاییم.

وی با اشاره به اینکه بحث در خطبه نخست درباره سفره نماز است، ادامه داد: سفره نماز، سفره‌ای بی‌نظیر است و بر سر این سفره غذاهای روحی، دلی و معنوی و معرفتی بی‌نظیر و بی‌مثالی است که یکی سوره مبارکه «حمد» است. در سوره حمد بعد از اظهار اخلاص(آن هم به دستور خودش) از خدا می‌خواهیم که تنها او را بپرستیم و نفس‌پرست، پول‌پرست، شهرت‌پرست، علم‌پرست، نمازپرست و عبادت‌پرست نباشیم.

صدیقی با تأکید بر اینکه نماز را نباید پرستش کرد بلکه خدا را باید پرستش کرد، بیان کرد: فردی که نماز خود را مهم می‌داند آن نماز، نماز نورانی نخواهد بود؛ در نماز باید تمام جوارح فانی در خداوند باشد. به دنبال «إِيّاكَ نَعبُدُ وَإِيّاكَ نَستَعينُ»، خداوند فرموده است که «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‌». اکثر خواسته‌های ما وبال آخرتمان است، اما خداوند به دلیل محبتی که به بندگان دارد نمی‎خواهد ول باشیم. ولایت اهل‌بیت(ع) به دلیل این است که مجموعه زندگی ما را زیر پرستش خداوند می‌برد.

خطیب جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه خلقت برای بندگی است، اضافه کرد: مسئولان ادارات و پدرها و مادرها باید سبک زندگی خود را از خدا بگیرند و فرزندان خود را اسلامی تربیت کنند. سیاستمداران در ارتباطات بین‌‌المللی مصالح دین را در نظر بگیرند و استقامت‌های جبهه مقاومت را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‌» از خدا می‌خواهیم ما را به راه راست هدایت کند، گفت: در تفسیر این آیه تعابیر گوناگون است؛ یکی اینکه خداوندا! به من ثبات قدم بدهد و دوم این است که من که عبادت کردم و پاداشی که در برابر آن عبادت می‌خواهم، این است که راه کج در زندگی نروم. سومین احتمال این است که این آیه بدین معناست که باری‌تعالی به من نور عقل، رهبری، رسالت، مربیان الهی و اهل بیت(ع) داده‌ای و این نور را زیاد کن و قدم به قدم به من نور بده و امیدوارم خداوند در این ماه رجب که آغاز فصل عبادت است، مراقب باشیم؛ رجب، شعبان و رمضان بهار سال است و باید در این ماه‌ها بذر کاشت.

صدیقی اظهار کرد: سعی کنید تا اعمالی که در مفاتیح الجنان برای ماه رجب آمده را تا حدودی انجام دهید. ارتباط قلبی خود را با خداوند با استغفار و قرائت قرآن و دعاها  برقرار کنید. زیارت رجبیه، خوش مضمون و جزو دلنشین‌ترین زیارت‌هایی است که اهل‌بیت(ع) در این ماه سفره‌ای ویژه پهن کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه افضل‌ترین اعمال رجب روزه است که در این باره روایات گوناگون است، افزود: روزه تمرین اخلاص است. فردی که روزه می‌گیرد، اموری را که روزه‌دار باید ترک کند، ترک می‏‎کند؛ اخلاص شاخصه سعادت است و بدون اخلاص هیچ جهاد و نماز و نماز شبی، قابل قبول نیست.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با تسلیت درگذشت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و با اشاره به مناسبت‌های ماه رجب، گفت: این ماه، ماه خدا و ولایت و عبادت و خودسازی است و در این ماه میلاد حضرت امام باقر(ع)، امیرالمؤمنین(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و مبعث شریف و مناسبت‌های عبادی چون ایام البیض و اعتکاف را در پیش داریم. همچنین ایام دهه فجر نیز با این ماه، مصادف شده است.

وی ادامه داد: دهه مبارکه فجر استفاده از ذخیره تمام‎نشدنی انقلاب اسلامی است. این جریان به مانند جریان عاشورا و غدیر است و باید همه ساله مردم پیروزمند، جشن پیروزی را تکرار کنند و این جریان فکری و انقلاب عمیق تاریخی را برای نسل‌های بعد نیز تبلیغ کنند، بلکه خودمان نیز با تکرار نقل روایت انقلاب اسلامی نیز تنبّهی پیدا ‌کنیم. یاد امام(ره)، یاد شهدا و یاد دفاع جانانه قاطبه مردم از انقلابشان در خطرات مختلف، یاد خدا و مذّکر است و ما را در مسئله انقلابمان، همیشه به روز نگه می‌دارد. انقلاب، انقلاب بی‌مثالی است و غیر از سلسله اهل‌بیت(ع) چنین انقلابی را به خود ندیده‌است.

صدیقی با اشاره به اینکه انقلاب به معنای تحول است، تصریح کرد: هر روزی که تحول نباشد، پویایی نیست و آنجا رکود و فرسودگی و استحاله است، اما نور خدا خاموشی ندارد. هر مقدار ظرفیت پیدا کنیم، نور بیشتری را پیدا می‌کنیم. اینکه امام(ره)، انقلاب اسلامی را «انفجار نور» نامیده‌ است، روی حساب بود.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: انقلاب ما ویژگی‌هایی دارد چنانکه جهان را تحت تأثیر قرار داد، تاریخ را عوض کرد، مناسبت‌های بین المللی را عوض کرد و راه نویی را برای آمادگی جهان جهت پذیریش عدل امام زمان(عج) فراهم کرد. آنچه که هر ساله گفته می‌شود تنها بخشی از تجلیات انقلاب اسلامی است؛ این انقلاب، پدیده الهی و غیبی است و «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ» بوده است و با تحلیل‌‌های مادی و افکار ماتریالیستی، قابل توجیه و تبیین نیست.

وی گفت: اولین ویژگی این انقلاب، رهبری انقلاب و مکتبی است که چنین رهبری را در دامن خود تربیت کرده است. ملت ایران در جریان انقلاب با نفس یک نایب امام، مرجع تقلید و خلیفه‌ای از خلفای الهی که چنین مأموریتی را احساس کرد، همراه بود اما انقلاب فقط انقلاب ایران نبود و نیست بلکه انقلاب مستضعفان است.

صدیقی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، جبهه‌ای بود(بدون اینکه دخالتی در جهان داشته باشد)، که تفکری را به میدان آورد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی مقابله با ظلم و بی‌عدالتی، احیای فطرت‌ها، بیدارگری و عزت است و ارتباط دادن دنیا با آخرت و آخرت با دنیا است؛ انقلاب اسلامی احیای مکتب زندگی‌ساز اسلام است که اسلام مکتب زندگی است و مدیریت و امامت، رهبری، اقتصاد، فرهنگ، تربیت و نظامات بین‌المللی، جهاد، ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی، اخلاق، خودسازی، عرفان، عشق و محبت دارد. این انقلاب جامعه را به صورت واحد با ایمان و وحدت انسجام می‌دهد و « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » را عینیت بخشید و با پیوستن مردم به یکدیگر اقیانوس عظیمی را به وجود آورد، به‌طوری که با امواج این اقیانوس و اتحاد دینی و توحیدی، تمام قدرت‌ها را به چالش می‌کشد که تاکنون نیز کشیده است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: محور انقلاب و بنیانگذارش توسط یک رجل الهی، فقیه، حکیم، عارف، خود مراقبت کرده و خودساخته کلید زده شده است و آن نفس گرم از عمق ایمان و توحیدش ناشی می‌شد، به‌طوری که در طول زمان، حوزه‌ها را متحول کرد و به مردم رسید و مردم گوهر گمشده‌ای را یافتند و زیر پرچم او رفتند و بزرگترین معجزات را اسلام با این انقلاب به دنبا ارائه کرد.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‌های امام(ره) می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ امام(ره) پیش از اینکه در مقابل شاه قرار گیرد و در مقابل آمریکا قدعلم کند، در برابر نفس خود ایستادگی کرده بود و لحظه‌ای از نفسش غافل نبود. شما را به عمل به آیه «عَلَيكُم أَنفُسَكُم» دعوت می‌کنم؛ حواسمان به خودمان باشد. امام(ره) علی‌الدوام حواسش به خودش بود. امام(ره) موحد بود و خدا را شناخته و یافته بود و خودش را به خدا داده بود و خودی برای خود نگه‌‌نداشته بود. امام(ره) حساب خدا را در اولویت اول زندگی خود قرار داده بود و حسابی برای خود مطلقاً باز نکرده بود.

صدیقی اضافه کرد: دومین ویژگی‌ امام(ره) این است که انقلاب امام خمینی(ره) مکتبی بود و بنایش حرکت این قافله به سمت خدا بود. عدل و قسط هدف متوسط است، چون بدون تحقق این دو هدف نمی‌توان به خدا رسید. چنانکه انسان خلیفةالله است و این هنگام است که از مرز مادیات عبور می‌کند و خداوند از خود به روح انسان دمید و هنگامی که انسان روح‌الله شد، هیچ چیزی جز خداوند او را اسیر و دربند نمی‌کند، لذا بستر رسیدن به خداوند، پیاده کردن عدل و قسط است و در رعایت حقوق دیگران باید قسط و عدل را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: بر امام(ره) نه ترس و نه یأس عارض می‌شد و نه غرور ایشان را می‌گرفت. امام(ره) بازداشت شد و سپس تبعید شد و کشورهای دیگر او را راه ندادند و مقدرشون این بود که به فرانسه بروند و از آنجا دنیا صدایشان را بشنوند و مصاحبه‌های الهی و واقع بینانه را ارائه کنند و دل‌ها را بیشتر با خود همراه کردند. مردم ایران عشقشان نسبت به ایشان روزافزون شد و قاطبه مردم، آماده ورود امام(ره) بودند و امام با چنین فضایی، وارد ایران شدند و هنگامی که از ایشان پرسیدند چه احساسی دارید، فرمودند «هیچ، هیچ، هیچ».

خطیب تهران اظهار کرد: خرمشهر سقوط کرد، امام(ره) مأیوس نشد. فرمودند «جنگ است، جنگ». هنگامی که خبر پیروزی و آزادسازی خرمشهر را به ایشان دادند گفت «خرمشهر را خدا آزاد کرد». نه غرور و نه ترس و نه یأس بر ایشان راه نداشت؛ «وَ مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ».

وی به دو مطلب از کتاب «ایران؛ ابرقدرت منحصر به فرد» از کارشناسان غربی و شرقی نقل کرد و گفت: در این کتاب مدیر مؤسسات استراتژیک روسیه صراحتا اعلام می‌کند، «ایران ابرقدرت جهانی است. آنجا که او قدرت بزرگ جهانی است، روسیه و چین به اتفاق این کشور در یک مانور دریایی حضور پیدا می‌کنند، این خبر جز به رسمیت شناختن قدرت ایران نیست. در واقعه ایران در موقعیتی است که می‌تواند رهبری جامعه جهانی را برعهده بگیرد آنهم با داشتن ایدئولوژی و دارا بودن رهبری بی نظیر، مقتدر و مدیر مشرف بر همه مسائل جهانی که توانست 40 سال تحریم شکننده جهان غرب را تحمل کند و خم به ابرو نیاورد». همچنین مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در این کتاب گفته است، «امروز رهبران قدرت‌های جهانی از مسئولان ایران برای حفظ امنیت خود وقت قبلی بگیرند».

صدیقی با اشاره به اینکه ما مشکلات داریم، بیان کرد: این مشکلات برای انقلاب نیست برای افرادی است که با انقلاب فاصله دارند و ایدئولوژی انقلاب را قبول ندارند و ولایت‌فقیه را در ردیف سایر رهبری‌ها می‌دانند. هر کسی به آرمان الهی انقلاب دل سپرد و با رهنمودهای نایب امام زمان(عج) که مؤید از جانب خداست، عمل کند، آنجا ایران، سرافراز و مقتدر است.

وی با تأکید بر اینکه امروزه واقعاً جزو کشورهای ابر قدرت هستیم، گفت: ما هستیم که کشتی انگلیسی را می‌توانیم توقیف کنیم، پهپاد آمریکایی را سرنگون کنیم و این ماییم که در جبهه مقاومت لبنان مقتدرانه با وجود سید ابرمسلمان (که خودش یک قدرت بازدارنده این انقلاب است) پشتیبانی می‌کنیم. همچنین یمن فقیر امروزه قدرت‌های بزرگ جهانی را به چالش می‌کشد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد:  در مسئله اقتصاد، مقام معظم رهبری چند سالیست که شعار سال را اقتصادی قرار داده‌اند و خودشان به این مسئله ورود کرده‌اند و برنامه داده‌اند و خواستند تا به اقتصاد مقاومتی عمل شود. در مسئله فرهنگی نیز به موضوع شبکه‌های مجازی خودشان ورود مستقیم کردند، بنابراین آنجاکه تخلف، ضعف و عقب‌ماندگی است به دلیل عدم پیروی از فرمایش ایشان است و آنجاکه اطاعات و پیشرفت است، حاصل همراهی با ایشان است. امروزه قوه قضائیه، مجلس و دولت مثل شما مردم، فانی در ولایت هستند و فانی در شهدا و شهادت هستند و این را از امام(ره) یاد گرفته‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: شما مردم با وجود گرانی‌ها و سختی‌های اقتصادی، به داشته‌ها، عزت و اقتدار و اثر منطقه‌ای که دارید تکیه کنید. امیدواریم به همین زودی هم مشکل اقتصادی برطرف شود و هم مسئله اشتغال تأمین شود و این کرونا و شبه کرونا از بین برود و برای ظهور آماده شویم.

انتهای پیام
captcha