ایران به منزله یک پرونده خاص؛ هدف همیشگی صهیونیست‌ها/ همه دولت‌ها به پیوست رسانه‌ای مذاکرات بی‌توجه بوده‌اند
کد خبر: 4024035
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
بهشتی‌پور بیان کرد:

ایران به منزله یک پرونده خاص؛ هدف همیشگی صهیونیست‌ها/ همه دولت‌ها به پیوست رسانه‌ای مذاکرات بی‌توجه بوده‌اند

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با بی‌مبنا دانستن برخی تحلیل‌ها درباره نقش تخریبی رژیم صهیونیستی در مذاکرات با هماهنگی و مدیریت آمریکا گفت: اسرائیل به طور کلی مخالف هر نوع توافق بین ایران و آمریکا به ویژه در حوزه مسئله هسته‌ای است و همواره تلاش می‌کند که ایران همواره یک کشور یا موضوع خاص در سطح جهانی باقی بماند.

حسن بهشتی‌پور

حسن بهشتی‌پور، پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش تخریبی رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته‌ای و برخی تحلیل‌ها پیرامون هماهنگی آمریکا و اسرائیل در این رابطه گفت: این تحلیل‌ها مبنی بر هماهنگی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات بی‌مبناست که به طور مرتب بیشتر به صورت تبلیغاتی مطرح می‌شود اما مصداق بیرونی ندارد. مصداق دقیقش به نظر من، که چند سال است به عنوان پژوهشگر این موضوع را دنبال می‌کنم، این است که اسرائیل به طور کلی مخالف هر نوع توافق بین ایران و آمریکا به ویژه در حوزه مسئله هسته‌ای است.

وی افزود: پرونده هسته‌ای سوژه‌ای است که اسرائیلی‌ها از سال 1993 دنبال می‌کنند و مدام تکرار می‌کنند امروز، فردا، یک  سال، ده‌ سال و .. دیگر ایران به بمب هسته‌ای می‌رسد و به رغم گذشت دو دهه از این ادعاها آنها همچنان آن را تکرار می‌کنند و بهانه تکرار این ادعاها مختلف است؛ زمانی مذاکرات بهانه ‌می‌شود و زمانی هم به بهانه مناقصه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و بستن قرارداد با روس‌ها در سال 1995 است.

مخالفت اسرائیل با هر نوع فعالیت هسته‌ای ایران

بهشتی‌پور اظهار کرد: بنابراین اسرائیلی‌ها به شدت مخالف هر نوع فعالیت هسته‌ای ایران هستند و از همه امکانات و ابزارها در حوزه دیپلماتیک با اعزام افراد مختلف به کشورهای مؤثر در این موضوع و حوزه رسانه‌ای برای جا انداختن اینکه ایران به دنبال بمب هسته‌ای و نابودی اسرائیل است، استفاده می‌کنند، لذا آمریکا چنین نقشی را به اسرائیل نداده است و اسرائیل این نقش را خودش از سال‌های قبل داشته است و اتفاقا لابی اسرائیل در آمریکا از تمام امکاناتش استفاده کرد تا برجام اولاً تحقق پیدا نکند و بعد از امضای برجام تلاش خود را برای اجرایی نشدن آن انجام داد و در گام بعد تمام امکاناتش را بسیج کرد تا ترامپ را برای خروج از برجام قانع کند که موفق هم شد؛ البته ترامپ فقط به خاطر اسرائیل از برجام خارج نشد اما این یکی از دلایل مهم خروج آمریکا از برجام بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: واقع‌بینانه باید گفت اسرائیل مخالف جدی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و در واقع مخالف کل صنعت هسته‌ای در ایران است و از همه امکاناتش استفاده می‌کند تا ایران در این مسیر موفق نشود. به عبارتی  تا مادامی که جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و دو دولت دشمن اصلی هم هستند، اسرائیل همواره تلاش می‌کند که ایران همواره یک کشور یا موضوع خاص در سطح جهانی باقی بماند و تنها در صورتی که روزی مشکلات ایران و اسرائیل حل شود ممکن است دست از مخالفت‌های خود با ایران بردارند که تقریبا غیرممکن است چنین اتفاقی بیفتد و لذا این رویکرد توسط اسرائیلی ها علیه ایران همچنان ادامه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: یک جایی هم مانند دوران اوباما ممکن است موفق نشوند و به رغم بسیج تمامی امکانات برای عدم امضای برجام، دیدیم که برجام امضا شد زیرا واقعا بهانه از دست اسرائیلی‌ها گرفته شد و آنها نتوانستند دنیا را در این خصوص که ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است، قانع کنند چون در برجام چهار مسیر اصلی که احتمال داشت اگر ایران می‌خواست بمب هسته‌ای بسازد از این مسیرها حرکت کند، مسدود شده بود.

تبلیغاتی بودن تهدیدهای رژیم صهیونیستی

بهشتی‌پور درباره تهدید نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران و احتمال عملیاتی شدن آن در صورت توافق هسته‌ای گفت: این تهدیدها در راستای فضاسازی تبلیغاتی و عملیات روانی است و از طرف مقابل، ایران هم اسرائیل را تهدید کرده و لذا نباید این تهدیدات اسرائیل را چندان جدی گرفت.

بهشتی‌پور درباره عملکرد جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات به لحاظ رسانه‌ای در جنگ روایت‌ها با طرف مقابل گفت: هر نوع مذاکره دو صحنه جنگ دارد؛ میز مذاکره و رسانه‌ها. رسانه‌ها تأثیر مستقیمی بر روی افکار عمومی دارند و لذا دو طرف مذاکره تلاش می‌کنند از ابزار رسانه برای تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی استفاده کنند و از طرفی افکار عمومی براساس دریافت و تأثیری که می‌پذیرد، می‌تواند بر روی مذاکره‌کنندگان تأثیر مثبت یا منفی بگذارند اما در ایران، نه فقط در این دولت بلکه در همه دولت‌های قبلی به لحاظ رسانه‌ای مشکل داریم و اغلب اقدامات ما از داشتن پیوست رسانه‌ای محروم است. زیرا هنوز علوم دانشگاهی ما در حوزه رسانه و ارتباطات پیشرفت زیادی نکرده و از طرفی مسئولان کشور نیز چندان رسانه را جدی نمی‌گیرند و به رسانه به منزله ابزاری نگاه می‌کنند که هر موقع دلشان خواست استفاده می‌کنند و هر موقع هم که نخواستند آن را کنار می‌اندازند.

تبعات منفی نگاه ابزاری مسئولان به رسانه

وی تأکید کرد: نتیجه نگاه ابزاری مسئولان به رسانه همین است که به نحو مطلوبی از آن استفاده نمی‌شود. در حالی که دیپلماسی رسانه‌ای بخش مهم و شاید ستون فقرات دیپلماسی عمومی است و باید هم افراد متخصص در این حوزه تربیت شود و از طرف دیگر در هر اقدام بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته‌ای به منزله یکی از مهمترین مذاکرات تاریخ معاصر ایران، باید یک پیوست رسانه‌ای وجود داشته باشد.

این کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: در واقع علاوه بر افراد رسانه‌ای معتمد، کاربلد، خبره و حرفه‌ای، باید پیوست رسانه‌ای به معنای کامل آن را داشته باشیم تا بتوان هم برای افکار عمومی داخلی به خوبی توضیح داد که ایران در مذاکرات چه اهدافی دارد و قرار است به چه نقطه‌ای برسد و با انتشار محتوای تأثیرگذار به زبان‌های مختلف نقطه نظرات خود را برای مخاطبان جهانی تبیین کنیم. همانطور که آنها به طور مرتب در فضای رسانه‌ای در شبکه‌های فارسی‌زبان و غیره بر روی خطر هسته‌ای ایران و ساخت بمب هسته‌ای از سوی ایران کار می‌کنند و با دنبال کردن سناریوهای مختلف در سطح جهانی علیه ایران فضاسازی می‌کنند.

بهشتی‌پور با اشاره به دو نوع روایت در مسئله مذاکرات هسته‌ای گفت: یک نوع روایت،  روایت کلی است که بر روی مجموعه سیاست و مسیر هسته‌ای ایران، چرایی اصرار ایران بر فناوری هسته‌ای و میزان هزینه‌کرد در این مسیر و اهدافش متمرکز است و یک روایت دیگر نیز معطوف به وضعیت فعلی مذاکرات در دور هشتم است که متأسفانه مسئولان ما تصور می‌کند با چند توئیت و مصاحبه می‌توانند مسئله را به لحاظ رسانه‌ای حل و فصل کنند و روایت خود را بر طرف مقابل مسلط کنند، در حالی که اینگونه نیست و کار و فعالیت بسیار بیشتری را می‌طلبد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha