انتقاد از نبود پخش زنده افتتاحیه/ انتفاع شرکت‌کنندگان در تغییرات آیین‌نامه‌ای + صوت
کد خبر: 4023033
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
گزارش ایکنا از سومین روز مسابقات بانوان؛

انتقاد از نبود پخش زنده افتتاحیه/ انتفاع شرکت‌کنندگان در تغییرات آیین‌نامه‌ای + صوت

در نظر گرفتن نفع شرکت‌کنندگان در تغییرات آیین‌نامه‌ای و همچنین انتقاد از نداشتن پخش زنده در هیچ کدام از مراحل مسابقات بانوان حتی افتتاحیه از مهم‌ترین مواردی بود که در سومین روز رقابت‌های بانوان در مسابقات سراسری قرآن به آن اشاره شد.

هیئت داورانبه گزارش خبرنگار ایکنا، سومین روز رقابت‌های بانوان در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به رشته حفظ کل اختصاص داشت که امروز پنجشنبه، دوم دی‌ماه از ساعت 9 صبح آغاز شد.

این رقابت‌ها که با مجری‌گری کتایون درویش همراه بود به اجرای 14 حافظ کل قرآن کریم اختصاص داشت، تا زمانی که برای استراحت در نوبت صبح در نظر گرفته شده بود در مجموع هشت نفر قرعه‌های خود را تلاوت کردند که به ترتیب اسامی آن‌ها عبارت است از زینب محمدنژاد از آذربایجان غربی، زهرا محبی از اصفهان، هاجر مهرعلیان از اصفهان، فاطمه شیرازی از تهران، فاطمه ابراهیمی از فارس، اعظم محمدی از هرمزگان، رؤیا فاضلی از خراسان رضوی و فاطمه پنبه‌دانه از استان خوزستان.


بیشتر بخوانید:


فینال رشته حفظ در واقع دو قسمت داشت و شرکت‌کنندگان روز گذشته یک مرحله استقامتی شامل سه سؤال سه صفحه‌ای یعنی 9 صفحه را پشت سر گذاشته‌اند و امروز نیز هر کدام به دو سؤال 10 خطی پاسخ دادند و نمره امروز 15 درصد در کل نتیجه اثرگذار بود.

مسابقات انگیزه‌ای برای مودت بیشتر با قرآن می‌دهد

زهرا محبی که 27 سال سن دارد و همچنین دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث و شرکت‌کننده در این دوره است، در گفت‌وگویی بیان کرد: اگر قرنطینه اعمال می‌شد و سؤال‌‌ها برای همه شرکت‌کنندگان یکسان بود بهتر وقف و ابتدا، صوت و تجویدها سنجیده می‌شد و به عدالت نزدیک‌تر بود.

وی با بیان اینکه قرآن را طی سه سال دوره راهنمایی و هر سال 10 جزء را حفظ کردم، گفت: به خاطر اینکه بتوانم مرورهایم را انجام بدهم در مسابقات شرکت کردم و اینکه انس و الفت داشتن با قرآن توفیق خیلی بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود، این مسابقات انگیزه‌ای می‌دهد که بیشتر با قرآن مودت و دوستی داشته باشیم.

محبی سابقه چندین ساله شرکت در مسابقات قرآن را دارد و تاکنون به کسب مقام‌های عالی مسابقات اوقاف، چهارم، پنجم و ... نائل شده است.

هاجر مهرعلیان، فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث و شرکت‌کننده این دوره از رقابت‌ها از اصفهان، با بیان اینکه اینکه امسال فینال را جدا کرده بودند به نظرم خیلی خوب بود، گفت: هر سال استانی یک مرحله است و کشوری یک مرحله دیگر و فینال داخل همان کشوری است ولی امسال نیمه نهایی بود و بعد فینال را 40 روز بعد قرار دادند.

وی که در 13 سالگی حفظ را شروع و در 14 سالگی به پایان رسانده است، در این باره اظهار کرد: اوایل که حفظ کردم نصف قرآن را تثبیت کردم ولی حدود 10، 12 سالی است که کل قرآن را تثبیت کرده‌ام. یک سال ترک تحصیل و قرآن را حفظ کردم و بعد دوباره تحصیل را ادامه دادم.

مهرعلیان گفت: در ابتدا برای حفظ قرآن هدفی نداشتم بعد که وارد حیطه مسابقات شدم هدفم رضای خدا و کسب رتبه در راستای خدمتگزاری بود.

زینب محمدنژاد، در رشته حفظ کل از آذربایجان غربی نیز بیان کرد: سطح حفاظ هر سال رفته رفته بالاتر می‌رود و فقط رقابت در بخش صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید است و فکر نمی‌‌کنم حفاظ مشکلی در حسن حفظ داشته باشند.

وی که 32 سال دارد از هفت سالگی به همراه سه برادر خود و تحت تعلیم پدر حفظ قرآن را شروع کرده و با ایجاد حس رقابت در منزل طی چهار سال، هر چهار نفر حافظ کل شده‌اند.

محمدنژاد اظهار کرد: همه حفاظ مسلط هستند و چند مرحله را طی کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند ولی استرس هم در فضای مسابقه حاکم هست. این بار به خاطر روحیه‌ام در مسابقات شرکت کردم، از وقتی که تصمیم گرفتم در مسابقات شرکت کنم خیلی از مسائل بیهوده و پوچ از ذهنم دور شده است، تنها انگیزه‌ام همین بود و هر روز که با قرآن مأنوس بودم آرامشی که به من می‌داد را به عینه می‌دیدم.

فاطمه ابراهیمی، حافظ کل قرآن از استان فارس، بیان کرد: سطح تلاوت‌ها بالاست و رقیبان قوی و مسلط هستند و از لحاظ مختلف خود را تقویت کرده‌اند، انس بیشتر با قرآن و همچنین مرور محفوظاتم نیز هدفم از شرکتم در این مسابقات بوده است.

وی که روشندل نیز هست، درباره مشکلات و دغدغه‌های این افراد در مورد حفظ قرآن گفت: مشکل خاصی در زمینه حفظ نداشتم مگر اینکه گاهی نوارهای سه بار تکرار در دسترسم نبود، مشکل کسانی که در مناطق محروم و روستاها زندگی می‌‌کنند برای حفظ قرآن خیلی محسوس‌تر است و مسئولان کشور باید بودجه‌ای را هم برای آن عزیزان اختصاص بدهند که راحت‌تر بتوانند از نعمت حفظ قرآن بهره‌مند شوند.

وی که به تدریس در آموزش و پرورش اشتغال دارد، عنوان کرد: با استفاده از نوارهای قرآن سه بار تکرار و قرآن‌هایی به خط بریل از دوم ابتدایی شروع به حفظ کردم و طی دو سال و نیم حافظ کل قرآن شدم و با مرور مداوم و شرکت در کلاس‌هایی که توسط اداره اوقاف ترتیب داده شده بود توانستم آمادگی بیشتری برای مسابقات کسب کنم.

از حاشیه‌های جالب مسابقات امروز صبح می‌توان به حضور شرکت‌کننده آذربایجان غربی همراه با دختر چهار ساله خود اشاره کرد که همکاری خوبی نیز با مادر خود داشت و در زمان اجرای مادر، بهانه‌گیری‌هایی که اقتضای کودکی است را کنار گذاشته بود.

شش اجرا نیز به زمان باقی‌مانده تا ظهر اختصاص داشت، در این مدت نیز زهرا سلطان‌پور از مازندران، سوگند رفیع‌زاده از گیلان، مجیده رضاپور از کرمان، فاطمه نظری از مازندران، نفیسه منصوری از اصفهان و سعیده سلطانی از تهران به رقابت پرداختند.

حضور تماشاچیان در مسابقات امروز نسبت به دور روز گذشته کمتر بود و همچنین حضور کودکان نیز کمتر به چشم می‌خورد، در اولین روز یکی از خیران برای کودکان هدایایی تهیه کرده بود که تقدیم شد اما چه خوب است که این تجلیل از کودکان به عنوان یکی از برنامه‌های ثابت این مسابقات از سوی دست‌اندرکاران برگزاری همواره در نظر گرفته شود و به این نحو خاطره خوبی از قرآن در ذهن و یاد ایشان حتی تا پایان عمر نقش خواهد بست.

در زمان تلاوت‌ دو ال سی دی آیاتی که شرکت‌کنندگان تلاوت می‌کردند را نشان می‌دادند اما خط و اندازه‌ای که در نظر گرفته شده بود به دلیل کوچکی برای حاضران در نقاط انتهایی سالن قابل مشاهده و استفاده نبود.

کد

در ادامه به سراغ داوران این دوره از رقابت‌ها رفتیم، فاطمه سادات حسینی‌فر، داور حفاظ در گفت‌وگو با ایکنا، سطح مسابقات و متسابقانی که به این دوره راه پیدا کرده‌اند را عالی دانست و گفت: خیلی از آن‌ها در دوره‌های قبل رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌اند و رقابت خیلی نزدیک است.

وی ادامه داد: متسابقان مراحل زیادی را تا رسیدن به این مرحله پشت سر گذاشته‌اند، امسال مراحلی داشتیم که اضافه بر مراحل سال‌های قبل بود و نیازی به قرنطینه نبود در واقع غربالگری تا اینجا انجام شده و حتی شاید در این مرحله افراد ممتاز هم مشخص شده‌اند ولی این مرحله آخر به عنوان اتمام‌کننده و سؤالات هم منصفانه طراحی شده است.

حسینی‌فر در مورد تیم داوری نیز گفت: در دو سه ماه قبل طرح ارزیابی داوران را در مسابقات اوقاف داشتیم و خیلی از حاضران به این صورت به عنوان داور انتخاب شدند، راه پیدا کردند و این خیلی خوب است که نیروهای جدیدی آمدند که کارشان هم خوب است.

انتظار می‌رود تلاش‌ها و تمرین‌ها بیشتر شود

در ادامه صدیقه بارانی، داور لحن نیز بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا می‌توان گفت یک مقدار جزئی از سطح کیفی تلاوت‌ها کاسته شده است، انتظار می‌رود که تمرین‌ها و تلاش‌ها بیشتر شود و سطح، پیشرفت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بخش لحن اعتراضی وجود نداشت، اظهار کرد: از نگاه‌ها مشخص بود که یک مقدار بانوان توقع داشتند که نمرات بالاتر باشد ولی با توجه به اینکه امسال آیین‌نامه‌ها در تمام رشته‌ها به لحاظ کلی تغییرات اساسی داشت همین عامل باعث شد که یک مقداری نمرات نسبت به سا‌ل‌های گذشته تغییرات خاصی داشته باشد، می‌شنویم که گاهی می‌گویند چرا نمرات اینقدر نسبت به سال گذشته متغیر شده یا پایین‌تر آمده، فکر می‌کنم یکی از دلایلش تلاوت‌های خودشان باشد که خالی از اشکال نیست و مورد بعدی هم اینکه آیتم‌های آیین‌نامه که متغیر شده باعث این قضیه است.

بنا بر گزارش ایکنا، زهرا عساکره از استان خوزستان نیز که داور رشته صحت حفظ است، عنوان کرد: امروز شاهد رقابت حافظان کل بودیم و رقابتشان تنگاتنگ و خیلی نزدیک به هم بود.

وی گفت: اینکه هر سال تغییراتی ایجاد می‌شود برای پیشبرد اهداف مسابقات است و اینکه روز به روز شاهد پیشرفت حافظان باشیم، به خاطر همین است که هر سال بعضی از موارد تغییر پیدا می‌کند.

در ادامه کتایون درویش، که در چهل و چهارمین مسابقه ویژه بانوان به عنوان مجری داخل سالن مسابقات به ایفای وظیفه می‌پردازد، گفت: از سال 78 که شبکه قرآن سیما تأسیس شد، به عنوان مجری مسابقات آهسته آهسته در محافل بانوان دعوت شدم و با چهره‌ای که از ما در شبکه قرآنی دیده شد، سالیان سال است که به مسابقات اوقاف و امور خیریه دعوت شده‌ام.

وی ادامه داد: دو سه سال اخیر به خاطر کرونا وضعیت متفاوت شد و تجربه‌های مختلفی داشتند که همه موفق بود، اینکه بانوان بیشتر سعی کردند انفرادی تلاش کنند تفاوت‌هایی را ایجاد کرد، اما در این دوره از مسابقات واقعاً نقص چندانی ندیدم، نظم خوب، همکاری سالن خیلی خوب و طبق کندانتور قاریان و حافظان شرکت کردند. گروه فنی و هیئت داوران نیز همه متبحر هستند.

درویش به ارائه پیشنهادی پرداخت و گفت: سال‌های گذشته، چند پخش زنده از سیما داشتیم ولی امسال اصلاً پخش زنده نداشتیم، درحالیکه باید امسال از چندین شبکه پخش زنده را می‌گرفتیم و حداقل افتتاحیه مسابقه بانوان پوشش داده می‌شد، برنامه‌های تولیدی را هم ندیدیم که به عنوان برنامه‌ساز بیایند، صحبتی داشته باشند و از سالن فیلم بگیرند، اینها ضبط می‌شود ولی چه زمانی قرار است مونتاژ شود مشخص نیست و این فایده ندارد، الان در لحظه باید برنامه تولید و در جامعه دیده شود، صرف زدن چند بنر در سطح شهر کاری تبلیغی چندانی نیست، باید از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی تیزرهای تبلیغاتی پخش شود و روند مسابقات که به جریان می‌افتد اخبار آن در دست مردم باشد، آن پویایی را من ندیدم.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شامگاه ۲۹ آذر پس از مراسم افتتاحیه در بخش آقایان در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شده است و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha